اقامت و تحصیل در ترکیه, تحصیلی

دانشگاه های ترکیه ای مورد تایید وزارت بهداشت ایران

Rate this post

وزارت بهداشت ایران، هرسال فهرستی از دانشگاه‌های ترکیه‌ای مورد تایید خود را منتشر میکند که دانشجویان ایرانی می‌توانند با تحصیل در این دانشگاه‌ها، مدرک تحصیلی خود را در ایران نیز معتبر کنند.

در این مقاله، به معرفی این دانشگاه‌ می پردازیم:

 

لیست دانشگاه های خصوصی مورد تایید:

دانشگاه استانبول آیدین (İstanbul Aydın Üniversitesi)

دانشگاه آیدین یک دانشگاه خصوصی در شهر استانبول ترکیه است که در سال ۲۰۰۷ تأسیس شده است. این دانشگاه در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار دانشجو دارد که از بیش از ۱۰۰ کشور جهان هستند.

دانشگاه آیدین دارای ۱۵ دانشکده، ۱۴ مدرسه و ۱۱ موسسه است که در زمینه‌های مختلف علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم پایه، مهندسی، هنر و علوم پزشکی به ارائه آموزش و پژوهش می‌پردازند.

این دانشگاه در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی جایگاه خوبی دارد. در رتبه‌بندی جهانی QS در سال ۲۰۲۳، دانشگاه آیدین در رتبه ۱۴۴۴ قرار گرفت.

دانشگاه باهچه شهیر (Bahçeşehir Üniversitesi)

دانشگاه باهچه شهیر یک دانشگاه خصوصی در شهر استانبول ترکیه است که در سال ۱۹۹۸ تأسیس شده است. این دانشگاه در حال حاضر بیش از ۳۳ هزار دانشجو دارد که از بیش از ۱۰۰ کشور جهان هستند.

دانشگاه باهچه شهیر دارای ۱۱ دانشکده، ۱ مدرسه عالی، ۱ کنسرواتور موسیقی و هنرهای زیبا، ۱ مدرسه عالی زبان‌های خارجی، ۱ مدرسه فنی حرفه‌ای، ۱ مؤسسه تحصیلات تکمیلی، ۶ پردیس و ۸۱ باشگاه دانشجویی است. در این دانشگاه ۵۴۳ کارمند اداری و ۱,۳۵۸ استاد فعالیت می‌کنند.

دانشگاه باهچه شهیر در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی جایگاه خوبی دارد. در رتبه‌بندی جهانی QS در سال ۲۰۲۳، دانشگاه باهچه شهیر در رتبه ۱۱۱۰ قرار گرفت.

 

دانشگاه مدیپل (Medipol Üniversitesi)استانبول

دانشگاه مدیپل یک دانشگاه خصوصی در شهر استانبول ترکیه است که در سال ۲۰۰۹ تأسیس شده است. این دانشگاه در حال حاضر بیش از ۳۴ هزار دانشجو دارد که از بیش از ۱۰۰ کشور جهان هستند.

دانشگاه مدیپل دارای ۱۲ دانشکده، ۵ انستیتو و ۴ کالج حرفه ای است که در زمینه‌های مختلف علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم پایه، مهندسی، هنر و علوم پزشکی به ارائه آموزش و پژوهش می‌پردازند.

دانشگاه مدیپل در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی جایگاه خوبی دارد. در رتبه‌بندی جهانی QS در سال ۲۰۲۳، دانشگاه مدیپل در رتبه ۱۲۶۱ قرار گرفت.

 

دانشگاه خصوصی باشکنت (Başkent University)

دانشگاه خصوصی باشکنت یک دانشگاه خصوصی در شهر آنکارا ترکیه است که در سال ۱۹۹۴ تأسیس شده است. این دانشگاه در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار دانشجو دارد که از بیش از ۱۰۰ کشور جهان هستند.

دانشگاه باشکنت دارای ۱۲ دانشکده، ۴ مدرسه عالی، ۱ کنسرواتور موسیقی، ۱ مدرسه زبان‌های خارجی، ۱ مدرسه فنی حرفه‌ای و ۱ مؤسسه تحصیلات تکمیلی است که در زمینه‌های مختلف علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم پایه، مهندسی، هنر و علوم پزشکی به ارائه آموزش و پژوهش می‌پردازند.

دانشگاه باشکنت در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی جایگاه خوبی دارد. در رتبه‌بندی جهانی QS در سال ۲۰۲۳، دانشگاه باشکنت در رتبه ۱۴۴۴ قرار گرفت.

این دانشگاه فقظ با آزمون یوس پذیرش میدهد.

 

دانشگاه آجی بادام (Acıbadem University)

دانشگاه آجی بادام یک دانشگاه خصوصی در شهر استانبول ترکیه است که در سال ۲۰۰۷ تأسیس شده است. این دانشگاه در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار دانشجو دارد که از بیش از ۵۰ کشور جهان هستند.

دانشگاه آجی بادام دارای ۵ دانشکده، ۱ مدرسه عالی، ۱ انستیتو و ۱ مدرسه فنی حرفه‌ای است که در زمینه‌های مختلف علوم پزشکی، مهندسی، علوم انسانی و علوم اجتماعی به ارائه آموزش و پژوهش می‌پردازند.

دانشگاه آجی بادام در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی جایگاه خوبی دارد. در رتبه‌بندی جهانی QS در سال ۲۰۲۳، دانشگاه آجی بادام در رتبه ۵۰۱-۵۱۰ قرار گرفت.

 

دانشگاه  کوچ ( Koc University)

دانشگاه کوچ یک دانشگاه خصوصی در شهر استانبول ترکیه است که در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد. این دانشگاه به عنوان یکی از معتبرترین و باکیفیت‌ترین دانشگاه‌های ترکیه شناخته می‌شود و در رتبه‌بندی‌های جهانی نیز جایگاه خوبی دارد. بیش از ۳,۵۰۰ دانشجوی بین‌المللی از ۱۰۰ کشور جهان در دانشگاه کوچ مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه کوچ در رتبه‌بندی جهانی QS در سال ۲۰۲۳، در رتبه ۵۲-۵۳ کشور آسیا و ۴۳۳-۴۴۰ جهان قرار گرفته است.

این دانشگاه فقط با آزمونSAT  پذیرش می دهد.

لیست دانشگاه های دولتی مورد تایید:

دانشگاه آنکارا ( Ankara University)

دانشگاه اگه ازمیر (Ege university)

دانشگاه حاجت تپه ( Hacettepe university)

دوکوز ایلول (Dokuz Eylül University)

کاتب چلبی ازمیر( Izmir Katip Celebi University )

دانشگاه قاضی ( Gazi University )

دانشگاه مارمارا  (Marmara University)

دانشگاه آتاترک ارزروم ( Ataturk university)

دانشگاه ۱۹ مایس(Ondokuz Mayis University)

دانشگاه استانبول (Istanbul University)

 

 

مزیت دانشگاه های مورد تایید نسبت به سایر دانشگاه ها

دانشگاه‌های ترکیه‌ای مورد تایید وزارت بهداشت ایران، دارای کیفیت آموزشی بالایی هستند و مدارک تحصیلی آنها در ایران نیز معتبر است. این امر باعث می‌شود که دانشجویانی که در این دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، بتوانند پس از فارغ‌التحصیلی، به راحتی در ایران مشغول به کار شوند.

علاوه بر این، دانشگاه‌های ترکیه‌ای مورد تایید وزارت بهداشت ایران، در سطح بین‌المللی نیز دارای اعتبار هستند و دانشجویانی که در این دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی، در کشورهای دیگر نیز مشغول به کار شوند.

نکته مهم:

از سال ۱۴۰۱مدرک تحصیلی دانشجویی که در یک دانشگاهی که مورد تایید وزارت بهداشت نیست، در حال تحصیل باشد و در بین تحصیل به یکی از دانشگاه های مورد تایید منتقل بشود، در وزارت بهداشت ایران مورد تایید قرار نخواهد گرفت.

برای اینکه مدرک تحصیلی دانشجویی در وزارت بهداشت ایران مورد تایید قرار بگیرد، باید دانشگاه محل تحصیل دانشجو در ابتدا مورد تایید وزارت بهداشت باشد. در صورتی که دانشجویی در یک دانشگاهی که مورد تایید وزارت بهداشت نیست، در حال تحصیل باشد، حتی اگر در بین تحصیل به یکی از دانشگاه های مورد تایید منتقل شود، مدرک تحصیلی او در وزارت بهداشت ایران مورد تایید قرار نخواهد گرفت.

بنابراین، دانشجویانی که قصد دارند در ترکیه تحصیل کنند، باید قبل از انتخاب دانشگاه، مطمئن شوند که دانشگاه مورد نظر آنها مورد تایید وزارت بهداشت ایران است.

حداقل تعداد واحد گذرانده در دانشگاه های ترکیه برای تطبیق با دانشگاه های ایران

حداقل تعداد واحد گذرانده در دانشگاه‌های ترکیه برای تطبیق با دانشگاه‌های ایران، به رشته تحصیلی و دانشگاه مقصد بستگی دارد. در حالت کلی، دانشجویانی که قصد دارند از یک دانشگاه ترکیه‌ای به یک دانشگاه ایرانی منتقل شوند، باید حداقل ۷۲  واحد از واحدهای درسی خود را گذرانده باشند.

نتیجه گیری

دانشگاه‌های ترکیه‌ای مورد تایید وزارت بهداشت ایران، گزینه‌ای مناسب برای دانشجویان ایرانی هستند که قصد دارند در خارج از کشور تحصیل کنند. این دانشگاه‌ها دارای کیفیت آموزشی بالایی هستند و مدارک تحصیلی آنها در ایران نیز معتبر است. دانشجویانی که در این دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی، به راحتی در ایران و کشورهای دیگر مشغول به کار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *