حقوقی و ثبتی, مهاجرتی

شرایط و ‌درآمد کارگر ساده در ترکیه

4.2/5 - (5 امتیاز)

با توجه به پیشرفت اقتصادی ترکیه در چند سال اخیر، این کشور به عنوان یکی از مقصدهای محبوب برای مهاجرت و کار مورد توجه قرار گرفته است. اما یکی از مسائل مهم برای افرادی که به دنبال کار در ترکیه هستند، میزان حقوق و دستمزدی است که می‌توانند دریافت کنند. آیا قوانین مربوط به حقوق کارگران در ترکیه برای اتباع خارجی متفاوت است؟ در این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

حداقل حقوق کارگری در ترکیه

با کار در ترکیه، کارگران بر اساس قوانین و مقررات دولت، حقوق خود را دریافت می‌کنند و تاکنون تلاش شده تا این حقوق با توجه به نرخ تورم نیز تعیین شود. در سال ۲۰۲۴، کشور ترکیه حداقل دستمزد را ۴۹ درصد افزایش داده و حقوق کارگران برای سنین بالای ۲۵ سال حدود ۱۷.۰۰۲ لیر و برای سنین زیر ۱۸ سال نیز ۱۰.۵۰۰ لیر در نظر گرفته شده است. بنابراین، حقوق کارگر در ترکیه به پول ایران تقریباً حدود ۳۰ میلیون تومان ماهانه و ۳۶۷ میلیون تومان سالانه است.

تأثیر مالیات بر حقوق کارگر در ترکیه

حدود ۱۴ درصد سهم حق بیمه تامین اجتماعی و ۱ درصد حق بیمه بیکاری از حداقل دستمزد کارگر کسر می‌شود. کارفرما نیز موظف است حدود ۲۰.۵ درصد حق بیمه SSI و ۲ درصد حق بیمه بیکاری را بدون احتساب دستمزد ناخالص برای هر کارگر شاغل، پرداخت کند. این نرخ‌ها ممکن است به صورت سالانه توسط دولت تغییر کند.

 

حداقل دستمزد برای اتباع خارجی در ترکیه

حداقل دستمزد برای اتباع خارجی در ترکیه همانند شهروندان عادی در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۴، حداقل دستمزد برای اتباع خارجی فعال در حوزه خدمات خانگی ۷.۸۰۰ لیر تعیین شده و افرادی که در شرکت‌ها مشغول به فعالیت هستند، دو برابر این مبلغ را دریافت می‌کنند. حقوق سایر مشاغل برای اتباع خارجی با توجه به نوع شغل متفاوت است.

 

عوامل موثر بر حقوق کارگران در ترکیه

عوامل بسیاری بر حقوق کارگران در ترکیه تأثیرگذار هستند. این عوامل شامل قانون کار، شرایط بازار کار، سن و تجربه کارگر، هزینه‌های معیشتی، تحصیلات، نوع سازمان و سوابق کاری می‌باشند. برای مثال، هر چه سابقه کار یا مهارت کارگر بیشتر باشد، ممکن است نرخ حقوق بیشتری دریافت کند.

 

شرایط ویزای کار برای کارگر ساده در ترکیه

برای کار در ترکیه، متقاضیان باید ویزای کاری این کشور را داشته باشند. یکی از شروط اصلی درخواست ویزای کار در ترکیه، پیشنهاد کاری از سوی کارفرما است. مدارک لازم برای دریافت ویزا شامل تکمیل فرم درخواست، ارائه اسناد شخصی و شغلی، بیمه درمان

ی معتبر و گواهی عدم سوء پیشینه می‌باشد.

 

ساعت کاری کارگران در ترکیه

بر طبق قانون کار در ترکیه، ساعت کاری هفتگی ۴۵ ساعت می‌باشد. هر ساعت کار اضافه به ازای کارگرانی که بیش از این میزان کار می‌کنند، با نرخ اضافه کاری پرداخت می‌شود.

 

سخن پایانی

با توجه به توضیحات ارائه شده، می‌توان نتیجه گرفت که حقوق کارگران در ترکیه تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد و بسته به شرایط شغلی و فردی، می‌تواند متغیر باشد. برای افرادی که به دنبال کار در ترکیه هستند، مطالعه دقیق قوانین و مقررات مربوطه و همچنین مشاوره با کارشناسان می‌تواند بسیار مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *