ارزی و بانکی

تجارت رمز ارز (ارز دیجیتال) در ترکیه

4.6/5 - (12 امتیاز)

تجارت رمز ارز (ارز دیجیتال) در ترکیه

با توجه به اینکه ترکیه ارتباطات گسترده ای با بازارهای جهانی دارد، از وسایل مبادلاتی برای تجارت استفاده می کند که یکی از رایج ترین آنها رمز ارز است. در واقع رمز ارزها در ابتدا برای این ایجاد شد که سیستمهای بانکی دور زده شود و افراد بتوانند بدون نیاز به سیستمهای بانکی که معمولا تحت کنترل دولتها یا شرکتهای بزرگ و چند ملیتی است، مبادلات تجاری خود را با این رمز ارزها انجام دهند اما به تدریج این وسیله خود به کالایی تجاری تبدیل شد و با دست به دست شدن آن هم ارزش آن بالا رفت و هم بازاری بزرگ را تشکیل داد. جدیدترین داده ها نشان می دهد هم اکنون نزدیک به 23 هزار رمز ارز در جهان وجود دارد و ارزش بازار رمز ارزها نزدیک به یک و دو دهم تریلیون ( 1.2 تریلیون) دلار است.

 

تماس با کارشناس

شما می توانید با کلیک بر دکمه های زیر به طور مستقیم با کارشناس متخصص مربوطه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره و راهنمایی رایگان برخوردار شوید

بازار رمز ارز نیز همانند بازارهای دیگر تحت تاثیر اخبار سیاسی و اقتصادی به شدت دچار نوسان می شود. از معروفترین رمز ارزها می توان به بیت کوین اشاره کرد که با ارزشترین رمز ارز جهان است و در ماه ژوئیه 2023 ارزش آن بین 29 هزار تا 30 هزار دلار در نوسان بوده است. البته باید در نظر داشت که این رمز ارز نیز همانند دیگر رمز ارزها بسیار پرنوسان بوده است و هنگام عرضه آن به بازار ارزش آن از یک دلار هم کمتر بوده و زمانی هم تا 60 هزار دلار بالا رفته است. در هر حال بازار رمز ارز، بازاری با ریسک است و تصمیمات فرادستی از جمله از طرف بانکهای مرکزی و همچنین کشورهای نظیر چین و کره جنوبی و روسیه که حجم بالایی از تجارت رمز ارز در آنها انجام می شود، تاثیرات شدید و ناگهانی بر این بازار دارد. در عین حال مثل همه بازارهای مالی، در این بازارها نیز به صورت معمول اصول و قوانین علم اقتصاد حاکم است و می توان با دانستن آنها در این بازار تجارت کرد. یکی از کاربردهای رمز ارز یا ارز دیجیتال که به ویژه برای ما ایرانیها اهمیت دارد، قدرت بالای آن در دور زدن تحریمها و محدودیتهای بانکی و ارزی است. یعنی دارنده ارز دیجیتال می تواند در هر جایی از جهان که باشد رمز ارز خود را بفروشد و معادل آن کالا یا حتی ملک خریداری کند. به ویژه برای کسانی که می خواهند در کشورهای خارجی ملک خریداری کنند می توانند با رمز ارز مقادیر بالایی پول را به کشور مورد نظر انتقال دهند. البته در این مورد باید بسیار احتیاط کرد زیرا بازار رمز ارز بازاری پرنوسان است و می تواند در عین حالی که بسیار پرسود باشد ، باعث زیان و ضرر فراوان هم بشود. البته در مقابل رمز ارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم که بسیار پرنوسان هستند، رمز  ارز تتر که در واقع معادل دیجیتالی دلار است ،  نوسان بسیار اندکی دارد و افراد اگر صرفا دنبال جابجایی پول از طریق رمز ارز هستند می توانند از تتر استفاده کنند. البته باید در نظر داشت که تبدیل پول به رمز ارز و تبدیل رمرز ارز به پول نقد یا واریزی به حساب بانکی کارمزد دارد بنابراین فرد باید در نظر گرفتن همه این مسائل و ریسکهای موجود از این وسیله بسیار کاربردی استفاده کند.

 در زمینه تجارت رمز ارز یکی از کشورهای فعال ترکیه است. برخی آمارها تعداد کسانی که در ترکیه تجارت رمز ارز انجام می دهند یا رمز ارز دارند را نزدیک به 3 میلیون نفر برآورد می کنند که بیش از سه درصد جمعیت این کشور است. قوانین ترکیه خرید و فروش کالا با رمز ارز را ممنوع کرده است اما تجارت رمز ارز یعنی خرید و فروش خود رمز ارز منع قانونی ندارد. در ترکیه به علت روند کاهش ارزش لیر در برابر دلار آمریکا در چند سال اخیر، عده زیادی برای حفظ سرمایه خود وارد بازار رمز ارز شده اند. رونق در بازار رمز ارز ترکیه سبب شده است این کشور از نظر زیر ساختهای دیجیتالی مبادلات رمز ارز توسعه زیادی پیدا کند و شرکتهای زیادی در این زمینه فعالیت کنند. بنابراین ترکیه برای کسانی که می خواهند در زمینه رمز ارز فعالیت کند می تواند انتخاب مناسبی باشد. از جمله محبوبیترین پلتفرمهایی که در ترکیه برای مبادلات رمز ارز استفاده می شود می توان از BtcTurk ، Paribu ، Binance ، Coinbase نام برد.

آخرین مطالب وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *