تحصیلی, مدارس

دنکلیک را برای ثبت نام در مدرسه ترک چگونه بگیریم

4.7/5 - (15 امتیاز)

دنکلیک را برای ثبت نام در مدارس ترکیه

با عبور فصل تابستان از نیمه و نزدیک شدن به فصل پاییز که فصل مدرسه و تحصیل کودکان است، یکی از دغدغه های والدین ثبت نام فرزندانشان در مدارس است. همین دغدغه برای خانواده هایی که به ترکیه مهاجرت کرده اند نیز وجود دارد و البته مقدار آن هم بیشتر است. با توجه به اینکه سیستم آموزش و پرورش ترکیه با ایران متفاوت است ، شناخت هر چه بهتر آن می تواند آینده ای بهتر را برای فرزندانمان رقم بزند.

 

تماس با کارشناس

شما می توانید با کلیک بر دکمه های زیر به طور مستقیم با کارشناس متخصص مربوطه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره و راهنمایی رایگان برخوردار شوید

انواع مدرسه در ترکیه

در ترکیه مدارس به دو گروه دولتی و غیردولتی تقسیم می شوند. مدارس دولتی تقریبا رایگان هستند اما به طور معمول هنگام ثبت نام مبلغی را برای کمک به صندوق اتحادیه والدین و مدارس پرداخت می کنند. امسال با توجه به گرانیها در همه عرصه ها، این مبلغ به رقم 1500 لیر رسیده است که البته ممکن است بسته به مدرسه و محله آن رقمهای متفاوتی دریافت شود. حتی در برخی موارد از دانش آموزان خواسته می شود تا بخشی از وسایلی مصرفی را که در طول سال برای تحصیل دانش آموز استفاده می شود مثل کاغذ A4  تهیه کند و به مدرسه بدهد.

دنکلیک چیست ؟

 از جمله مدارک مهمی که برای خارجیها از جمله ایرانیها هنگام ثبت نام نیاز است مدرک معادل یا اصطلاحا دنکلیک برای دانش آموزانی است که از مدارس ایران به مدارک ترکیه منتقل می شوند. البته ایرانیها می توانند در ترکیه به مدارس ایرانی بروند و در چارچوب آموزش و پرورش ایران درس بخوانند اما این امکان محدود است زیرا مدارس ایرانی در ترکیه بسیار کم هستند و در استانبول مدرسه ایرانیان استانبول که به مدرسه فجر ایرانیان هم معروف است پذیرای دانش آموزان ایرانی است. بنابراین اگر فرزندتان را در مدرسه ترکیه ای ثبت نام می کنید نیاز است اگر قبلا در ایران درس خوانده است دستکم مدرک یک سال آخر و در برخی موارد دو سال آخرش را به زبان ترکی ترجمه کرده در دفاتر رسمی ترکیه موسوم به نوتر مهر و ثبت کنید.

نحوه دریافت دنکلیک

 برای دریافت دنکلیک یا معادل سازی مدرک به سایت e-Denklik مراجعه می کنید و اطلاعات لازم را وارد می کنید که از جمله آنها بارگذاری عکس کیملیک دانش آموز و والدین، ترجمه نوتر شده کارنامه ریز نمرات و پاسپورت می باشد. همچنین فرم درخواست را هم از همان قسمت دانلود می کنید و پس از آنکه پدر دانش آموز پر و امضا کرد عکس آن را هم بارگذاری می کنید. در نهایت در قسمت تعیین وقت برای تحویل مدارک به اداره آموزش و پرورش منطقه خود زمان مناسب خود را انتخاب می کنید.

 

 توجه داشته باشید پس از پر کردن اطلاعات و تایید آن کد رهگیری به شما داده می شود که می توانید با استفاده از آن وضعیت صدور مدرک معادل یا دنکلیک را در همان سایت کنترل کنید. در زمان تعیین شده به آموزش و پرورش مراجعه کرده و مدارک را به مسئول آن تحویل می دهید. مرتب در سایت e-Denklik وضعیت صدور دنلیک را کنترل می کنید و پس از آماده شدن ، دنکلیک را دانلود و پرینت می کنید و به همراه عکس و کیملیک برای ثبت نام به مدرسه می روید. توجه داشته باشید که سایت دریافت دنکلیک به زبانهای مختلف است و شما می توانید زبان فارسی را هم انتخاب کنید. نکته مهمی که درباره ثبت نام باید توجه داشته باشید این است که حتما آدرس ثبتی داشته باشید یعنی باید اقامتگاهتان در ثبت احوال یا آنچه که در ترکیه به آن نفوس می گویند ثبت باشد. مدارس دولتی در ترکیه بر اساس آدرس ثبت شده شما فرزندتان را ثبت نام می کنند.  

 

 

آخرین مطالب وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *