ثبت شرکت, حقوقی و ثبتی

درباره شرکت ها در ترکیه و مسائل مربوط به آنها بیشتر بدانیم

4.4/5 - (9 امتیاز)

تماس با کارشناس

شما می توانید با کلیک بر دکمه های زیر به طور مستقیم با کارشناس متخصص مربوطه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره و راهنمایی رایگان برخوردار شوید

میزان مالیات شرکت ها در ترکیه برای سالهای مختلف با تصویب مواد قانونی موقتی درصدهای متفاوتی محاسبه شده است ولی معمولا بین 20 تا 25 درصد است. البته طبق تبصره هایی که در این قوانین و آیین نامه ها ذکر می شود، ممکن است بسته به نوع کسب و کار میزان مالیات متفاوت باشد. از سال 2018 تا 2023 میزان مالیات شرکتها مطابق جدول زیر محاسبه شده است.

  • سال 2023 – 20 درصد
  • سال 2022 – 23 درصد
  • سال 2021 – 25 درصد
  • سال 2020 – 22 درصد
  • سال 2019 – 22 درصد
  • سال 2018 – 22 درصد

در تبصره قانون مالیاتی ترکیه آمده است مالیات بر درآمد بانکها، شرکتهای تحت ماده قانونی شماره 6361 ، اصناف پرداختهای الکترونیک و پول ، موسسات ذیصلاح مبادلات ارزی و صرافی ، شرکتهای مدیریت دارایی ، موسسات بازار سرمایه ، موسسات بیمه و شرکتهای ارائه کننده خدمات بیمه خویش فرما و بازنشستگی 25 درصد است.

چند نکته قانونی درباره انتخاب نام شرکت در ترکیه

 در انتخاب نام و عنوان شرکتی که می خواهید ثبت کنید دقت کنید تا مطابق با قوانین ترکیه باشد همچنین باید استعلام شرکت های ثبت شده در ترکیه را انجام دهید. نامی که انتخاب می کنید نباید قبلا در اداره ثبت تجاری ترکیه به ثبت رسیده باشد.

در صورتی که بخواهید مطمئن شوید عنوانی که برای شرکت خود انتخاب کرده اید قبلا ثبت نشده است می توانید با مراجعه به بخش استعلام شرکت های ثبت شده در ترکیه در سایت اینترنتی دفتر روزنامه رسمی ثبت تجاری ترکیه نام مورد نظر خود را وارد کرده و بررسی کنید. همچنین عنوانی که انتخاب می کنید نباید در تعارض با نوع کسب و کارتان باشد.

شرکت ها در ترکیه

به هر زبانی برای شرکت خود در ترکیه نام انتخاب کنید

 نکته دیگر اینکه نام و عنوانی که برای شرکت انتخاب می کنید می تواند به هر زبانی باشد مشروط بر اینکه عبارت مشخص کننده موضوع کسب و کار و نوع شرکت به زبان ترکی استانبولی باشد. نکته دیگر اینکه درج حداقل یکی از موضوعات کسب و کار در نام تجاری شرکتهای سهامی با مسئولیت محدود کافی است. همچنین نمی توان از نام تجاری حذف شده برای تاجر و کسب و کار دیگری استفاده کرد مگر اینکه پنج سال از حذف آن از دفتر ثبت گذشته باشد. درباره نام تجاری در صورتیکه بخواهیم از نام کشوری در عنوان تجاری خود استفاده کنیم نیاز به کسب اجازه از مراجع ذیصلاح آن کشور دارد. مسئله دیگر اینکه واژه های به کار رفته در عنوان شرکت شما نباید منافی نظم عمومی ، منافع و اخلاق ملی باشد و نباید به ارزشهای فرهنگی و تاریخی لطمه بزند.

نام خود را بدون اختصار در مراحل ثبت شرکت در ترکیه وارد کنید

 همچنین بر اساس قوانین ثبت شرکت در ترکیه در صورتیکه کسب و کار شما شخصی باشد باید نام و نام خانوادگی فرد بدون اختصار در عنوان آن قید شود. به ویژه اضافه کردن کلمات یا پسوندهایی به عنوان تجاری کسب و کار فرد حقیقی که تلقی شرکت و فرد غیرحقیقی بودن از آن شود، ممنوع است. در جایی که کسب و کار به صورت شرکتی و با شراکت دو یا چند نفر باشد عنوان شرکت باید نام و نام خانوادگی حداقل یکی از شرکا و همچنین عبارتی که نوع شرکت را نشان دهد ، در خود داشته باشد.

یکی از انواع متداول شرکتهایی که در ترکیه به ثبت تجاری می رسد ، شرکت با مسئولیت محدود یا همان limited şirket است. برای تاسیس چنین شرکتی در ترکیه یک سری مدارک نیاز است که مهمترین آنها عبارتند از برگه اطلاعیه تاسیس شرکت ، فرم درخواست تاسیس شرکت ، قرارداد محضری ، برگه ثبت اتاق اصناف ، گواهی اقامت ، قرارداد اجاره و رسید سپرده گذاری سرمایه برای تاسیس شرکت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *