تحصیلی

نکات قابل توجه در مورد اقامت تحصیلی در ترکیه ۲۰۲۴

3/5 - (2 امتیاز)

طی چند سال اخیر ترکیه به عنوان یکی از مقاصد دانشجویی به علت قیمت مناسب دانشگاه ها ؛ امکان گرفتن پذیرش راحت تحصیلی؛ دارا بودن دانشگاه های معتبر در سطح جهان و مورد تایید ایران؛ هزینه پایین زندگی نسبت به کشورهای اروپایی و امکان سفر راحت بدون ویزا برای خانواده ها مورد توجه دانش آموزان و دانشجویان ایرانی قرار گرفته است.

 

ترکیه به عنوان مقصد دانشجویی جذاب برای ایرانیان با قیمت مناسب دانشگاه‌ها، پذیرش آسان، دانشگاه‌های معتبر، هزینه زندگی کمتر و سفر آسان بدون ویزا محسوب می‌شود. مزایای تحصیل در ترکیه شامل اقامت برای خانواده، دسترسی به آموزش با کیفیت، بورس‌های تحصیلی، اراسموس در کشورهای اروپایی، کمک مالی، امکانات آموزشی، هزینه تحصیلی مقرون به صرفه، فرصت شغلی، خوابگاه‌های مجهز، زبان ترکی و انگلیسی، بازارکار خوب و انتقال به دانشگاه ایران می‌باشد. همه افراد بالای ۱۸ سالی که پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌های ترکیه را داشته باشند، می‌توانند برای خود، همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال اقامت دریافت کنند.

مزایای تحصیل در ترکیه:

اجازه اقامت در ترکیه برای خود و همسرو فرزندان زیر ۱۸ سال؛ دسترسی به امکانات آموزشی با کیفیت نظیر دانشگاه های با سطح آموزشی بین الملی؛ بورس های تحصیلی؛ امکان دریافت اراسموس رایگان در کشورهای اروپایی؛ کمک های مالی؛ دسترسی به امکانات آموزشی مانند ( کتابخانه؛ آزمایشگاههای مجهز) ؛ هزینه تحصیلی مقرون به صرفه؛ فرصت های شغلی؛ امکان استفاده از خوابگاه های مجهز با قیمت مناسب؛ امکان تحصیل به زبان ترکی و انگلیسی؛ بازارکار خوب، بخشی از مزایای تحصیل در ترکیه می باشد.

 

امکان انتقال به دانشگاه ایران و ادامه تحصیل:

دانشجو با تحصیل در یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ( رشته های پزشکی و پیراپزشکی) و وزارت علوم ( علوم فنی ؛ هنر ؛ علوم انسانی) بعد از گذراندن ۷۲ واحد امکان انتقال به ایران را دارند.

یکسال دوره زبان:

یکی از مزایای تحصیل در ترکیه امکان گذراندن دوره یکساله زبان قبل از شروع دروس اصلی به زبان ترکی یا انگلیسی است که این دوره شامل اجازه اقامت در ترکیه نیز هست.

چه افرادی شرایط دریافت اقامت دانشجویی را دارند:

تمام افراد بالای ۱۸ سال که پذیرش تحصیلی خود را در یکی از دانشگاه های دولتی و یا خصوصی ترکیه گرفته باشند می توانند بدون نیاز به داشتن هرگونه اجازه اقامت ( ملکی و توریستی) از قبل به صورت مستقیم برای خود؛ همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال اقامت دریافت کنند.

برای دریافت اقامت برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال دانشجو که به اقامت همراه معروف است لازم است که ابتدا کارت اقامت ( کیملیک) خود دانشجو صادر شده باشد.

به همین منظور توجه داشته باشید که مابقی افراد خانواده بیشتر از مدت زمان قانونی ( ۳ ماه در هر ۶ ماه) در خاک ترکیه نمانده باشند زیرا این امر برای درخواست اقامت همراه بسیار مهم و قابل تامل است.

 

اقامت تحصیلی چند ساله صادر میشود؟

اعتبار اقامت تحصیلی بسته به رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی ( فوق دیپلم؛ لیسانس؛ فوق لیسانس؛ دکترا) کاملا متفاوت است اما در نهایت تصمیم نهایی برای اجازه اقامت بسته به نظر اداره مهاجرت است و هیچگونه تضمینی برای آن نیست. البته دانستن این موضوع الزامی است که درصورت عدم حضور در هرکدام از دوره های تحصیلی چه دوره زبان و یا آموزشی باعث ابطال اجازه اقامت فرد می شود. اعتبار اقامت تحصیلی نسبت به رشته و مقطع تحصیلی ( فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس، دکترا) متفاوت است ولی به صورت کلی طول مدت اقامت به مدت تحصیل فرد در دانشگاه بوده و بصورت سال به سال تمدید می گردد ولی اگر فرد بصورت مدام در دانشگاه حضور نیابد اقامت فرد ابطال می گردد.

بیمه درمان در اقامت برای دانشجویان:

دانشجویان باید طی سه ماه اول از اولین تاریخ ثبت نام خود بیمه عمومی (SGK ) خود را فعال کنند. درصورت عدم درخواست در این زمان فرد باید تقاضایی بیمه خصوصی سلامت در ترکیه نماید.

اجازه کار همراه با اقامت دانشجویی:

اجازه کار همزمان با تحصیل در ترکیه شرایط و قوانین خاص خود را دارد و توجه به این قوانین الزامی است.

توجه داشته باشید که دوره های دانشگاهی به گروه های ( کاردانی ؛ کارشناسی؛ کارشناسی ارشد؛ دکترا و تخصص) تقسیم میشود.

رشته هایی که به طور کلی دوساله بوده و فقط در مقطع کاردانی ارائه می گردد، این رشته ها مقاطع تحصیلی بالاتری ندارند که فرد بتواند در آنها شرکت کند؛ رشته های نظیر ( رادیولوژی؛ تکنسین اتاق عمل؛ علوم آموزشگاهی ؛ خدمات دارخانه؛ بینایی شناسی؛ سلامت دهان و دندان؛ ساخت پروتز دندان؛ دیالیز و کمک های اولیه اورژانس)

افرادی که در این رشته های تحصیل می کنند میتوانند در زمان تحصیل در شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود ۲۰ ساعت در هفته نیز کار کنند.

اما افرادی که در این گروه نیستند و همچنین در دروه کارشناسی مشغول به تحصیل هستند فقط در صورتی اجازه کار مرتبط با رشته خود را دارند که شرکت مورد نظر به صورت مستقیم به دانشگاه درخواست بدهد و اجازه کار دانشجو را از دانشگاه بگیرد در غیر این صورت هرگونه کار کردن در طول تحصیل برای این مقطع غیر مجاز بوده و امکان ابطال اقامت و اخراج از ترکیه را به همراه دارد.

اما دانشجویان دوره های تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا مجوز کار ( ۴۰ ساعت در هفته) بدون توجه به رشته تحصیل را دارند و نیازی به مرتبط بودن و یا اجازه از دانشگاه را ندارند.

امکاناتی که دولت ترکیه در اختیار دانشجویان قرار میدهد:

دانشجویان در ترکیه برای تمدید اقامت هر ساله خود نیاز به پرداخت حق خاک ندارند

هزینه حمل و نقل عمومی برای دانشجویان نصف می باشد

استفاده از تفریحات عمومی مانند ( شهربازی؛ موزه ؛ سینما) برای دانشجویان همراه با تخفیف می باشد

تخفیف های دانشجویی بریا خرید بلیط هواپیما و قطار های داخلی ترکیه و هچنین رزرو هتل در ترکیه

بعضی از رستوران ها نیز برای دانشجویان تخفیف های ویژه ای را در نظر گرفته اند

خرید لوازم الکترونیکی همچون ( لپ تاپ؛ تلفن همراه و تبلت) از بعضی از برند ها معاف از پرداخت مالیات می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *