حقوقی و ثبتی, مهاجرتی

خرید ملک اقامتی برای تبدیل به شهروندی ترکیه ۲۰۲۴

5/5 - (1 امتیاز)

برای اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک، متقاضیان باید شرایط خاصی را داشته باشند. یکی از مهم ترین این شرایط، خرید ملک به ارزش حداقل 400 هزار دلار آمریکا است.

در این مقاله، به نکات قابل رعایت در خرید ملک به منظور اخذ شهروندی از طریق سرمایه گذاری در کشور ترکیه می پردازیم. این نکات به متقاضیان کمک می کند تا فرآیند خرید ملک را به طور موفقیت آمیز انجام دهند و شهروندی ترکیه را دریافت کنند.

دقت بفرمایید که مقاله صرفا جهت خرید ملک برای اخذ شهروندی می باشد و در صورتی قصد خرید ملک اقامتی را دارید لطفا برای دریافت اطلاعات بهتر، مقاله مربوط به خرید ملک اقامتی را مطالعه بفرمایید:  مراحل خرید ملک اقامتی در ترکیه

 

مراحل خرید ملک در ترکیه به شرح زیر است:

انتخاب ملک:

اولین قدم در خرید ملک اقامتی در ترکیه، انتخاب ملک مورد نظر است. متقاضیان می توانند با مراجعه به  مشاوران گلوبال کادرو و یا سایت های املاک و مستغلات ترکیه، ملک مورد نظر خود را جستجو کنند.

مذاکره با فروشنده:

پس از انتخاب ملک، متقاضی باید با فروشنده وارد مذاکره شود و قیمت ملک را تعیین کند.

ارزش گذاری ملک:

ارسال مدارک سند ملکی جهت تعیین ارزش ملک طبق قانون توسط شرکت های اکسپرتیز

پرداخت وجه ملک:

پس از توافق با فروشنده، متقاضی باید مبلغ ملک را به فروشنده پرداخت کند.

نکته مهم: کل مبلغ توافق شده باید به صورت مستقیم از حساب خریدار به حساب فروشنده در ترکیه منتقل شده باشد قبل از انتقال وجه اخذ برگه تبدیل ارز ( دویز الیم بلگه سی) الزامی است

دریافت سند ملک:

پس از پرداخت وجه ملک، انتقال سند توسط فروشنده به خریدار در اداره تاپو ( اداره اسناد ملکی) انجام می شود

 

دوویز آلیم بلگه سی چیست؟

دوویز آلیم بلگه سی (Döviz Alım Belgesi) یا گواهی تبدیل ارز، سندی است که توسط بانک دولتی  ترکیه صادر می شود و نشان دهنده آن است که یک فرد خارجی جهت خرید ملک  ارز ( دلار و یا یورو )را به لیر ترکیه تبدیل کرده است. این گواهی برای خرید ملک در ترکیه ضروری است.

برای دریافت دوویز آلیم بلگه سی، متقاضی ابتدا باید در یکی از بانک های دولتی ترکیه افتتاح حساب ارزی یورو یا دلار داشته باشد که بتواند جهت خرید ملک تبدیل ارز در آن بانک را انجام دهد بدبهی است از همان حساب جهت انتقال وجه به حساب فروشنده نیز انتقال میشود، مبلغ دوویز آلیم بلگسی باید معادل با ارزش ملکی باشد که متقاضی قصد خرید آن را دارد

دقت بفرمایید که مقاله صرفا جهت خرید ملک برای اخذ شهروندی می باشد و در صورتی قصد خرید ملک اقامتی را دارید لطفا برای دریافت اطلاعات بهتر، مقاله مربوط به خرید ملک اقامتی را مطالعه بفرمایید:  مراحل خرید ملک اقامتی در ترکیه

 

شرایط تجمیع املاک:

در صورتی که فرد خارجی قصد دارد با خرید چند ملک شهروندی ترکیه را دریافت نماید باید موارد زیر در مورد هرکدام از املاک رعایت نماید.

  • ملک ها باید از یک فرد ترک خریداری شده باشد. (در تاریخچه مالکان قبلی، حتی نام یک فرد خارجی نیز نباید دیده شود). اگر مالک قبلی شهروندی ترک خود را از طریق برنامه های اقامتی یا سرمایه گذاری ترکیه دریافت کرده باشد،شامل این موضوع نمی شوند. یعنی مالکان قبلی باید اصالت ترک داشته باشند.
  • ملک باید دارای سند رسمی باشد.
  • سندهای مالکیت باید ۱۰۰ درصد به نام خود شخص باشد. یعنی خریداران مشارکتی واجد شرایط نخواهند بود حتی اگر سند به نام زوجین باشد.

نکته: اگر فردی از قبل ملکی در ترکیه دارد و می خواهد با افزودن ملک جدید شرایط شهروندی را کسب کند باید :

  • تاریخ سند ملک قبلی بعد از سال ۲۰۱۷ باشد
  • ۱۰۰ درصد سند به نام خود شخص باشد و سند مشارکتی نباشد

 

نکات مهم

در صورتی که متقاضی قصد تجمیع چند ملک برای شهروندی را داشته باشید باید توجه کنید که:

  • مجموع ارزش ملک های خریداری شده باید در هر زمان حداقل 400 هزار دلار آمریکا باشد.
  • متقاضیان باید اسناد ملکی؛ اصل فیش های واریزی بانکی و گزارش اکسپرتیز را در اختیار داشته باشند.

 

نکته بسیار مهم: گزارش کارشناسی ملک (اکسپرتیز)، برگه تبدیل ارز (دوویز آلیم بلگه سی)، فیش های واریزی بانکی، ارزش مندرج بر روی سند ملک باید هر کدام به صورت جداگانه مبلغ ۴۰۰ هزار دلار را تکمیل کرده باشند. اگر فرد قصد دارد با تجمیع چند ملک برای دریافت شهروندی اقدام نماید باید ارزش هر کدام از این مدارک در مجموع مبلغ حداقل ۴۰۰ هزار دلار را نشان دهد.

 

مثال

فرض کنید شخصی یک ملک 100 هزار دلاری در استانبول خریداری کرده است. این شخص برای دریافت شهروندی ترکیه، باید یک یا چند ملک دیگر به ارزش حداقل 300 هزار دلار خریداری کند.

این شخص می تواند یک ملک 300 هزار دلاری در استانبول یا یک ملک 150 هزار دلاری در استانبول و یک ملک 150 هزار دلاری در آنکارا خریداری کند.

همچنین، این شخص می تواند دو ملک 150 هزار دلاری در استانبول خریداری کند.

در هر صورت، مجموع ارزش ملک های خریداری شده باید حداقل 400 هزار دلار آمریکا باشد.

نکات قابل رعایت در خرید ملک برای اخذ شهروندی از طریق سرمایه گذاری در کشور ترکیه

در ادامه، به نکات قابل رعایت در خرید ملک اقامتی برای تبدیل به شهروندی از طریق سرمایه گذاری در کشور ترکیه می پردازیم:

انتخاب مشاوره حقوقی:

متقاضیان باید قبل از خرید ملک، با یک مشاور حقوقی معتبر مشورت کنند تا از تمامی شرایط و قوانین خرید ملک در ترکیه آگاه شوند. شرکت گلوبال کادرو با تجربه ای 11 ساله در این حوزه آماده ارائه مشاوره به سرمایه گذاران ایرانی در ترکیه می باشد.

بررسی وضعیت ملک:

متقاضیان باید قبل از خرید ملک، وضعیت ملک را به دقت بررسی کنند تا از سالم بودن ملک و نبود مشکلات حقوقی در آن اطمینان حاصل کنند.

خرید ملک از یک شرکت معتبر:

متقاضیان بهتر است ملک خود را از یک شرکت معتبر خریداری کنند تا از امنیت معامله اطمینان حاصل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *