مهاجرتی

روش دریافت شهروندی ترکیه

دریافت اقامت توریستی ترکیه
5/5 - (3 امتیاز)

یکی از اصلی ترین دلایل پیشرفت هر کشوری می تواند سرمایه گذاری های خارجی باشد که روی کشور انجام می گیرد و همین سرمایه گذاری های خارجی بسیار موردتوجه کشور ترکیه نیز قرار دارد و می توان روی آن ها برای اقامت و شهروندی کشور ترکیه نیز حساب باز کرد. این سرمایه گذاری ها می تواند روش های متفاوتی را در برگیرد مانند خرید ملک، خرید سهام در یک شرکت یا حتی ثبت شرکت ها که همگی می تواند باعث اخذ شهروندی ترکیه شوند.

برای اینکه بتوانید با خرید ملک به شهروندی ترکیه دست پیدا کنید، 400 هزار دلار باید ارزش قیمت ملکی باشد که خریداری می کنید. اما برای روش های دیگر باید سرمایه ای بیش از چهارصد هزار دلار را برای اخد شهروندی در نظر بگیرید. در صورتی که 500 هزار دلار را در بانک به مدت سه سال بلوکه کنید می توانید شهروندی خود را در ترکیه دریافت کنید. در صورتی که نمی خواهید درگیر خرید ملک یا کارهای اداری مربوط به آن شوید این نیز می تواند بهترین راه برای دریافت شهروندی ترکیه باشد.

تماس با کارشناس شهروندی ترکیه

شما می توانید با کلیک بر دکمه های زیر به طور مستقیم با کارشناس متخصص مربوطه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره و راهنمایی رایگان برخوردار شوید

میزان ارزش پاسپورت ترکیه

باید بدانید که با ارزشی که پاسپورت ترکیه دارد می توانید پس از دریافت آن به مزایای شهروندی ترکیه دست پیدا کنید. یکی از مزایای بزرگ پاسپورت ترکیه، داشتن سفری آسان به کشورهای مختلف دنیا می باشد که برخی از آن ها بدون نیاز به ویزا و بعضی از آن ها تنها با ویزای فرودگاه هم در فرودگاه مقصد قابل سفر کردن می باشد.

از دیگر مزایای پاسپورت ترکیه می توان به این موارد اشاره داشت: 

  • به صورت نامحدود می توانید در این کشور کار کنید و بیمه دریافت کنید
  • امکان داشتن تراکنش هایی دلاری و بین المللی در ترکیه
  • استفاده از ویزا و اقامت های خاص مانند ای بی تو
  • دریافت وام بانکی در ترکیه
  • امکان داشتن شغل های ممنوعه برای اتباع خارجی مانند وکالت
  • دارا بودن راهی ساده برای داشتن ویزای کشورهای مختلف
  • ورود و خروج از بعضی کشورها تنها با داشتن کارت ملی ترکیه و حتی بدون نیاز به پاسپورت و برخی دیگر از ویژگی ها که داشتن شهروندی ترکیه را به امری جذاب تبدیل کرده است.

چه تفاوتی میان اقامت دائم و شهروندی ترکیه وجود دارد؟

اگر اقامتی دائم در کشور ترکیه داشته باشید تنها این امکان برای فرد برقرار است که بتوانید بدون نیازی به ویزا در کشور ترکیه اقامت پیدا کنید اما در انجام برخی امور اداری، تحصیلی و تجاری با محدودیت مواجه خواهید شد. اما با داشتن شهروندی ترکیه، فرد همانند تمامی ترک زبان ها در ترکیه از حقوق شهروندی و بسیاری مزایا که در بخش قبل گفته شد برخوردار خواهد شد.

اما در مقابل، شهروند ترکیه می تواند بدون هیچ محدودیت زمانی در ترکیه حضور داشته باشد و نیازی به اقامت توریستی نخواهد داشت زیرا در نوع اقامت توریستی برای گرفتن اقامت دائم، فرد باید 8 سال به صورت پیوسته در کشور ترکیه حضور داشته باشد و به مدت طولانی حق خروج از کشور را ندارد.

همچنین دقت داشته باشید که در کشور ترکیه باید فرد مجوز کار را داشته باشد یا همان اقامت کاری مربوطه را کسب کند. ثبت شرکت در ترکیه نیز نیاز به شهروندی ترکیه دارد. با داشتن اقامت دائم، فرد مجوز کار در ترکیه را نخواهد داشت و تنها مفهوم این اقامت دائم، همان اقامت دائمی است و نه امتیازات یک فرد شهروند.

قوانین جدید اخذ شهروندی ترکیه

طبق قانون جدیدی که دولت ترکیه گذاشته است شهروندی ترکیه در زمینه سرمایه گذاری در این کشور از 250 هزار دلار به 400 هزار دلار تغییر پیدا کرده است و افزایش وجه داشته است. روش های مختلفی هم برای این سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است مانند شروع یک کسب و کار جدید، کارآفرین شدن، اشتغال زایی، سپرده بانکی و یا خرید سهام و اوراق می تواند از بهترین راه های سرمایه گذاری در کشور ترکیه باشد. البته کشور ترکیه روز به روز قوانین را بروز تر می کند و روش های سرمایه گذاری در این کشور را برای اتباع خارجی تغییر خواهد داد.

اخذ شهروندی ترکیه

دریافت شهروندى تركيه 

افرادی که بتوانند ملکی به ارزش چهارصد هزار دلار در ترکیه خریداری کنند باید تعهد دهند که به مدت سه سال این خانه را به فروش نمی رسانند و سپس این امکان به آن ها داده می شود تا بتوانند درخواست شهروندی ترکیه را بدهند و سپس در کمتر از چهارماه تابعیت ترکیه به آن ها داده خواهد شد. تنها نکته ای که وجود دارد این است که قبل از درخواست تابعیت ترکیه برای برای فردی از اعضای خانواده که سند ملکی به نام اوست مانند سرپرست خانواده، اقامت استثنائی ترکیه درخواست شود.

8 راه برای به دست آوردن شهروندی ترکیه

این هشت نوع تابعیت از روش های متفاوتی قابل دسترسی است که براساس هر دیدگاه مورد بررسی قرار داده ایم:

دریافت تابعیت ترکیه از طریق اقامت استثنائی

  1. در صورتی که ملکی با ارزش 400 هزار دلار یا بالاتر خریداری کنید.
  2. می توانید 500 هزار دلار به مدت سه سال در بانک مسدود کنید.
  3. بیمه کردن 50 فرد ترک.

دریافت تابعیت ترکیه از طریق ازدواج

  1. ازدواج با یکی از شهروندانی که ترک باشند.

دریافت تابعیت کشور ترکیه به روش عمومی

  1. خرید ملک با قیمتی زیر 400 هزار دلار.
  2. داشتن اجازه کار.
  3. اقامت به صورت خانوادگی.
  4. اقامت دانشجویی.

در ادامه هر یک از روش هایی که مطرح شد به صورت خلاصه توضیح داده می شود تا از جزئیات آن ها مطلع شوید.

شهروندی ترکیه از روش اول: در این روش افراد باید یک ملک با ارزش بالای چهارصد هزار دلار خریداری کنند و تعهد دهند که تا سه سال این خانه را به فروش نمی رسانند و حتی می توانند چندین ملک که مجموعا این ارزش را داشته باشند را خریداری کنند و با استفاده از آن ها درخواست تابعیت برای ترکیه کنند.

شهروندی ترکیه با روش دوم: در روش دوم همانطور که توضیح داده شد باید 500 هزار دلار یا معادل این مقدار را با ارزهای دیگری همچون یورو، پوند یا لیر در یکی از بانک های دولتی ترکیه بلوکه و مسدود نمایید و سپس درخواست شهروندی ترکیه را اعلام کنید.

شهروندی ترکیه با روش سوم: این روش برای افرادی مناسب است که قبلا در ترکیه فعالیت کاری نیز داشته اند و نمی تواند برای کسانی که سرمایه گذار هستند یا فعالیت تجاری در گذشته نداشته اند مورد استفاده قرار گیرد. در این روش باید آن تاجر یا سرمایه گذارانی که در گذشته در ترکیه فعالیت داشته اند تمامی اسناد موجود را که 50 فرد ترک را بیمه کرده اند ارائه دهند و سپس درخواست شهروندی خود را اعلام نمایند.

شهروندی ترکیه با روش چهارم: اگر قصد ازدواج با یک فرد ترک را در کشور ترکیه داشته باشید می توانید با این کار و پس از گذشت سه سال از ازدوجتان و بررسی هایی که از سمت دولت ترکیه نسبت به رسمی بودن ازدوجتان شکل می گیرد، درخواست شهروندی ترکیه را بدهید.

شهروندی ترکیه با روش پنجم: اگر نتوانستید با 400 هزار دلار یا بیشتر خانه ای خریداری کنید، می توانید با خرید یک خانه که زیر 400 هزار دلار هم ارزش داشته باشد، شهروندی دریافت کنید. برای این کار لازم است که ابتدا با خرید این خانه اقامت تاشینماز را دریافت کرده و سپس به طور پیوسته این اقامت را به مدت 5 سال تمدید نمایید تا بتوانید درخواست تابعیت ترکیه را از دولت نمایید. دقت داشته باشید که در این روش باید این 5 سال به صورت پیوسته شکل بگیرد و بیشتر از 365 روز یا همان یک سال، فرد نمی تواند از کشور ترکیه خارج شود.

شهروندی ترکیه با روش ششم: اگر شما بتوانید اجازه کار در ترکیه را دریافت کنید و این ویزای کاری به مدت 5 سال تمدید شود و در این 5 سال کمتر از 1 سال را از ترکیه خارج شوید، می توانید از دولت ترکیه درخواست تابعیت کنید.

شهروندی ترکیه با روش هفتم: افرادی هم که 5 سال در ترکیه به صورت خانوادگی اقامت داشته باشند و فعالیت کنند می توانند درخواست اقامت برای خود و خانواده خود نمایند.

شهروندی ترکیه با روش هشتم: اگر در کشور ترکیه دانشجو باشید و در یکی از دانشگاه های آن تحصیل کنید، می توانید پس از 5 سال درخواست شهروندی کنند و اگر فرد دوره دانشگاهی 4 ساله داشت، می تواند سال آخر را به صورت اجازه کار و فعالیت کاری ارائه دهد و سپس اقامت شهروندی خود را دریافت نماید.

 !! مطالبی که دارای نوار زرد رنگ هستند از اهمیت بالاتری برخوردارند

نکاتی جهت دریافت شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک تجاری

جالب است بدانید که برای دریافت شهروندی ترکیه نیازی نیست حتما ملک شما از نوع مسکونی باشد و می توانید ملک خود را از نوع اداری نیز خریداری کنید. اگر شما ملک موردنظرتان از نوع تجاری است و آن را نیاز دارید باید بدانید که دولت ترکیه مشکلی برای ارائه شهروندی به این نوع ملک ها ندارد اما تنها نکته ای که وجود دارد این است که بهای تمامی ملک های تجاری و اداری شما در سطح شهر باید مجموعا ارزشی بالای 400 هزار دلار داشته باشد تا بتوانید از شهروندی ترکیه بهره مند شوید.

نکته ای دیگر که با خرید ملک های تجاری باید بدانید، این است که بیشتر ملک های تجاری که در ترکیه هستند معمولا مانند ملک های مسکونی به فروش نمی روند و اگر برای درآمد حاصله از آن تنها اجاره دادن یا سرمایه گذاری روی آن را در نظر گرفته باشید، نمی توانید به آن ارقام موردنظر خود برسید و یا شاید حتی متحمل ضرر شوید. در زمانی که می خواهید ملکی تجاری را خریداری کنید بهتر آن است که از موسسه ها و کارشناسان مخصوص این کار مشورت بگیرید تا بتوانید یک سرمایه گذاری درست را انجام دهید.

نکات خرید ملک اقساطی برای دریافت شهروندی ترکیه

همانطور که در پاراگراف های قبل توضیح دادیم، باید برای دریافت شهروندی ترکیه در بخش املاک و مستغلات ترکیه حداقل سرمایه گذاری 400 هزار دلاری داشته باشید. اما اگر پول کم دارید دو روش برای خرید ملک اقساطی هم می توانیم به شما پیشنهاد دهیم:

اگر 50 درصد از این 400 هزار دلار را برای خانه داشته باشید یعنی 200 هزار دلار نقد داشته باشید می توانید این مبلغ را پرداخت کنید و سپس این خانه را در رهن بانک بگذارید و سپس این شهروندی را از دولت ترکیه درخواست نمایید. در روش دوم هم می توانید با صحبتی که با سازنده ملک می کنید در ازای برخی مدارک که در نوتر آن ها تایید می شوند، سند ملکی را به نام خود منتقل کنید. سپس این 400 هزار دلار در رهن بانک قرار گیرد تا بتوانید شهروندی ترکیه را دریافت نمایید.

نکته ای که وجود دارد این است که کشور ترکیه به هیچ وجه به اتباع خارجی وامی نمی دهد و این وام های بانکی تنها توافقی بین شما و سازنده می باشد که به نام سازنده خواهد بود که به شما انتقال داده می شود و در این صورت توانسته اید شهروندی ترکیه را دریافت کنید. اگر سازنده قبول نکند که این وام ها را به شما منتقل نماید و ملکی که 400 هزار دلار قیمت دارد را بخواهید به صورت قسطی پرداخت نمایید و کمی از این مبلغ را به حساب سازنده واریز نمایید و بخواهید طی یک یا دو سال براساس توافق این مبلغ را کامل کنید، در این صورت سندی به نام شما منتقل نخواهد شد و باید تا پایان تمام شدن اقساط و منتقل شدن سند صبر داشته باشید تا بتوانید درخواست شهروندی دهید.

نکاتی مهم برای خرید ملک دست دوم و دریافت شهروندی ترکیه

اگر ملکی در کشور ترکیه داشته باشید و بخواهید آن را به فروش برسانید، باید به دولت ترکیه، مالیات بردرآمد بپردازید به این صورت که اگر این خانه را یک سال پیش با قیمت 500 هزار لیر خریداری کرده باشید و هنگام فروش مشخص شود که این ملک گران تر شده است باید روی این مقدار سودی که در سند مشخص است، مالیات بردرآمد پرداخت کنید.

افراد به همین منظور تمام سعی خود را می کنند که در هنگام فروش ملک، قیمت خانه را تا جای ممکن پایین نشان دهند تا فرار مالیاتی داشته باشند و سپس بقیه پول را به صورت دستی و توافقی از خریدار دریافت کنند. این کار با اینکه خلاف قوانین است، اما بسیار در بین مردم ترکیه رواج دارد اما در صورتی که دولت ترکیه از این مسئله آگاه شود، جریمه ای سنگین برای افراد خواهد داشت.

اگر فردی خارجی بخواهد با خرید ملکی دست دوم اقامت و شهروندی خود را دریافت کند باید قیمت اصلی ملک را در سند نشان دهد یا مالیات را قبول کند که خودش پرداخت نماید. این اتفاق زمانی می افتد که خریدار قبول نکند که قیمت واقعی ملک در سند قید شود یا صاحب ملک بیش از 5 سال در آن زندگی کرده باشد که تنها در اینصورت می توان بدون هیچ مشکلی قیمت اصلی ملک را در سند قید کرد.

 

آیا الزامی به خرید ملک مسکونی یا غیرمسکونی برای دریافت شهروندی ترکیه وجود دارد؟

افرادی که قصد دریافت شهروندی کشور ترکیه را دارند نیازی نیست حتما ملاک خود را از خرید خانه روی مسکونی بودن آن قرار دهند و این معیاری برای شروع معامله نیست. اگر فردی قصد اقامت یا شهروندی ترکیه را داشته باشد می تواند ملکی اداری، مسکونی و تجاری را خریداری کند. اما اگر فرد قصدش اقامت با هدف خرید ملک باشد، باید تاپو مسکونی داشته و سندی که دارند باید از نوع ملکی مسکونی باشد.

نکته مهم همین ظرافت ها می باشد زیرا باید بدانید تنها اسکان داشتن برای اقامت مهم نیست و با یک ملک تجاری نمی تواند برای ماندن در ترکیه، اقامت دریافت کرد اما از همین ملک تجاری می توان برای شهروندی ترکیه استفاده نمود. در مورد خرید زمین و دریافت سند زمین هم باید بدانید به طور کلی فروش زمین یا همان آرسا به افراد خارجی امکان پذیر نیست و با داشتن این سند ها امکانی برای دریافت اقامت وجود ندارد اما با همان می توان شهروندی دریافت کرد.

دریافت شهروندی و اقامت برای زوج ها از طریق خرید ملک در ترکیه

سرپرست یک خانواده اگر برنامه ای برای خرید یک ملک در کشور ترکیه دارد می تواند به راحتی درصدی از ملک را به نام همسر خود کند و به راحتی می توان در ادامه برای خودشان و دیگر اعضای خانواده اقامت ترکیه را اخذ نمود. سپس اگر ملک هایی که در ادامه و در طی زمان می خرند ارزششان روی هم توانست به 400 هزار دلار برسد، این امکان به وجود می آید که برای کل اعضای خانواده شهروندی ترکیه را دریافت کنند.

در زمان خرید ملک باید دقت شود که به میزان سهم خود باید به حساب فروشنده انتقال پول انجام شود یعنی در زمان خرید ملک به ازای میزان درصد مالکیت خود از خانه به حساب فروشنده واریزی داشته باشند و این میزان پرداخت وجه با میزان بهای کارشناسی و دیگر موارد در هنگام دریافت شهروندی مورد مقایسه قرار خواهد گرفت.

شهروندی و اقامت در مورد فرزندی که در ترکیه متولد شود

امروزه بسیار این موضوع رواج پیدا کرده است که افراد می خواهند از طریق تولد، اخذ اقامت و شهروندی خود را داشته باشند و این تابعیت را از کشور مقابل دریافت نمایند. بیشتر کشورها همچون ترکیه این موضوع را به رسمیت شناخته اند و اگر فرزندی در کشور ترکیه به دنیا بیاید، باید یکی از دو والیدن دارای اقامت یا تابعیت کشور ترکیه باشد که در این صورت فرزند نیز می تواند شناسنامه ترکی خود را دریافت کند و از تمامی امکانات شهروندی ترکیه برخوردار شود.

یک نوزاد که از پدری خارجی و مادری ترک متولد شود می تواند تابعیت ترکی خود را دریافت کند و یک شهروند ترک از آن پس محسوب خواهد شد. اگر هم پدر، ترک باشد و مادر خارجی باز هم فرزند متولد شده می تواند شناسنامه ترکی خود را داشته باشد و مانعی وجود نخواهد داشت.

سفارت خانه و کنسولگری ها شرایطی مجزا برای ثبت کودکی که تازه متولد شده است دارند و افراد برای دریافت شناسنامه و پاسپورت کودک خود باید به سفارت خانه و کنسولگری مربوط به کشور خود مراجعه کنند و تمامی هزینه های مربوط به دریافت پاسپورت و شناسنامه را برای اقامت کودک به پلیس پرداخت کرده و مراجعه نمایند.

دریافت شهروندی مجدد در ترکیه روی یک ملک

اگر افرادی روی یک ملک از طریق خرید آن توانسته باشند شهروندی خود را دریافت کنند پس از سه سال نمی توانند دیگر از این ملک برای اهداف شهروندی ترکیه استفاده کنند. این ملک دیگر نمی تواند طی این سه سال با هدف اخد شهروندی به یک فرد ایرانی انتقال پیدا کند و نکته دیگر این است که فردی ایرانی نمی تواند روی آن ملک، دوباره دریافت شهروندی کند و باید این ملک به یک تبعه ترک در ابتدا انتقال داده شود و سپس به فردی ایرانی برای هدف شهروندی انتقال داده شود.

دریافت شهروندی مجدد در ترکیه روی یک ملک

درج نام زن و شوهر در سند ملکی برای دریافت شهروندی ترکیه

برای اینکه شهروندی از طریق سرمایه گذاری روی ملک دریافت شود همینکه سند ملکی به نام یکی از زوجین باشد کافیست. چه زن و چه مرد، در صورتی که سند به نامشان باشد می توانند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود با ارائه مدارک، شهروندی ترکیه را دریافت نمایند و شرکت گلوبال کادرو نیز در این روند می تواند کمکتان کند و تنها با یک بار حضور پیدا کردن در ترکیه یا حتی حضور در سفارت ترکیه که در تهران است، یک وکالتنامه تنظیم کنید و به وکلای این شرکت وکالت دهید و تا روزی که شهروندی خود را دریافت می کنید و پاسپورت و کارت شناسایی شما حاضر می شود، می توانید در خارج از ترکیه باشید.

امکان عوض کردن نام پس از دریافت شهروندی ترکیه

وقتی شهروندی ترکیه را دریافت می کنید یکی از مزایایی که در اختیار افراد قرار می گیرد، امکان تغییر نام و نام خانوادگی می باشد و حتی در زمان ثبت درخواست شهروندی، آن فرد به کلی می تواند نام و نام خانوادگی جدیدی را برای خود انتخاب کند و به اداره ای که پاسپورت را صادر می کند، ارائه دهد تا پاسپورت به نام جدید صادر شود و به همین صورت نام فرزندان خود را نیز متناسب با کشوری که در آن شهروندی را اخذ نموده تعویض نماید.

امکان تغییردادن نام خانوادگی همسر پس از دریافت شهروندی کشور ترکیه

خانم هایی که موفق شوند از کشور ترکیه، پاسپورت آن را دریافت کنند، می توانند پس از ازدواجشان نام خانوادگی همسر خود را به همراه نام خانوادگی خود داشته باشند و نیازی نیست که نام خانوادگی خود را حذف کنند. در این پروسه هیچ اجباری نیست و چه مرد و چه زن می توانند نام و نام خانوادگی جدیدی را برای خودشان داشته باشند و از آن استفاده کنند.

در صورتی که نام خانوادگی خود را تعویض کنید در هنگامی که بخواهید از مدارک ایرانی و ترک خود در کشورهای دیگر استفاده کنید، دچار تغییراتی خواهید شد که آن ها را باید در هنگام دریافت شهروندی کشور سوم از موسسات مرتبط و با تجربه ای همچون گلوبال کادرو پیگیری کنید. گلوبال کادرو تجربه خوبی در این باره دارد و می تواند راه حل های خوبی را برای شهروندان ایرانی ارائه دهد تا مدارک موردنیاز خود را بتوانید دریافت کنید.

اقامت و شهروندی فرزندان زیر 18 سال در صورت جداشدن والدین

در صورتی که والدین فرزندی خردسال یا زیر 18 سال داشته و از هم جدا شده باشند و حضانت به عهده یکی از والدین قرار گیرد آن کودک می تواند برای خود امکان اخذ اقامت یا شهروندی ترکیه را داشته باشد. اما برای این موضوع باید مدارکی در دست خانواده باشد که ثابت شود همسر، کاملا با این موضوع موافق است که با فرزند خود زندگی نمی کند و همچنین تمامی مدارک طلاق و ازدواج باید در دادگاه حاضر باشد.

به همین دلیل باید مدارک در ایران تهیه شده و سپس به ترکیه آورده شود، به طور کلی این مدارک شامل: مدارک ازدواج و طلاق می باشد که باید یا در ایران یا در ترکیه به زبان ترکی ترجمه شده باشند و همچنین یک موافقتنامه از طرف والدین باید باشد که در نوتر تنظیم شده است. البته این موافقتنامه اگر در ایران آماده شود باید دقت داشته باشید که به تمامی زوایای اقامت، شهروندی و تحصیلی و ... فرد اشاره شود و توسط دادگاه مورد تایید و صحت قرار گیرد. چون باید بدانید موافقت نامه هایی که به صورت وکالتی شکل می گیرند در هنگام دریافت اقامت یا شهروندی در آخر در اداره مهاجرت با مشکلاتی روبرو خواهند شد.

اقامت و شهروندی فرزندان زیر 18 سال در ترکیه

دریافت شهروندی کشور سوم پس از اخذ شهروندی ترکیه

اگر بخواهید شهروندی هر کشور دیگری را به غیر از ترکیه دریافت کنید کشور ترکیه نیز هیچ مشکلی برای این موضوع ندارد. در ایران نیز همینطور است و مشکلی برای دریافت شهروندی کشور دوم یا بیشتر نمی باشد. تفاوت تنها در این است که کشور ایران تبعه جدید را به عنوان تبعه کشور خودش نمی شناسد و کسی که وارد ایران می شود باید از پاسپورت ایرانی خود استفاده کند و یک شهروند ایرانی محسوب خواهد شد.

قوانین کشور ترکیه در این راستا متفاوت است و شما قادر خواهید بود که با پاسپورت دیگر کشورها نیز در این کشور رفت و آمد کنید به طور مثال اگر شما تابعیت کشور آلمان را داشته باشید و یا با تابعیت قدیمی ترکیه ای خود وارد این کشور شوید دولت ترکیه هیچ ایرادی به شما نخواهد گرفت و با تابعیت های سوم و چهارمتان هیچ مشکلی ندارد و به طور کلی دریافت شهروندی ترکیه هم مانع دریافت دیگر شهروندی کشورها نخواهد شد.

اگر در زمان دریافت شهروندی ترکیه، طلاق اتفاق بیفتد راه حل چیست؟

افرادی که در حین پروسه اخد شهروندی باشند و مدارکی را جهت اخذ شهروندی نیز ارسال کرده باشند، تا زمانی که مدارک طلاق را به دولت ترکیه ارائه ندهند، دولت ترکیه هیچ اطلاعی از این اتفاق ندارد و پروسه دریافت شهروندی نیز به قوت خود باقی است و تا لحظه ای که شهروندی را دریافت کنند و به اداره نفوس مراجعه کنند همچنان زن و شوهر هستند و تبعاتی هم در زمان تقسیم ارث و پرونده شهروندی خواهند داشت چون پرونده نزد دولت ترکیه می ماند.

پس راه درست این است که پس از اینکه پروسه طلاق انجام شد به سرعت این اتفاق به اداره ویژه اطلاع داده شود و ضمن اینکه درخواست خود را اعلام می دارید ممکن است لازم باشد پرونده تان دوباره از اول پیگیری شود. شما باید درخواستی به اداره ویژه بزنید و در آن توضیح دهید که هنگامی که درخواست شهروندی کردید متاهل بودید و در حال حاضر از یکدیگر جدا شده اید و مدارک طلاق هم روی این درخواست باید ارائه دهید.

برای مدارک طلاق هم باید آن مدارکی که از ایران جهت طلاق اخذ کرده اید دریافت کرده و سپس از طریق کنسولگری ایران در استانبول یا از طریق سفارت ایران در آنکارا به تایید رسانده و آن طلاقنامه را ترجمه کنید و پس از اینکه آن را به تاییدیه فرمانداری محل سکونت خود رساندید می توانید به اداره ویژه ارائه نمایید. در این صورت متقاضی اصلی، شهروندی ترکیه خود را کسب می کند و همسر آن که به تبعیت از همسر خود تابعیت را کسب کرده بود، شهروندی خود را از دست داده و دیگر شهروند ترکیه نخواهد بود.

طلاق و تقسیم اموال شهروندان ترکیه که ایرانی هستند

اتباع ایرانی که شهروندی ترکیه را گرفته باشند باید بدانند که پس از طلاق، اموالشان چگونه تقسیم می شود. اگر در زمان طلاق داخل کشور ایران باشند، طبق قوانین ایران این طلاق انجام می شود و سپس این طلاق باید در کشور ترکیه هم ثبت شود. اگر در کشور ایران طلاق شکل گرفت باید  اموالی که در ترکیه برای افراد بوده است در دادگاه مطرح شود. اگر در دادگاه ایرانی برای تقسیم اموال در ترکیه تصمیمی گرفته نشود باید برای تقسیم اموالی که در ترکیه است در همان دادگاه کشور ترکیه برای ادامه بررسی ها پیگیری نمایید که در این زمینه می توانید از کادر باتجربه موسسه گلوبال کادرو کمک بگیرید.

 

درخواست شهروندی ترکیه برای افرادی غیر از خانواده چقدر هزینه لازم دارد؟

در بعضی از پرونده های شهروندی دیده می شود که روی یک ملک مشترک، یک فرزند بالای 18 سال یا یکی از آشنایان و دوستان صاحب ملک نیز می خواهد درخواست شهروندی دهد، که آیا این مسئله ممکن است یا خیر؟ در این زمینه همانطور که در قبل هم برای اخذ شهروندی دو خانواده توضیح دادیم، اگر مبلغ ملک برای شهروندی هر دو نفر کافی باشد هیچ مشکلی از نظر قانونی برای تعداد دیگری که بخواهند روی این ملک درخواست شهروندی دهند وجود نخواهد داشت.

البته تنها نکته همین است که باید سهم هر شخصی که برای درخواست شهروندی روی این ملک اضافه می شود به صورت مجزا بالای 400 هزار دلار باشد و پرداخت وجهی هم که به حساب فروشنده واریز می شود باید به صورت کاملا مجزا باشد و به میزان سهم هرشخص به حساب او واریز شود. این پاسخ ها همگی به این معنی است که مجزا بودن ملک یا یکی بودن آن هیچ ارتباطی با مراحل شهروندی نخواهد داشت و همچنان سهم هر شخص از ملکی که خریداری می کنند باید بالای چهارصد هزار دلار باشد.

مالیات خرید ملک برای دریافت شهروندی

پرداخت مالیات و مالیات بر روی ارزش افزوده ای که وجود دارد روی خرید ملک در ترکیه یکی از دغدغه های همیشگی افرادی است که به دنبال خریداری یک خانه هستند. در زمانی هم که بخواهید یک خانه را بخرید ممکن است با چندین قیمت متفاوت مواجه شوید: قیمتی که رایج شهرداری است یا همان قیمتی که شهرداری برای ملکتان در نظر می گیرد، قیمت کارشناسی که از طریق اکسپرتیز ارائه می شود و ده درصد پایین تر از قیمت بازار نشان داده می شود و دیگری قیمت معاملاتی است که ده درصد بالاتر از قیمت کارشناسی نشان داده خواهد شد. 

شهروندان ترکیه باید در هنگام خرید ملک یکی از این قیمت ها را ملاک قرار دهند و قیمت رایج شهرداری همان قیمتی است که پایین تر از این قیمت نمی تواند مورد معامله باشد و این پایین ترین قیمت برای خانه است.

ارز مناسب برای خرید مسکن در ترکیه

 اتباع خارجی برای اینکه بخواهند خانه ای را با هدف شهروندی خریداری کنند باید به صورت الزامی به کارشناسی یا قیمت اکسپرتیز احترام بگذارند و اجازه دهند تا کارشناسی انجام شود که نیاز است در این مراحل قیمت و ارزش ملک بالاتر نشان داده شود و در همین خصوص مالیاتی برای فرد فروشنده اختصاص پیدا خواهد کرد که باید این مالیات را به دولت پرداخت کند که البته ممکن است فرد فروشنده، آن را از خریدار دریافت کند.

ارز مناسب برای خرید ملک در ترکیه چیست؟

طبق آخرین بخشنامه ای که فعلا در 21 ژانویه سال 2022 صادر شده است، بایستی به صورت الزامی مبلغی که برای خانه پرداخت می شود به صورت دلار یا پوند یا یورو باشد و از طریق بانک مرکزی تبدیل شده و سپس به حساب فروشنده واریز شود. معنای این کار این است که خریدار باید ارز خارجی را در اختیار بانک مرکزی قرار دهد و سپس این ارزها از طریق بانک مرکزی به لیر تبدیل شود و یک گواهی تبدیل ارز که با نام دویز آلیم بلگسی است به فرد داده شود.

توجه داشته باشید اگر این مراحل را به درستی طی نکنید، در هنگامی که انتقال سند در حال انجام است به مشکل خواهید خورد، اتباع خارجی در زمانی که ملکی را در ترکیه می خواهند خریداری کنند باید دقت کنند که نباید لیر در بانک مرکزی داشته باشند و باید حتما از ارز های گفته شده برای تبدیل به لیر استفاده نمایند.

 

آیا می توان ملکی که با آن شهروندی گرفته ایم به فروش برسانیم؟

یکی از سوال های مطرح در حوزه دریافت شهروندی ترکیه با ملک این است که ما اگر شهروندی خود را از یک ملک دریافت کردیم، این امکان وجود دارد که این ملک را به فروش برسانیم یا در این صورت تابعیت ما باطل خواهد شد؟ افرادی که با استفاده از یک ملک شهروندی ترکیه را دریافت کرده اند، باید ملک خریداری شده را به مدت سه سال باقی نگه دارند و گویا در رهن دولت است و در صورتی این ملک را قبل از سه سال به فروش برسانید که از شهروندی ترکیه صرف نظر کرده اید.

برخی افراد هم راه را ممکن است مناسب ببینند و بخواهند ملک خود را که با آن شهروندی گرفته اند، به صورت قولنامه ای و توسط نوتر قبل از سه سال به فروش برسانند تا با این کار شهروندی شان هم باطل نشود، اما باید دقت داشته باشند که وقتی قراردادی در نوتر برای فروش ملک تنظیم می شود، نوتر ملزم است که نرخ خرید فروش در بازار یا RAYİÇ BEDEL را از اداره شهرداری کسب کند که چون سیستم تاپو به صورت یکپارچه با سیستم شهرداری کار می کند، این فروش در سیستم ثبت خواهد شد پس در آخر دولت در جریان این فروش قرار خواهد گرفت و شهروندی تان باطل می شود.

به طور کلی هیچ راهی برای بدون اطلاع گذاشتن دولت چه به صورت رسمی و یا چه به صورت غیر رسمی از طریق نوتر وجود ندارد و باید به طور معمول سه سال را صبر کنید تا خدشه ای به شهروندی تان وارد نشود.

چگونه درخواست شهروندی ترکیه را لغو کنیم؟

همانطور که می دانید خرید ملک یکی از بهترین روش ها برای دریافت اقامت و شهروندی ترکیه می باشد. افرادی که از این طریق توانسته باشند شهروندی خود را دریافت کنند، باید تا سه سال این ملک را حفظ کرده و آن را به فروش نرسانند. در صورتی که فرد به هر دلیلی از دریافت شهروندی ترکیه منصرف شد، هیچ مانعی ندارد و می تواند با مراجعه به دولت و طی کردن مراحل قانونی، شهروندی خود را لغو نماید.

 

آیا برای خرید ملک در ترکیه و دریافت شهروندی نیازی به وکیل داریم؟

باید در نظر داشته باشید که شما به عنوان یک فرد خارجی که وارد ترکیه می شوید از هیچ کدام از قوانین رایج در ترکیه اطلاعی ندارید و ضمن اینکه تمامی قوانین به سرعت در حال تغییر است. به همین دلیل بهتر است برای اینکه یک آرامش روانی داشته باشید و در مراحل ادامه کار با مشکلی روبرو نشوید، از وکلای خوب و موسسات معتبر و مطرح کمک بگیرید.

موسسه گلوبال کادرو همانطور که در قسمت های مختلف این مطلب گفتیم یکی از موسسات معتبر با کادری با تجربه است که می توانید تنها با یکبار حضور در سفارت ترکیه در تهران و دادن وکالت به وکلای این موسسه تا روز دریافت شهروندی در خارج از ترکیه سپری کنید و سپس پاسپورت خود را از این کشور دریافت کنید.

 

خدمت سربازی بعد از دریافت شهروندی از کشور ترکیه

طبق ماده دو قانون شماره 111 در کشور ترکیه که مربوط به خدمت سربازی است، افرادی که قبل از رسیدن به کشور ترکیه شهروندی آن را دریافت کرده باشند، همانند دیگر شهروندان ترکی باید خدمت سربازی خود را در کشور ترکیه انجام دهند. در 22 فوریه سال 2014 قانون به این صورت بود که سن قانونی برای رفتن به خدمت سربازی 21 سال است و طول مدت خدمت سربازی هم 6 ماه می باشد.

اتباع خارجی که قبل از دریافت شهروندی ترکیه، خدمت خود را رفته باشند یا معافیت را کسب کرده باشند، در کشور ترکیه نیز از سربازی رفتن معاف هستند. اگر هم یک فرد بعد از سن 21 سالگی بخواهد شهروندی ترکیه را برای خود داشته باشد، یک نامه باید نسبت به گذراندن دوره سربازی ارائه دهد یا نشان دهد برای سربازی رفتن در ایران معاف شده است.

برای کسانی که علاقه به ادامه تحصیل دارند و پس از سن قانونی شهروندی ترکیه را دریافت کرده اند می توانند در صورت ورود به یکی از دانشگاه های ترکیه و تحصیل در آن ها سربازی خود را عقب بیندازند و معافیت تحصیلی داشته باشند. اگر هم بخواهید سربازی خود را در کشور ترکیه خریداری کنید، باید 35 هزار لیر بپردازید که در حال حاضر هم این قانون وجود دارد.

دانشجویانی که در حال تحصیل هستند، می توانند دوره آموزشی یک ماهه خود را در کشور ترکیه و در فصل تابستان بگذرانند و سپس اقدام به خرید سربازی خود کنند که البته خدمت سربازی در این کشور تنها 6 ماه است و در صورتی آن را خریداری کنید که واقعا لازم باشد.  همانطور هم که گفته شد، برای کسانی که می خواهند سربازی خود را خریداری کنند، دوره آموزشی یک ماهه در نظر گرفته می شود.

 

شهروندی یک فرزند معلول بالای 18 سال در کشور ترکیه

همانطور که می دانید همسر و فرزندان زیر 18 سال خانواده با ارائه مدارک و پرونده خود می توانند برای دریافت شهروندی ترکیه اقدام کنند. اگر شهروندی، از طریق خرید ملک و پروژه سرمایه گذاری باشد برای فرزندان معلول بالای 18 سال یک اتفاق خوب می تواند شکل گیرد. برای فرزندان معلول شاید راه دیگری برای دریافت شهروندی شان نباشد اما آن ها می توانند از این راه و ارائه مدارک پزشکی خود به همراه دیگر اعضای خانواده، شهروندی را دریافت کنند.

گلوبال کادرو به هر سوالی که در این خصوص داشته باشید پاسخ خواهد داد زیرا فرصت ویژه ای برای تمام خانواده وجود دارد و این تنها راهی است که یک فرزند بالای 18سال در یک خانواده برای شهروندی می تواند اقدام نماید.

کسانیکه شهروندی ترکیه دارند، برای رفت و آمد به ایران از کدام پاسپورت می توانند استفاده کنند؟

شهروندان ایرانی که توانسته شهروندی و تابعیت ترکی را دریافت کنند، برای اینکه بخواهند از کشور ترکیه خارج شوند باید از گذرنامه ترکیه ای یا ایرانی خود استفاده کنند اما اگر با گذرنامه ایرانی خود از کشور خارج شوند، حتما باید کارت اقامت به همراه داشته باشند تا نشان دهند که به صورت غیر قانونی در کشور نبوده اند و اقامتشان قانونی بوده است.

برای اینکه وارد ایران شوید باید از گذرنامه ایرانی استفاده کنید، چه با گذرنامه ترکی چه ایرانی از ترکیه خارج شده باشید، ملزم هستید تا برای ورود و خروج یک فرد دو تابعیتی به ایران، از گذرنامه ایرانی خود استفاده کنید اما برای خروج از ترکیه استفاده از هر دو نوع گذرنامه ایرانی و ترکیه ای می تواند مورد استفاده قرار گیرد. حتی در صورتی که اعتبار گذرنامه ایرانی تان تمام شده باشد باز هم می توانید برای ورود به ایران از آن استفاده کنید و سپس در ایران اقدام به تمدید اعتبار گذرنامه خود کنید.

 

چگونه ملکی را در ترکیه گران نخریم؟

افراد خارجی که در ترکیه می خواهند ملکی خریداری کنند، باید توجه داشته باشند که حتما از قیمت کارشناسی یا اکسپرتیز استفاده کنند و بر پایه آن ملک را خریداری کنند. در برخی مواقع قیمت اکسپرتیز ممکن است بالاتر از ارزش واقعی ملک باشد و این قیمت گذاری نسبت به قیمت کارشناسی انجام می شود. بنابراین برای اینکه خریدی عالی و سرمایه گذاری درستی داشته باشید که باعث افزایش سرمایه تان هم در هنگام فروش ملک شود، بهتر است رشد و توسعه منطقه را نیز در هنگام خرید در نظر بگیرید.

در زمان خرید ملک در کشور ترکیه باید به مواردی همچون پروژه های اطراف، تسهیلات، خدمات و امکانات رفاهی حال حاضر و برنامه های شهرداری که در منطقه در حال انجام خواهد بود و دسترسی هایی که این خانه به حمل و نقل عمومی مانند مترو، تراموا و متروبوس دارد توجه کنید. استفاده از کارشناسان مجرب گلوبال کادرو در هنگام خرید ملک هم می تواند انتخاب خوبی باشد زیرا سرمایه گذاری تان در بهترین مکان انجام خواهد شد.

 

اکسپرتیز یا همان کارشناسی املاک ترکیه

در هنگام فروش املاک در ترکیه به اتباع خارجی نرخ کارشناسی ملک یا همان اکپسپرتیز یک موضوع الزامی است که باید برای خرید ملک های 400 هزار دلار یا بالاتر از این ارزش، حتما انجام گیرد. در هنگام فروش ملک به یک شهروند ترک گزارش اکسپرتیز اهمیتی ندارد و اجباری هم نیست اما برای اینکه یک فرد خارجی بخواهد ملکی را خریداری کند ملک باید کارشناسی شود زیرا بسیاری از شهروندان ترک همانطور که گفته شد برای فرار مالیاتی قیمت خانه را پایین تر نشان می دهند.

شرکت هایی که اکسپرتیز هستند، شرکت های مستقلی می باشند که در شورای تنظیم بازار مجوز دارند و نقش مهمی در ارزیابی قیمت خانه ها بر عهده خواهند داشت. این شرکت ممکن است قیمت ملک را کمی متفاوت گزارش کند که این به نوع آن شرکت اکسپرتیز بستگی خواهد داشت که مهم ترین مولفه این شرکت ها اعتبار آن ها می باشد. در هنگام دریافت گزارش اکسپرتیز اگر هدفتان از خرید ملک دریافت شهروندی ترکیه است باید دقت زیادی به خرج دهید یا کمک بگیرید.

سوالات متداول

پاسخ: از ترکیه می توانید با پاسپورت ایرانی یا ترکی خروج داشته باشید اما ایران تابعیت دوم را قبول نمی کند و باید برای ورود و خروج از کشور ایران حتما از پاسپورت ایرانی خود استفاده نمایید.

پاسخ: خیر در این پروسه امکان جا به جایی وجود نخواهد داشت.

پاسخ:

اگر با پاسپورت ترکیه از ترکیه خارج شوید بله باید عوارض خروج بدهید و این امکان وجود دارد که از طریق نرم افزار زراعت آن را پرداخت کنید. البته اگر موقع خروج از ترکیه پاس ایرانی خود را به همراه پاسپورت ترکیه نشان دهید حتی اگر خروج خود را با پاسپورت ترکیه انجام دهید، باز هم عوارض خروجی نخواهید داشت.

پاسخ:

بله برای دریافت شهروندی کافی خواهد بود.

پاسخ: خیر محدودیتی وجود نخواهد داشت.

پاسخ: منطقه ممنوعه قابلیت دریافت شهروندی را نخواهد داشت.

پاسخ: خیر این ملک حتما باید در ابتدا متعلق به یک فرد ترک باشد.

پاسخ: یکی از مدارکی که برای دریافت شهروندی لازم است همان فیش واریزی به حساب فروشنده است و اگر قیمت ملک به طور مثال 800 هزار دلار باشد شما باید 400 هزار دلار آن را نقدا پرداخت کنید و ما بقی آن ها را می توانید قسطی بپردازید.

پاسخ: اداره تاپو می تواند این اطلاعات را در اختیارتان قرار دهد.

پاسخ: محدودیتی وجود ندارد و دیگر شما شهروند ترکیه محسوب می شوید و هر زمان می توانید حضور پیدا کنید و کیملیک و پاسپورت بگیرید.

پاسخ: خیر باید در داخل ترکیه و در نفوس این کار انجام شود.

پاسخ: بله زیرا این فرد قبل از خرید خانه، شهروند ترک بوده است.

پاسخ: باید سه سال از شرح گذشته باشد.

پاسخ: از زمانی که شرح گذاشته می شود و ایگونلوک بلکسی دریافت می شود.

بله اگر اکسپرتیز قیمت خانه را تعیین کند این امکان وجود دارد.

پاسخ: بله ترکیه با این موضوع مشکلی ندارد و با تابعیت کشور سوم نیز می توانید در ترکیه رفت و آمد کنید.

پاسخ: بله از طریق دادگاه باید اقدام نماید.

پاسخ: باید مبلغ جریمه 2800 لیری بپردازد.

در هنگام خرید ملک برای شهروندی کدام قیمت ارزیابی شده باید بالای 400 هزار دلار باشد؟

قانون دریافت شهروندی در مورد سرمایه گذاری و عدد پرداختی روی سند را گفته است اما برخی از ادارات تاپو هستند که سلیقه ای عمل می کنند اما هم قیمت روی سند و هم قیمت تاپو هر دو می توانند در صورت بالای 400 هزار دلار بودن کافی باشند و شهروندی به شما تعلق بگیرد اما باز هم برای این موضوع مشورت لازم را داشته باشید. در ادامه در مورد تاپو نیز توضیحاتی ارائه می کنیم.

تاپو چیست و چه کاری می کند؟

تاپو همان سند ملکی در ترکیه است که در همه کشورها به عنوان یک مدرک قانونی برای اثبات مالکیت یک ملک به صورت رسمی صادر می شود. این سند ملکی در ترکیه تاپو نامیده می شود که توسط اداره کل تاپو قابل صادر شدن است. اگر در زمان خرید ملک در ترکیه، چند نفر هستید و همگی از این ملک سهم دارید، باید این سهم ها در اداره تاپو تعیین شود و مشخص گردد. در ترکیه همانند شهروندان ترکیه ای برای افراد خارجی نیز اسناد تاپو صادر می شود و می توانند به صورت رسمی از آن ها استفاده کنند.

در کشور ترکیه فقط اداره ثبت املاک و مستغلات تاپو و کاداستر می توانند جهت کنترل و انتقال سند و اموال مرکز رسمی دولتی فعالیت کنند و موسسه و شرکت دیگری حق دخالت در این حوزه را نخواهد داشت. اداره تاپو و کاداستر به صورت قانونی معاملات ملکی کشور ترکیه را انجام می دهند و مسئول صدور اسناد به صورت رسمی می باشند. اداره تاپو به خریداران کمک می کند تا از معتبر بودن سند آگاه شوند و خریدار برای دریافت سند ملک نیز باید به این اداره مراجعه نماید.

سندهای تاپو به دو رنگ آبی و قرمز هستند که تاپوهای آبی مخصوص کسانی است که زمینی خریداری کرده باشند که در این صورت برای آن ها این سند صادر خواهد شد و تاپوی قرمز به افرادی تعلق می گیرد که انواع مالکیت ها را دارند. زمانی یک ملک به نامتان است که تاپوی آن به نامتان خورده باشد.

در مورد انواع سندهای ملکی باید بگوییم که برای اقامت و شهروندی در گذشته بسیار اهمیت داشت که از کدام رنگ سند برخوردار می شدید و هر کدام از رنگ های داده شده برای اسناد بسیار ارزش بالایی داشت، اما امروزه طبق قوانین گذاشته شده دیگر رنگ ها ارزش واقعی خود را از دست داده اند و ممکن است گاهی حتی اداره تاپو برای یک سند که به رنگ آبی باید باشد، یک سند تاپو با رنگ نارنجی نیز صادر کند که اهمیتی نخواهد داشت. اما به طور کلی به این سه دسته تاپو توجه کنید زیرا تاپوها به طور کلی سه دسته هستند:

  1. ASRA یا سندهای ویژه زمین
  2. KATIRTIFAK یا سند های مالکیت قسمتی از زمین
  3. KATMÜLKIYET یا سند حق مالکیت مستقل

در ادامه هر یک از این تاپوها را با رنگ های مخصوص به هر یک توضیح می دهیم:

 

 

 

سند های نارنجی یا KAT IRTIFAKI

این سند های نارنجی رنگ یا KAT IRTIFAKI نشان دهنده این هستند که شما مالک قسمتی از زمین هستید و متراژ آن در این سند ملکی ذکر خواهد شد. برای این سند ها اسکان در نظر گرفته نشده است و تنها یک بار تا پایان کار هم صادر می شود و البته برای اقامت و شهروندی نیز مناسب هستند.

 

سندهای قرمز رنگ یا KAT MÜLKIYETI

بعد از اینکه مراحل پایان کار را طی کردید این سند قرمز رنگ در پایان کار برایتان صادر می شود و این به این معنا نمی باشد که شما سهمی از زمین مانند ASRA ندارید و سهمتان مشخص است. اگر ملکی که انتخاب می کنید قابل سکونت باشد برای معامله بهتر خواهد بود و سند ملکی از مناطقی قابل استفاده تشکیل شده است و برای شهروندی و اقامت این نوع سند ها مناسب می باشند.

برای اینکه بخواهید شهروندی دریافت کنید هر سه نوع سند برایتان می توانند کاربرد داشته باشند اما در موارد اقامتی برای اینکه فرد بخواهد روی این ملک ها اقامت ترکیه را داشته باشد یا یک سند تجاری در دست داشته باشد باید بداندکه امکانی برای اقامت وجود نخواهد داشت. در هر صورت حتما در هنگام دریافت اقامت، در زمان گرفتن سند به موضوع مسکن توجه داشته باشید زیرا برای اقامت باید حتما یک سند در نوع مسکونی داشته باشید.

دولت ترکیه در سال 2022 بود که طرحی را مورد بررسی قرار داد که همانند ایران انتقال سندهای ملکی را به جای اداره تاپو به دفاتر ثبت سند انتقال دهند که البته این طرح هنوز اجرایی نشده است. این تغییر هم در این راستا انجام می شود که سرعت انجام کار سند ها بیشتر شود زیرا برای انتقال سندهایی همچون خودرو همچنان افراد باید به نوتر مراجعه کنند که این پروسه ای زمان بر خواهد شد.

سند های آبی رنگ یا ASRA

سند های آبی رنگ یا ASRA ویژه زمین هستند و شما با این سند ها باید بدانید که نمی توانید اقامت دریافت کنید و فقط در صورتی حرف از اقامت خواهد شد که در سندتان به مسکن نیز در این زمین اشاره شده باشد.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

مراحل دریافت سند در ترکیه

اولین مرحله ای که باید بعد از امضای قرارداد ملک انجام شود، بررسی ملک توسط کارشناس ملک یا همان اکسپرتیز می باشد. شرکت های اکسپرتیز همان طور که توضیح دادیم شرکت های نیمه خصوصی هستند که قیمت ملک را ارزیابی کرده و به اتباع خارجی در این راستا کمک می کنند. این پروسه ارزیابی قیمت ملک توسط اکسپرتیز می تواند تا چندین روز زمان ببرد و این شرکت پس از ارزیابی نتیجه آن را به صورت مستقیم به اداره ثبت اسناد انتقال خواهد داد.

البته این مبلغ کارشناسی شده از قبل برای فرد خریدار مشخص شده و او هم در جریان موضوع قرار خواهد گرفت. در مرحله بعد باید از اداره ثبت اسناد، راندوو گرفته شود که معمولا این کار از طرف شرکت های سازنده انجام خواهد گرفت و سپس بعد از گذشت یک روز از درخواست راندوو ، اداره ثبت اسناد یک روز را برای فروشنده و خریدار تعیین می کند با استفاده از پیامک به آن ها اطلاع رسانی می کند. 

اگر روزی که تعیین شد، فرد خریدار به همراه وکیل و به همراه نمایند شرکت سازنده باید برای انتقال دادن سند به فرد خریدار در اداره حضور پیدا کنند و نکته مهم این است که اگر به زبان ترکی تسلط کافی نداشته باشید، حضور یک مترجم رسمی دادگستری در آن جلسه الزامی می باشد

برای شهروندان ترکیه چه قوانین انحصار وراثتی وجود دارد؟

طبق قانون با شماره اموال 4127 اموال و دارایی های فردی که فوت شده است پس از وفاتش به وارثان حقوقی و وصیت شدگان وی خواهد رسید. وارثان حقوقی افرادی هستند که با فرد فوت شده وابستگی خونی داشته باشند و جزوی از افراد خانواده وی باشند و وارث های وصیت شده هم افرادی هستند که نامشان در وصیت نامه متوفی آمده باشد.

طبق ماده 506 در قوانین ترکیه میزان سهمی که افراد به ارث می برند بستگی به وابستگی آن ها به فرد فوت شده دارد و اگر فرد فوت شده هیچ وارث حقوقی یا وصیت شده ای نداشته باشد اموال او به همسر این فرد خواهد رسید و نکته دیگر این است که در کشور ترکیه سهم فرزندان به صورت مساوی تقسیم می شود و ربطی به دختر یا پسر بودنشان ندارد.

اخذ شهروندی ترکیه از طریق ازدواج با یک شهروند ترک

فرد از طریق ازدواج با یک شهروند ترک می تواند پس از سه سال گذشتن از ازدواجشان درخواست شهروندی ترکیه را ارسال کند و بعد از این زمان با ارائه مدارک و اثبات رسمی بودن ازدواجشان می تواند شهروندی خود را به دست آورد. در این سه سال تفاوتی ندارد که نوع اقامت این فرد در ترکیه به صورت تحصیلی، خانوادگی یا حتی توریستی باشد و مهم این است که اقامت او در این زمان در کشور ترکیه به صورت قانونی باشد.

پس از اینکه سه سال گذشت و این شرایط را این فرد دارا بود، نیازی به بودن تاییدیه Uygunluk belges وجود ندارد و به راحتی درخواست شهروندی را می توانند ارسال کنند و با مراجعه به اداره نفوس و ثبت احوال استانی که در آن سکونت پیدا کرده اند می توانند این درخواست را پیگیری کنند.

اداره نفوس یا همان اداره شهروندی ترکیه بعد از ازدواج این دو فرد یک درخواست تحقیقات می کند و در غیر سوری بودن ازدواج این دو شخص اقدام به جستجو و بررسی می کنند و گذشته طرفین را نیز مورد بررسی قرار می دهند تا مطمئن شوند که این شهروندان سوء پیشینه در اداره امنیت ترکیه نداشته باشند و ...  که این اعمال بین 6 ماه تا 1 سال خود زمان می برد.

چگونگی دریافت ویزای کاری و اخذ شهروندی ترکیه

برای اینکه بخواهید در کشور ترکیه کار کنید نیاز به اجازه کار یا همان اقامت کاری دارید به این معنی که اگر در ترکیه اجازه کار داشته باشید یعنی شما هم می توانید در کشور ترکیه سکونت داشته باشید و هم می توانید به صورت رسمی و قانونی در این کشور شروع به فعالیت و کار کنید و برایتان بیمه تامین اجتماعی اختصاص داده شود و از حقوق یک شهروند ترکیه ای بهره مند خواهید شد. در کشور ترکیه دو نوع اجازه کار وجود دارد که به این شرح می باشد:

نوع اول اجازه کار: این اجازه کار به افرادی تعلق خواهد گرفت که یک کارمند در یک شرکت هستند و فعالیت می کنند و حق بیمه توسط کارفرما برای این فرد پرداخت می شود که این فرد مشمول اجازه کار خواهد شد.

نوع دوم اجازه کار: این نوع اجازه کار به افرادی تعلق خواهد گرفت که در کشور ترکیه یک کسب و کار راه اندازی کرده اند و ثبت شرکت خود را در ترکیه انجام داده اند و صاحب یا جزئی از سهام داران شرکت هستند که در این صورت با پرداخت مالیات و حق بیمه می توانند اجازه کار در ترکیه را داشته باشند.

اگر تاسیس کننده شرکت یک نفر باشد و یک سوم سهم شرکت حداقل به نام او باشد و میزان سرمایه شرکت در بانک به عنوان سرمایه اولیه آن بیشتر از 100 هزار لیر باشد در این صورت اجازه کار به این فرد داده می شود. این فرد اگر به مدت 5 سال اجازه کار خود را به طور مداوم تمدید کند، می تواند پاسپورت ترکیه ای خود را دریافت کند.

دریافت شهروندی ترکیه از راه اقامت کاری

این ها نکات مهمی هستند که در صورتی که روی اقامت کاری برای شهروندی ترکیه حساب کرده اید باید بدانید. اگر فردی هستید که می خواهید به عنوان معلم در ترکیه فعالیت کنید و با استفاده از آن اجازه کار دریافت کرده اید باید دقت داشته باشید که درترکیه مدارسی هم وجود دارند که برای کارمندان معلم خارجی خود که اجازه کار داشته باشند بیمه رد می کنند اما در طول تابستان و دوره ی تعطیلات میلی به رد کردن بیمه ندارند و افراد باید در هنگام اخذ شهروندی حتما این موضوع را در نظر داشته باشند.

از آنجایی که واریز بیمه توسط خود فرد یا واریز حقوق و کسر بیمه به صورت سوری امکان پذیر نیست باید در طول تابستان نیز برایتان حتما بیمه رد شود زیرا به دلیل قطع شدن بیمه در 3 ماه تابستان دوره ی 5 سال مربوط به دریافت شهروندی کامل نخواهد شد و در آخر به مشکل می خورید برای همین یک راه حل برای این اتفاق وجود دارد.

راه حل این است که این افراد باید پس از 9 ماه تحصیلی که فعالیت خود را انجام می دهند شرکتی را پیدا کنند که با موافقت مدرسه، قبول کند که برای آن ها بیمه رد کند و مدرسه نیز انتقال این افراد به این شرکت ها را برای سه ماه تایید کند.

پس از تمام شدن این سه ماه دوباره این افراد به طور مجدد به مدرسه باز می گردند و 9 ماه بعد را با مدرسه ادامه فعالیت می دهند و هر ساله این انتقال را به طور مستمر انجام خواهند داد. این اتفاق باعث می شود تا SYK یا بیمه رسمی داخل کشور ترکیه برای این افراد لغو نمی شود و به دلیل اینکه در پرداخت بیمه فرد به صورت 5 ساله استمرار دیده می شود امکان دریافت شهروندی ترکیه برای او وجود دارد.

سوالات متداول برای موضوع شهروندی ترکیه

پاسخ: بله گواهی تولد از بیمارستان گرفته می شود و سپس می توانید به اداره نفوس مراجعه کرده و کیمیلیک بگیرید. در ترکیه شناسنامه وجود ندارد و همان گواهی ولادت را لازم است به کنسولگری ایران ببرید تا شناسنامه ایرانی نیز به این فرد داده شود.

پاسخ: شما پس از اینکه درخواست شهروندی خود را ثبت می کنید یک دوره 4 ماهه زمان می برد تا بتوانید شهروندی خود را دریافت نمایید.

پاسخ:

باید این فرد به اداره نفوس مراجعه کند و سپس درخواست دهد که این تطابق صورت گیرد البته باید کیمیلیک ترک با گواهینامه نیز به همراهتان باشد.

پاسخ: خیر شهروندی آن ها باطل نخواهد شد.

پاسخ: خیر باید در زمانی که متاهل بودند درخواست شهروندی می کردند تا برای همسر او نیز شهروندی تعلق گیرد.

پاسخ: خیر باید قبل از اینکه درخواست شهروندی دهند متاهل باشند.

پاسخ: 500 هزار دلار این مبلغ می باشد و شش ماه زمان می برد تا بتوانید شهروندی ترکیه را دریافت کنید.

پاسخ: خیر شهروندی از طریق کفالت تاثیری نخواهد داشت اما در مراحل اقامت گرفتن برای وی به او کمک خواهد کرد.

پاسخ: خیر باید ملک به نام یک نفر باشد و ارزش آن 400 هزار دلار باشد و اگر برای هر فرد جداگانه درخواست داده شود باید هر کدام از آن ها یک خانه 400 هزار دلاری خریداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *