ارزی و بانکی, املاک

نحوه انتقال پول برای خرید ملک در ترکیه

4.7/5 - (15 امتیاز)

نحوه انتقال پول برای خرید ملک در ترکیه

خرید ملک در ترکیه چه برای اقامت باشد و چه برای کسب شهروندی، معمولا نیاز به جابجایی مبالغ بالای ارز دارد زیرا در هر دو مورد نیاز به گرفتن گواهی تبدیل ارز از بانکهای ترکیه است. در بانکهای ترکیه گواهی تبدیل ارز را می توان از دلار یا یورو به لیر دریافت کرد. بنابراین یکی از مسائل مرتبط با خرید ملک در ترکیه نحوه انتقال ارز در مبالغ بالا به ترکیه است.

 

تماس با کارشناس

شما می توانید با کلیک بر دکمه های زیر به طور مستقیم با کارشناس متخصص مربوطه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره و راهنمایی رایگان برخوردار شوید

گرچه در مقالات دیگر درباره انتقال ارز به ترکیه صحبت شده است اما در اینجا به طور اختصاصی به انتقال ارز با هدف خرید ملک می پردازیم. معمولا انتقال ارز به صورت چمدانی در مبالغ زیاد از ایران به ترکیه امکان ندارد بنابراین در نهایت مجبوریم از روشهای اینترنتی و حواله استفاده کنیم. همانطور که در مقاله مربوط به تبدیل و انتقال ارز هم گفته شده بود، در ایران وقتی با صراف درباره خرید ارز توافق می کنید یا اصطلاحا آن را می بندید، بسته به مقدار ارز، برای واریز معادل ریالی آن شماره حسابهایی به شما اعلام می شود.

 

محدودیت انتقال پول در ایران

 طبق قوانین بانکهای ایران، در هر بار بیشتر از 200 میلیون تومان نمی توان از حسابمان به حساب دیگری پول انتقال دهیم از این رو ممکن است فرایند خرید ارز از طریق صرافی چندین روز زمان ببرد و در این مدت ارز هم ممکن است دچار نوساناتی شود که به سود یا ضرر فرد تمام شود. در هر حال چنین محدودیتهایی هم به ویژه برای خرید مقادیر بالای ارز وجود دارد. با وجود این کارشناسان بخش ارزی شرکت گلوبال کادرو می توانند راهکارهای مناسبی را برای تسریع در این امر به شما ارائه کنند تا راحتتر و امنتر بتوانید پول خود را به ارز تبدیل و به ترکیه انتقال دهید.

 

تحریم بانکی

 به هر طریق که می خواهید پول خود را به ترکیه انتقال می دهید دقت داشته باشید که این ارز مستقیم از ایران به حساب شما در ترکیه زده نشود زیرا ممکن است هم به علت تحریمها و هم طبق قانون مبارزه با پولشویی باعث مسدودی حساب شما شود. بنابراین یکی از بهترین راهها این است که بعد از خرید ارز از صرافی ، کارمند صرافی مورد نظر در ترکیه پول را به صورت نقدی به بانک برده و به حساب شما واریز کند. پر واضح است که باید در یکی از بانکهای ترکیه حساب ارزی داشته باشید. البته یادآوری می شود که به علت تحریمهای آمریکا معمولا حساب دلاری برای ایرانیها باز نمی شود و اگر حساب یورویی دارید بهتر است ارز یورو خریداری و آن را به حسابتان واریز کنید. زیرا اگر بخواهید دلار بخرید و مجدد آن را به یورو تبدیل و به حساب واریز کنید مجبورید کمیسیون پرداخت کنید.

 

واریز پول به حساب بانکی ترکیه

 نکته دیگر در این خصوص این است که اگر خودتان شخصا در ترکیه حضور دارید می توانید ارز خریداری شده را خودتان از صرافی تحویل گرفته و به حسابتان واریز کنید که مزیت آن این است که دیگر برای واریز پول به حساب خودتان کارمزد پرداخت نمی کنید در صورتیکه اگر شخص دیگری مثلا کارمند صرافی این کار را انجام دهد بانک کارمزد دریافت می کند.

 

 

دوویز آلیم بلگسی برای خرید ملک در ترکیه

خرید ملک در ترکیه برای خارجیها با شرط دریافت گواهی تبدیل ارز یا « دوویز آلیم بلگسی » در بانکهای ترکیه است.

 قبلا فرد خارجی می توانست با ارزی که داشت ملک خریداری کند اما دولت ترکیه با هدف تقویت لیر و جذب ارزهای خارجی از جمله دلار و یورو از بازار ، شرط دریافت گواهی تبدیل ارز را گذاشت. بنابراین برای خرید ارز باید به بانک مراجعه کرد و حداقل به اندازه 75 هزار دلار یا معادل آن به یورو گواهی تبدیل ارز دریافت کرد. این مقدار گواهی تبدیل ارز برای گرفتن اقامت ملکی نیاز است و درباره شهروندی این مبلغ باید در مجموع بالای چهارصد هزار دلار باشد. گواهی تبدیل ارز معمولا بعد از ساعت 11 و نیم صادر می شود زیرا باید منتظر ماند تا بانک مرکزی نرخ تبدیل ارز را اعلام کند. معمولا نرخ بانک مرکزی نسبت به نرخ خود بانکها بهتر و به سود مشتری است. در توضیحات گواهی تبدیل ارز میزان ارز تبدیل شده و معادل لیری آن و اسم و مشخصات فرد از روی پاسپورت او نوشته می شود. در توضیحات ، آدرس ملک خریداری شده به صورت تفصیلی یعنی با شماره قطعه اصلی و فرعی و کد ثبتی وارد می شود. البته می توان گواهی ارزی را بدون آدرس هم دریافت کرد که در این مورد اگر احیانا تصمیم به تغییر ملک مورد نظر داشته باشید دیگر مجبور به تغییر در گواهی تبدیل ارز و صدور مجدد آن نیستید. توجه داشته باشید بانک یک نسخه از گواهی تبدیل ارز را به اداره ثبت املاک و اسناد موسوم به اداره تاپو در منطقه ای که ملک آنجا قرار دارد ارسال می کند. هنگام بنام خوردن سند ملک قیمت ثبت شده در گواهی تبدیل ارز روی سند ملک به عنوان قیمت خریداری شده درج می شود. بنابراین اگر قیمت توافق شده با فروشنده بالاتر باشد ما به التفاوت آن را می توان به صورت دستی یا انتقال به حساب فروشنده تسویه کرد.

آخرین مطالب وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *