حقوقی و ثبتی

شرایط دریافت اجازه کار در ترکیه توسط کارفرما

3.3/5 - (6 امتیاز)

شرایط دریافت اجازه کار از یک کارفرما در ترکیه

یکی از مسیرهای پراستفاده برای کسب اقامت در ترکیه، درخواست اجازه کار از یک کارفرمای ترکیه می‌باشد. این راه برای افرادی که از ابتدا شهروند ترکیه نیستند و می‌خواهند در این کشور کار کنند، تا حد زیادی موثر ولی به عنوان یکی از موارد پیچیده تر و متخصصانه‌تر شناخته می‌شود. مهمترین نکته در این موارد این است که شرایط کارفرما قبل از اقدام به درخواست مجوز کار، دقیقاً بررسی شود تا از تداوم و پیشرفت در این مسیر اطمینان حاصل شود.

شرایط کارفرما:

  • الف. یکی از مهمترین شرایط این است که کارفرما، حتی اگر کارمندان ترکیه‌ای نیز داشته باشد، بیمه کارمندان ترکیه‌ای را رد نکند، چرا که این موضوع مانع از دریافت مجوز کار برای کارمندان خارجی می‌شود. طبق قانون، هر کارفرمای ترک باید برای هر کارمند خارجی حداقل 5 نفر کارمند ترکیه‌ای استخدام کرده و بیمه آنها را رد کند.
  • ب. کارفرمای ترک باید موفق به اثبات کند که به خدمات شما به عنوان کارمند خارجی، نیاز دارد و نیروی کار ترکیه‌ای مناسب برای انجام کار شما در دسترس نیست. این مسئله بستگی به مهارت‌ها و توانایی‌های شما دارد.
  • ج. شرکتی که شما را استخدام می‌کند، باید دارای سرمایه اولیه حداقل 100 هزار لیر و فروش سالیانه حداقل 800 هزار لیر باشد.
  • ه. پرداخت دستمزد بالاتر به کارمندان خارجی نسبت به کارمندان ترکیه، از شرایط دیگر است که باعث می‌شود که کارفرما مجبور به هزینه بیشتری برای استخدام شما شود.

سایر راه‌ها:

روش دیگری برای دریافت اجازه کار از طریق تاسیس شرکت است. در این روش نیز شرایط خاصی اعمال می‌شود از جمله داشتن سرمایه اولیه حداقل 100 هزار لیر و استخدام 5 نفر کارمند ترکیه‌ای در 6 ماه اول و بیمه آنها در سال اول.

روش دیگری برای دریافت اجازه کار، فعالیت به عنوان پرستار کودک یا سالمند بالای 65 سال ترک است. این روش نیز دارای شرایط خود است.

مهمترین نکته پرداخت منظم حق بیمه است، زیرا این مسئله تداوم اقامت و امکان درخواست شهروندی پس از 5 سال را تضمین می‌کند.

در نهایت، توجه به این نکته حیاتی است که پس از دریافت اجازه کار، محل کار با کارت آبی رنگ محلی ثبت می‌شود و کارمند مجاز به کار در محل دیگری نمی‌باشد.

همچنین، اگر در ترکیه حضور دارید و می‌خواهید اجازه کار دریافت کنید، باید ابتدا اقامت را از طریق دیگری بگیرید و سپس آن را به اقامت کاری تبدیل کنید. حداقل زمان باقی‌مانده از اقامت هم باید 6 ماه باشد تا بتوانید درخواست اقامت کاری دهید.

نکته: پرداخت منظم حق بیمه از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا تداوم اقامت و امکان درخواست شهروندی پس از 5 سال به این موضوع بستگی دارد.

2 دیدگاه در “شرایط دریافت اجازه کار در ترکیه توسط کارفرما

  1. پژمان گفت:

    درود و خسته نباشید
    برای اخذ شهروندی حتما ۵ سال متداوم با یک کارفرما باید کار کرد یا سابقه ی ۵ سال بیمه با چند کار فرما هم امکان پذیر هست؟ آیا فرقی دارد بین این دو موضوع؟

    1. گلوبال کادرو (ادمین) گفت:

      سلام وقت بخیر
      مهم این است که ۵ سال بدون وقفه برای شما اقامت گرفته شده باشد
      ولی برای اطلاعات بیشتر شما میتونید با شماره ۱۷۰ تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *