مدارس

معرفی مدارس آمریکایی در ترکیه

مدارس ترکیه
4.4/5 - (9 امتیاز)

اساسا در هر جامعه ای مدارس نقش عمده ای در ساخت آینده آن کشور دارند. بنابراین هر چه سیستم آموزشی یک کشور به ویژه در مقطع پیش از دانشگاه بهتر و کارآمدتر باشد، شرایط آن کشور می تواند از نظر اقتصادی و اجتماعی بهتر و آینده آن تضمین شده تر باشد. از این رو در کشورهای پیشرفته توجه خاصی به سیستم آموزش و پرورش می شود و این خود سبب شده است تا نظامهای آموزشی در این کشورها الگویی برای دیگر کشورها باشد و افراد رغبت بیشتر به تحصیل در مدارس این کشورها داشته باشند.

تماس با کارشناس

شما می توانید با کلیک بر دکمه های زیر به طور مستقیم با کارشناس متخصص مربوطه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره و راهنمایی رایگان برخوردار شوید

مدارس اروپایی و آمریکایی در ترکیه

مدارس آمریکایی در ترکیه و همچنین اروپایی به علت دارا بودن استانداردهای بالا با وجود شهریه های بسیار زیاد محبوب بسیاری از خانواده ها به ویژه خانواده های متمول است. در این میان مدارس آمریکایی جایگاه ویژه ای دارند و اعتبار جهانی مدرک آنها نیز محبوبیت آنها را دو چندان کرده است. برای ایرانیهای مهاجر ساکن ترکیه نیز مدارس آمریکایی یکی از گزینه ها برای تحصیل فرزندانشان است. البته باید توجه داشت کیفیت بالای مدارس آمریکایی و اروپایی به معنای پایین بودن کیفیت مدارس خصوصی و حتی دولتی خود ترکیه نیست بلکه این مدارس نیز در جایگاه خود استانداردهای قابل قبول و حتی مطرحی در سطح بین المللی دارند.

در زیر فهرستی از مدارس  آمریکایی در ترکیه را با هم مرور می کنیم و مختصری درباره هر کدام می خوانیم...

دبیرستان رابرت

دبیرستان آمریکایی رابرت در استانبول که در گذشته با نام کالج رابرت شناخته می شد ، در سال  1863 در دوران امپراطوری عثمانی در ترکیه تاسیس شد. این دبیرستان که در واقع یک موسسه آموزشی خصوصی وابسته به وزارت آموزش و پرورش ترکیه است ، درسهای خود را به زبان انگلیسی ارائه می کند. در این مدرسه هم دانش آموزان روزانه و هم شبانه تحصیل می کنند. البته منظور از شبانه یعنی از خوابگاه دبیرستان استفاده می کنند و به صورت شبانه روزی در مدرسه هستند. طول دوره تحصیل در این دبیرستان با احتساب دوره آمادگی ، پنج سال است. این مدرسه در واقع قدیمیترین مدرسه آمریکایی است که همچنان در خارج این کشور به فعالیت خود ادامه می دهد. در سال تحصیلی 2021- 2022 ، بر اساس نتایج آزمون ورودی به دبیرستانهای ترکیه 3 دهم درصد ( یعنی 3 هزارم ) از شرکت کنندگان در این آزمون که بالاترین نمره را کسب کرده بودند که در واقع تا رتبه پنج هزار را در بر می گیرد، جذب این دبیرستان شدند و معمولا بیشتر از نیمی از فارغ التحصیلان از این دبیرستان که در کنکور ورود به دانشگاهها شرکت می کنند.

در بین پنج هزار نفر برتر جای می گیرند که این خود نشان دهنده جایگاه بالای این مدرسه آمریکایی در میان رتبه های برتر تحصیلی است. 52 درصد کادر آموزشی این دبیرستان ترک ، 32 درصد آمریکایی و 8 درصد انگلیسی هستند. 10 درصد بقیه نیز از کشورهای دیگر هستند. این دبیرستان هر سال حدود 1000 دانش آموز دارد. درسهای علوم تجربی، ریاضیات ، ادبیات ، تربیت بدنی ، نقاشی و موسیقی به زبان انگلیسی و درسهای علوم اجتماعی و زبان و ادبیات ترکی به زبان ترکی ارائه می شود. بیشتر دانش آموزانی که دیپلم خود را از این دبیرستان می گیرند در دانشگاههای آمریکا ، کانادا یا انگلیس به تحصیل ادامه می دهند. این دبیرستان هر سال چندین مجله علمی و فرهنگی و هنری به زبانهای انگلیسی و ترکی منتشر می کند. همچنین این دبیرستان هر سال جشنواره هنرهای زیبا و همچنین کنفرانس بین المللی مجمع جوانان استانبول را برپا می کند. مجمع اخلاق یکی از تشکلهای دانش آموزی این دبیرستان است. جشنواره تئاتر ترک که یکی از مهمترین رخدادهای دبیرستانی ترکیه است هر سال در این دبیرستان برگزار می شود. این دبیرستان همچنین هر سال میزبان مسابقات بین المللی قهرمانی مناظرات دانش آموزان دبیرستانی اوراسیاست.

کالج خصوصی امریکن شهر ازمیر

این کالج قدیمیترین موسسه آموزشی خصوصی و قدیمیترین دبیرستان در ازمیر است که عده ای از مبلغان مسیحی آن را در سال 1878 میلادی تاسیس کرده اند. در ابتدا در این دبیرستان فقط دخترها درس می خواندند اما اکنون دختران و پسران با هم در آن تحصیل می کنند. کالج امریکن ازمیر یک دبیرستان خصوصی است که کلاسهایش به زبان انگلیسی برگزار می شود. مدارک این دبیرستان مورد تایید سازمان جهانی همکاریهای آموزشی مدارس بین المللی و سازمان کشورهای مستقل مشترک المنافع روسیه است و دیپلم بین المللی به فارغ التحصیلان خود می دهد. این مدرسه با دبیرستان امریکن اوسکودار، موسسات آموزش ابتدایی تحت نظر سازمان وقفی سلامت و آموزش ازمیر، موسسات آموزش ابتدایی تحت نظر سازمان وقفی سلامت و آموزش اوسکودار، موسسات آموزش ابتدایی تحت نظر سازمان وقفی سلامت و آموزش طرسوس و دبیرستان امریکن طرسوس پیمان اخوت دارند.

قبلا داطلبان ورود به این مدرسه ، پس از گذراندن دوره ابتدایی با شرکت در آزمون وارد دوره 8 ساله این مدرسه می شدند اما اکنون دانش آموزان بعد از دوره متوسطه یعنی راهنمایی در آزمون این دبیرستان شرکت می کنند. مواد آموزشی در این مدرسه عبارتند از زبان و ادبیات ترکی ، علوم اجتماعی، انگلیسی، ریاضیات ، علوم پایه ، زبانهای خارجی، تربیت بدنی ، هنر و رایانه. انتخاب هایی که دانش آموزان از میان نزدیک به هفتاد باشگاه و کمیته انجام می دهند، به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی اجتماعی هر روزه آنها تبدیل شده است. این کمیته ها و باشگاهها حتی خارج از ساعات درسی نیز در شکل دهی به رشد فرهنگی دانش آموزان موثر است. این باشگاهها مسئول برگزاری مسابقات میان دانش آموزان با هدف افزایش تواناییها و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان است.

برخی از باشگاهها و کمیته های آموزشی، علمی و فرهنگی و هنری این موسسه آموزشی عبارتند از برنامه زنده موسسه ، شطرنج، ستاره شناسی و فضانوردی ، آموزش زبان اسپانیایی ، سینما ، نمایش موزیکال ، تئاتر فرانسوی، رقص فلامینگو، ماهیگیری، آهنگهای ضربی . موسسه آموزشی امریکن ازمیر از بیش از 50 هزار جلد کتاب و امکانات رسانه ای کتابخانه نائومی فاستر ازمیر نیز بهره مند می شود.

مدرسه را هیئتی اداره می کند که در راس آن یک مدیر آمریکایی و یک مدیر ترک قرار دارند. با اعتبار بالایی که دیپلم این دبیرستان دارد فارغ التحصیلان آن به راحتی جذب دانشگاههای معتبر داخلی و خارجی از جمله دانشگاه هاروارد ، ام آی تی ، کالتک ، ییل ، نیویورک، ال اس ای انگلیس ، کالج هنرهای لندن ، می شوند. کالج کینگز، دانشگاه پنسیلوانیا، آکسفورد، کمبریج، کالج باب، مک گیل، بریتیش کلمبیا، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه دارتموث ، پرینستون ، دانشگاه شیکاگو و بسیاری دیگر از دانشگاههای معتبر می شوند.

کالج امریکن طرسوس TAC

این کالج در شهرستان مرسین و در سال 1888 تاسیس شده است. شعار و هدف تاسیس این آموزشگاه « تربیت رهبران و مدیرانی برای آینده ترکیه و برای رهبری جهان » بوده است. اداره این مدرسه با مدیران آمریکایی و غیرآمریکایی است و حتما در راس آن یک مدیر آمریکایی وجود دارد. در این کالج یا دبیرستان دروس فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی ، مدیریت کسب و کار و تاریخ سیاسی و درسهای مربوط به دیپلم بین المللی به انگلیسی و درسهای فرهنگی به زبان ترکی ارائه می شود. البته برخی منتقدان سیستم آموزشی این مدارس و مدیران آن را متهم می کنند هدف آنها تربیت مبلغ و تبلیغ کننده مکتب و تفکراتی خاص است. فارغ التحصیلان این کالج می توانند جذب دانشگاههای معتبر آمریکا، کانادا،  انگلیس ، هلند،  ایتالیا و آلمان شوند. این مدرسه یکی از بهترین سیستمهای خارجی در ترکیه در زمینه آموزشی و ورزشی است. این مدرسه از سال 2018 تا کنون میزبان نشستهای پارلمان جوانان اروپاست.

مدارس ترکیه

کالج امریکن سازمان وقفی سلامت و آموزش ترکیه

این کالج که مدرسه ای خصوصی است در سال تحصیلی 2014 -2015 در استانبول تاسیس شد. کلاسهای این مدرسه به زبان انگلیسی برگزار می شود و نوزده مدرس خارجی در آن به تدریس مشغولند و دیپلم بین المللی ارائه می دهد. دوره آموزشی در این مدرسه پنج ساله است که شامل یک سال آمادگی نیز می شود. بعد از یک سال آموزش آمادگی ، دانش آموزان درسهای ریاضیات و علوم پایه را به زبان انگلیسی فرا می گیرند و دروس علوم اجتماعی و درس زبان و ادبیات ترکی هم به زبان ترکی ارائه می شود. دانش آموزان می توانند انتخاب کنند که دیپلم بین المللی یا دیپلم آموزش و پرورش ترکیه را دریافت کنند تا طبق آن آموزش ببینند.

پردیس کالج امریکن سازمان وقفی سلامت و آموزش ترکیه در زمینی به مساحت 14500 متر مربع احداث شده است. در کنار این پردیس آموزشی مجموعه ورزشی بزرگی به مساحت 3500 متر مربع واقع است که دانش آموزان از انواع امکانات و سالنهای ورزشی و سالنهای رقص آن استفاده می کنند. این آموزشگاه همچنین میزبان رخدادهای فرهنگی و هنری و علمی و آموزشی بین المللی فراوانی به ویژه در سطح دبیرستانهاست و نزدیک به 50 باشگاه فرهنگی و هنری و آموزشی و ورزشی در آن فعالیت دارند. تیم روبوتیک این کالج هر سال در مسابقات بین المللی شرکت می کند و در سال 2018 قهرمان مسابقات روبوتیک منطقه بوسفور شد و عملا نماینده تیمهای روبوتیک دبیرستانهای ترکیه در رقابتهای بین المللی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *