وبلاگ

سوالات متداول در مورد ترکیه

5/5 - (1 امتیاز)

پاسخ به کلیه سوالات متداول در مورد ترکیه را در این مقاله بخوانید.

سوالات مربوط به ملک

آيا فردى كه در تركيه ملكى دارد مى ‌تواند وصيت كند تا بعد از فوتش آن ملك به شخص مورد نظرش تعلق بگيرد؟

وصیت فرد ایرانی حتی برای اموال خارج از کشورش باید در ایران در دفتر ثبت اسناد رسمی انجام و بعد از تایید قوه قضاییه  به ترکی ترجمه شود و مورد تایید وزارت خارجه و کنسولگری ترکیه قرار گیرد تا در ترکیه معتبر باشد .فردی که ملیتش ایرانی است باید در کشور خود وصیت کند هر چند اموالش در ترکیه باشد در ترکیه نمی‌تواند در نوتر وصیتنامه تنظیم کند.

اما اگر شهروندی ترکیه گرفته باشد میتواند با شهروندی ترکیه‌اش در ترکیه در نوتر وصیتنامه تنظیم كند.

 هزینه به نام کردن مقداری از سهم ملک به يكى از اعضاى خانواده چقدر است؟

٤درصد ميزان سهمى كه بنام شخص مى‌خواهيد بزنيد.

خرید اقساطی ملک در ترکیه با ارزانترین قیمت

افرادى كه به صورت اقساطى ملك خريدارى مى كنند و سند بنام آنها  انتقال پيدا كرده است آيا نياز به دويز آليم بلگسى دارند؟

اگر سند بنام فرد منتقل شده باشد نياز به  دويز آليم بلگسى نيست.

چند نكته مهم در مورد قيمت گذارى ملك

اولين نكته نوع ملك هست كه به صورت نرمال آپارتمان است يا رزيدانس ياشهرك كه رشد ساختمان‌هاى لوكس و برج بيشتر است. دومين نكته كه خيلى مهم است ويو و ديد آن هست گاهى اوقات شما براى يك واحد به دليل داشتن مناظر رو به دريا بايد پول بيشترى پرداخت كنيد. نوساز و قديمى بودن ملك بسيار مهم است هرچه ملك نوساز باشد قيمت بيشترى دارد تعداد اتاق خواب‌ها حتى بيشتر از متراژ در قيمت گذارى تاثير دارد. آماده يا پيش فروش بودن ملك بسيار حائز اهميت است كه اگر بتوانيد شركت‌هاى سازنده معتبر پيدا كنيد مى‌توانيد ملك را ارزان‌تر خريدارى كنيد. نكته بعدى نوع و كاربرى ملك است كه به صورت مسكونى، تجارى يا ادارى باشد.

درهنگام خريد ملك در تركيه ملاك قيمت گذارى به چه صورت است؟

قيمت گذارى ملك به ايندكس منطقه بستگى دارد بايد رشد منطقه را مقايسه و بررسى كنيد.

نوماراتاژ يا شماره گذارى ملك

اتباع خارجى كه مى خواهند بيشتر از سه ماه در تركيه اقامت داشته باشند بايد براى دريافت اقامت تركيه نوماراتاژ دريافت كنند افرادى كه از طريق خريد ملك يا اجاره ملك اقدام به درخواست اقامت مى كنند نياز به برگه نوماراتاژ دارند .اخيرا اداره مهاجرت به دليل جلوگيرى از دور زدن قانون يكسرى مداركى در رابطه با آدرس ملكى را در خواست مى‌كند. نوماراتاژ برگه‌اى است كه از طرف شهردارى صادر مى‌شود كه حاوى مشخصات ملك مى‌باشد و كروكى آدرس ملكى توسط شهردارى تاييد و مشخص مى‌شود. این موضوع از سوالات متداول در مورد ترکیه است.

مالك يا مستاجر با مراجعه به شهردارى مى‌تواند اين برگه را دريافت كند ارائه اين برگه جهت اخذ اقامت از طريق خريد يا اجاره ملك الزامى مى‌باشد. برای دريافت نوماراتاژ لازم است با سند يا قرارداد اجاره به شهرداری منطقه مراجعه کنید و با پرداخت مبلغ ٥٠لیر آن را به نام خودتان دریافت کنید. اگر برای چند نفر روی یک ملک اقدام به اقامت كرده‌ايد بايستى براى هر فرد به طور جداگانه درخواست نوماراتاژ دهيد و در پرونده اقامتى آن فرد ارائه دهيد.

آيا ملك خريدارى شده را مى‌توان بيشتر از ارزش ملك در تاپو  و اكسپرتيز نشان داد؟

دولت تركيه مبلغى را براى اخذ شهروندى مشخص كرده است كه بايد اكسپرتيز به ارزش ٢٥٠هزار دلار باشد اگر اختلاف اكسپرتيزى كه به شما داده مى‌شود با اكسپرتيز منطقه متفاوت باشد يعنى بيشتر از ٢٠درصد باشد در همان مرحله برگه سرمايه گذارى شما رد مى‌شود .بايد اكسپرتيز منطقه را بررسى كنيد .

آيا ملكى كه  زیر ۷۵هزار دلار خريدارى شده و روى آن اقامت گرفته نشده را مى توان به ترک وغیر ترک فروخت ؟

بله براى فروش ملك هيج محدوديتى وجود ندارد.

اگر دو نفر به طور شراكتى  ملكى را به شکل نصف نصف خريدارى كنند به طوری ک سهم هر کدام ، ۷۵۰۰۰ دلار رو پر کنه، آیا می‌تواونند هر دو اقامت بگیرند؟

خیر روى يك سندیک نفر یا یک خانواده مى‌تواند درخواست اقامت دهد.

خرید-ملک-شهروندی-وام-ازدواج-در-ترکیه

 

زمانى كه قصد خريد ملك دسته دوم داريم از كجا بايد بررسى كنيم كه آيا روى آن ملك قبلا شهروندى گرفته شده است يا نه؟

از اداره تاپو مى توانيد صاحب قبلى ملك را بررسى كنيد.

نکات مهم خرید ملک در ترکیه با ارزانترین قیمت

 

 آیا فردی که ملکی را در ترکیه به قصد شهروندی خریداری کزده است میتواند از طریق وکالت پس از فوت احتمالی اش ملکش را برای فرد دیگری انتقال دهد؟

جواب:وكالت فرد متوفى پذيرفته نمى‌شود فرد ترك مى‌تواند در نوتر وصيتنامه  تنظيم كند دولت تركيه در صورت فوت صاحب ملك در ابتدا به وصيت رسيدگى مى‌كند بعد از آن وراث در اولويت هستند كه ميراث به آنها تعلق مى‌گيرد وراث بايد با فرد متوفى رابطه خونى داشته باشند.

خرید خانه در ترکیه با قصد سرمایه گذاری

خريد ملك ايرانيان ساكن اروپا در تركيه

اين روزها علاوه بر ايرانى‌هاى داخل ايران آن دسته از ايرانى هايى كه به كشورهاى اروپا و امريكا مهاجرت كرده‌اند دركشور تركيه اقدام به خريد ملك مى‌كنند.خيلى ازاين افراد نياز به شهروندى تركيه ندارند ولى از آنجايى كه تركيه كشورى نزديك به ايران است و افراد مى‌توانند با هزينه هاى ارزان تر با بستگان خود ملاقات و لحظه‌هاى به يادماندنى را كنارهم سپرى كنند اين كشور را انتخاب مى‌كنند. تركيه از لحاظ فرهنگى شباهت‌هاى بسيارى با ايران دارد به همين دليل مورد استقبال ايرانيان قرار گرفته است و خرید ملک در زمره سوالات متداول در مورد ترکیه در آمده است.

اكثر اين افراد نياز به اقامت در تركيه ندارند و تنها براى مدت زمان كوتاهى جهت لذت بردن از طبيعت و آب و هواى لذت بخش تركيه و لذت بردن در كنار بستگان كه بايد به ايران سفر كنند اما به دلايلى كه آن‌ها نمى‌توانند به ايران سفر كنند و از طرفى چون بستگان آن‌ها به دليل مشكلات ويزا و هزينه‌هاى زياد سفر ،نمى‌توانند به كشور محل اقامت آن‌ها سفر كنند داشتن يك خانه در تركيه فضاى گرم و صميمى يك خانواده يا بستگان ايرانى را براى آن‌ها ايجاد مى‌كند .

براى خريدن يك ملك در تركيه اطمينان از سند و خريد خوب در منطقه‌اى كه بتواند نياز شما را رفع كند مهم است .موضوعاتى مانند انتقال وجوه ،افتتاح حساب و خريد ملك به صورت قانونى و ساير موارد نياز به مشاوره شركت‌هاى معتبر دارد يكى از اين شركت‌ها كه به مدت ١١سال در كشور تركيه خدمات ارائه مى دهد موسسه گلوبال كادرو است.ا ين شركت با داشتن وكيل ايرانى و ترك،كارشناس خريد ملك ،كارشناس نقل و انتقال وجه و همچنين دارالترجمه رسمى مورد تاييد شهر استانبول مى‌باشد و به راحتى مى‌توانند شمارا در اين راستا يارى برساند.

خريد ملك ايرانيان ساكن اروپا در تركيه

انصراف از درخواست پاسپورت تركيه از سوالات متداول در مورد ترکیه

خريد ملك در تركيه يكى از بهترين روش‌ها براى دريافت اقامت تركيه و اخذ پاسپورت تركيه است .

همانطور كه مى‌دانيد شرايط اخذ پاسپورت تركيه از طريق خريد ملك به اين روال است كه شما حداقل بايد ٢٥٠هزار دلار سرمايه گذارى و خريد ملك انجام دهيد. شما با اين سرمايه گذارى مى ‌وانيد براى همسر و فرزندان زير ١٨سال خود پاسپورت تركيه را دريافت كنيد.

اين روش تنها يك شرط دارد كه تا سه سال شما اجازه فروش ملك را نخواهيد داشت روى سند شرط گذاشته مى‌شود و در رهن دولت قرار مى‌گيرد حال اگر كسى در اين ميان منصرف شود مى‌تواند با طى كردن مراحل قانونى و با مراجعه به ارگان‌هاى دولتى انصراف خودش را اعلام كند و اقدام به فروش ملك نمايد.

تاپو چيست؟

تاپو همان سند ملكى در تركيه است. در كليه كشور ها براى اثبات حق مالكيت يك سند ملكى رسمى صادر مى‌شود. اين سند ملكى رسمى در تركيه تاپو ناميده مى‌شود كه توسط اداره كل تاپو ثبت و صادر مى‎شود.

در زمان خريد ملك در تركيه اگر به صورت شريكى باشد و صاحب ملك بيش از يك نفر باشد بايد سهم هر نفر در تاپو تعيين شود.

در تركيه اسناد تاپو براى اتباع خارجى همانند شهروندان تركيه صادر مى‌شود.

در كشور تركيه تنها اداره ثبت املاك و مستغلات تاپو و كاداستر جهت كنترل و انتقال اسناد و اموال مركز رسمى دولتى مى‌باشند و زير نظر دولت فعاليت مى‌كنند.

اداره تاپو و كاداستر به صورت قانونى معاملات ملكى در تركيه را انجام مى‌دهد و مسئول صدور سند رسمى است. اطلاع دهى بابت معتبر بودن سند را ارائه مى‌كند و خريدار بايد براى دريافت سند خود به اين اداره مراجعه كند.

سند تاپو به دو رنگ آبى و قرمز است كه تاپوى آبى براى خريداران زمين صادر مى‌شود و تاپوى قرمز براى انواع مالكيت‌ها صادر مى‌شود. زمانى ملك در مالكيت شما مى‌باشد كه تاپو به نام شما باشد. اتباع خارجى با خريد ملك در تركيه مى‌توانند درخواست پاسپورت تركيه نمايند.

مدارك لازم براى دريافت سند ملكى در تركيه

افراد براى دريافت سند ملكى كه خريدارى كرده‌اند نياز به مداركى مانند ترجمه شناسنامه و پاسپورت كه توسط نوتر تاييد شده است دارند. اين ترجمه در مدت زمان كوتاه قابل انجام است و حدودا ٥٠٠لير هزينه دارد.

بعد از تكميل مداركى مانند ورگى نوماراسى، عكس بيومتريك و گواهى تبديل ارز(دويز آليم بلگسى كه از بانك تهيه مى‌شود) رسيد انتقال وجه كه توسط بانك تاييد شده است و فرمى كه اطلاعات فروشنده و خريدار در آن قيد شده است فروشنده مى‌تواند از وب سايت اداره ثبت اسناد اقدام به گرفتن راندوو نمايدكه اداره تاپو بين ٢روز تا ٢هفته بعد از درخواست وقت مراجعه تعيين مى كند كه به صورت پيامك به فروشنده و خريدار فرستاده مى شود.

در روز مشخص شده فرد خريدار يا وكيلش به همراه فروشنده جهت انتقال سند بايد در اداره تاپو حاضر شوند كه حدود يك ساعت زمان مى برد كه سند آماده و به خريدار تحويل داده شود. اگر فرد خريدار به زبان تركى استانبولى تسلط نداشته باشد حضور مترجم رسمى دادگسترى در اداره تاپو الزاميست.

نكات مهم براى اخذ اقامت با خريد ملك

در اين پست مى‌خواهيم در مورد افرادى كه قصد خريد ملك جهت اخذ اقامت دارند اشاره كنيم. همان طور كه قبلا هم گفته شد دولت تركيه به طور گسترده افرادى را كه از طريق اجاره ملك درخواست اقامت مى‌دهند را رد مى كند يعنى اقامت توريستى براى بار اول داده نمى‌شود و تمديدى‌ها نيز در بسيارى از موارد رد مى‌شوند. همان طور كه اطلاع داريد اين نوع اقامت (توريستى) در تركيه وجود نداشت.

هدف از اين نوع اقامت اين بود كه اتباع خارجى كه قصد مهاجرت از طريق سرمايه گذارى يا خريد ملك در تركيه را داشتند برايشان صادر مى‌شد كه افراد بتوانند در طول يكسال بررسى هاى لازم را جهت سرمايه گذارى و زندگى در تركيه را انجام دهند.

دولت تركيه قانون جديدى را براى دريافت اقامت توريستى در نظر گرفت كه افرادى كه ملك بالاى ٧٥ هزار دلار و قيمت تاييده كارشناسى ٧٥ هزار دلار باشد خريدارى كنند مى‌توانند اقامت تركيه را دريافت نمايند. پس به اين نكته توجه داشته باشيد اول بايد قبل از خريد ملك حتما از قيمت كارشناسى ملك مطمئن شويد و قيمت كارشناسى ملك را بررسى كنيد تا دچار مشكل نشويد.

دوم اينكه قبلا در تركيه چند ماه اخير زمانى كه ٢٥درصد يك منطقه را اتباع خارجى تشكيل مى‌داد در آن منطقه دولت اقامت نمى‌داد درحال حاضر اين ٢٥درصد به ٢٠درصد كاهش يافته است بايد توجه لازم را داشته باشيد كه از موسسه‌هاى معتبر مشاوره لازم را بگيريد تا در انتخاب منطقه به مشكل برنخوريد.

اخيرا براى دريافت اقامت ٧٨٠منطقه ممنوعه وجود داشت در حال حاضر به١٢٠٠منطقه افزايش يافته است.

حتما به اين نكته توجه داشته باشيد كه ملكى كه جهت اخذ اقامت خريدارى مى‌كنيد اجازه اجاره دادن آن ماك را نخواهيد داشت و ملكى كه دولت روى آن براى شما اقامت صادر كرده است را نمى‌توانيد از اين نوع اقامت درآمد دريافت كنيد.

توجه كنيد از ملك‌هايى كه پيش ساخته و اماده سكونت و اقامت نيستند نمى‌توانيد جهت در يافت اقامت خريدارى كنيد بايد ملكى خريدارى كنيد كه اقامت داشته باشد.

در تركيه ثبت ادرس الزامى مى‌باشد بايد روى ملك ثبت ادرس انجام دهيد اگر فردى روى آن ملك ثبت ادرس انجام دهد شما نمى‌توانيد ثبت ادرس انجام دهيد و درخواستتان رد مى‌شود.

اگر یک خانواده ملکی را خریداری کنند به همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال اقامت ترکیه از طریق خرید ملک تعلق می‌گیرد.
اگر شما به صورت شریکی یک ملک را خریداری کرده باشید فقط به یک نفر که از اشخاصی که اسم آنان داخل سند آمده است اقامت ملکی از طريق خرید خانه تعلق می‌گیرد.

درهنگام سرمايه گذارى در تركيه براى سودآورى خريد ملك مسكونى بهتر است يا تجارى

با توجه به ضروريت سرمايه گذارى در تركيه براى حفظ ارزش پول، داشتن اطلاعات كافى در زمينه سرمايه گذارى براى انتخاب بهتر و سودآور كمك مى‌كند. سرمايه گذارى در بازار مسكن هميشه در اولويت است. در اينجا مى‌خواهيم به اين اشاره كنيم كه خريد ملك مسكونى يا تجارى كدام يك گزينه مناسب براى سرمايه گذارى است.

اول بايد در بازار مسكن به اين توجه كنيد كه تقاضا براى خريد ملك مسكونى يا تجارى بيشتر است و موارد بسيارى را بايد بررسى كنيد.

دوم اينكه بايد بررسى كنيد كه در طول زمان با رونق گرفتن بازار قيمت ملك مسكونى يا تجارى كدام يك افزايش بيشترى دارد. با توجه به نياز افراد براى سكونت و دريافت اقامت مى‌توان اشاره كرد كه خواهان خريد ملك مسكونى در بازار بيشتر از تجارى است. اين جهت گيرى بازار مى‌تواند اين مقايسه را با شرايط بهترى به سمت خريد ملك مسكونى هدايت كند به عبارتى به دليل تقاضاى بيشتر خريدملك مسكونى مى‌توان گزينه بهترى براى سرمايه گذارى را مسکونی در نظر گرفت چرا كه در هنگام فروش فرايند سريع و خواهان بيشترى براى خريد وجود دارد. علاوه بر نياز افراد براى سكونت در هنگام خريد ملك مسكونى مى‌توان از جمله دلايل تقاضاى بالاى خريد ملك شرايط سخت كسب و كارها ،قيمت پايين ملك و امكان درخواست وام مسكن اشاره كرد.

سوالات مربوط به شهروندی

اتباع خارجى كه شهروندى تركيه را دريافت كرده‌اند و صاحب فرزند شده‌اند  و فرزند خود را در ايران بدنيا اورده‌اند براى دريافت كيمليك و پاسپورت تركيه بايد چه كارى انجام دهند؟

بايد ترجمه شناسنامه ایرانی فرزند را از کنسولگری ایران در استانبول درخواست دهند  و به تایید کایم مکاملیک برسانند(اپوستیل) بعد پدر و مادر به همراه  فرزندشان به اداره نفوس منطقه مراجعه كنند و درخواست کیملیک برای فرزندشان دهند. (سوالات متداول در مورد ترکیه)

 چگونه باید نرخ ارز دلار و لیر را محاسبه کنم؟

در تاریخ درخواست، اداره اسناد (تاپو) نرخ ارز را به ارزش بانک مرکزی ترکیه محاسبه می‌کند.

حدود 6 ماه زمان لازم است تا کلیه‌ی پروسه‌ها به اتمام برسد. این زمان بندی به صورت زیر تخمین زده می‌شود:

انتقال سند به نام فرد خارجی یا بلوکه کردن پول در بانک و اخذ تأیید شورای عالی نظارت بر بانک‌ها، 1 ماه

درخواست شهروندی بر مبنای سرمایه گذاری تا تأیید وزارت کشور، 2 ماه

ارائه مدارک و تأیید نهایی، 2 ماه

تهیه مدارک هویتی از جمله پاسپورت، 1 ماه

آیا اگر شخصی همه شرایط را داشته باشد، شهروندی به صورت تضمینی به وی اعطا خواهد شد؟

خیر، تصویب شهروندی مشروط بر گرفتن تأییدیه از واحدهای امنیت ملی است که متقاضی هیچ تهدیدی برای امنیت ملی ندارد. لکن تجربه نشان داده است به جز در موارد خیلی خاص درخواست هیچ کدام از متقاضیان رد نگردیده است.

 آیا لازم است متقاضی، خود در ترکیه حضور داشته باشد؟ یا می‌توان به صورت غیر حضوری و وکالتی جهت اخذ شهروندی اقدام نمود؟

تنظیم وکالت نامه‌ها در سفارت‌ها و کنسولگری‌های خارج از ترکیه امکان پذیر می‌باشد. اما کنسولگری و سفارت ترکیه در ایران به علت نداشتن بخش نوتری، این امکان را برای شهروندان ایرانی فراهم نکرده است. به همین دلیل تنظیم متن وکالت نامه در یکی از دفاتر اسناد رسمی داخل ایران و ترجمه رسمی آن توسط دارالترجمه رسمی با تأییدیه دادگستری و امور خارجه و تأیید سفارت ترکیه در ایران امکان پذیر می‌باشد.

 آیا امکان دارد در ترکیه دارای ملیت دوگانه بود؟

 بله، ترکیه از جمله کشورهایی است که اجازه می‌دهد ملیت دوگانه داشته باشید، اما شما در خصوص ملیت اصلی خود باید با کنسولگریتان چک کنید.

آیا زمانی که شهروند دائم ترکیه شدم، باید شهروندی فعلی خودم را باطل کنم؟

 خیر، قوانین ترکیه اجازه اقامت دوگانه یا چندگانه را می‌دهد.

 مدارک مورد نیاز برای شهروندی ترکیه چیست؟

گلوبال کادرو به شما کمک می‌کند تا پس از خرید ملک با ما، تمام اسناد مورد نیاز را تهیه کنید.

مؤسسه گلوبال کادرو خود با داشتن دارالترجمه رسمی( دارالترجمه رسمی ایرانیان استانبول) کلیه ی پروسه را از ابتدا تا انتها در درون مؤسسه هدایت و اجرا می‌کند.

 فرآیند شهروندی ترکیه ممکن است 6 ماه طول بکشد، آیا اجازه اقامت در طول این فرآیند درخواست صادر می‌شود؟

 در صورتی که فرد متقاضی دارای اقامت باشد، اقامت او تبدیل به اقامت منتهی به شهروندی از طریق سرمایه گذاری می‌گردد. و در صورتی که دارای اقامت نباشد، می‌تواند درخواست اقامت منتهی به شهروندی نموده و پس از دریافت شهروندی، اقامت وی تبدیل به تابعیت می‌شود.

افرادى كه با هدف شهروندى ملكى را خريدارى مى‌كنند ازچه زمانى حق فروش ملك را ندارد؟

از زمان صدور برگه سرمايه گذارى حق فروش ندارد. (سوالات متداول در مورد ترکیه)

آيا افرادبالاى ١٨سال مى توانند از طريق پدر يا مادر  خود كه شهروندى تركيه را اخذ كرده‌اند درخواست شهروندى دهند؟

پدر يا مادرى كه فرزند بالاى ١٨سال دارد و يكى از آنها شهروندى تركيه را اخذ كرده است زمانى كه فرزند آن‌ها در خواست اقامت مى‌كند شهروندن بودن پدر يا مادر يك اولويت محسوب مى‌شود اما حقى به فرزند داده نمى‌شود افراد بالاى ١٨سال بايد ملك جداگانه خريدارى كنند تا بتوانند شهروندى تركيه را دريافت كنند.

افرادى كه شهروندى تركيه را اخذ كرده اند و داراى بيمه SGK هستند مى توانند بيمه تامين اجتماعى خود را به تركيه انتقال دهند؟

بله افرادى كه در ايران بيمه تامين اجتماعى دارند مى توانند سوابق خودرا به تركيه انتقال دهند. این موضوع از سوالات متداول در مورد ترکیه می‌باشد.

اگر در حين اخذ شهروندى طلاق اتفاق بيافتد چاره چيست؟

افرادى كه در پروسه اخذ شهروندى هستند و مداركى را جهت اخذ شهروندى ارائه داده‌اند تا زمانى كه مدارك طلاق را به دولت تركيه ارائه ندهند دولت تركيه اطلاعى از طلاق آن‌ها نخواهد داشت و پروسه اخذ شهروندى آن‌ها در حال انجام خواهد بود و تا زمانى كه شهروندى را اخذ نمايند و به اداره نفوس مراجعه كنند در كشور تركيه كماكان زن و شوهر به حساب مى‌آيند و تبعاتى در تقسيم ارث و پرونده شهروندى خواهند داشت چون پرونده نزد دولت تركيه خواهد ماند .بنابراين اگر در پروسه شهروندى طلاق اتفاق بيافتد سريعا طلاق را به اداره ويژه منعكس كنيد و ضمن اعلام درخواست اگر نياز باشد پرونده شمارا از اول شروع خواهند كرد.

شما بايد درخواستى را به اداره ويژه ارائه دهيد و داخل آن توضيح دهيد كه هنگام اقدام پروسه شهروندى متاهل بوديد و اكنون طلاق گرفته‌ايد و مدارك طلاق را ارائه دهيد .مدارك طلاق را زمانى كه از ايران اخذ كرديد از طريق كنسلوگرى ايران در استانبول يا ازطريق سفارت ايران در آنكارا به تاييديه برسانيد و ترجمه طلاقنامه‌تان را دريافت كنيد و بعد از تاييديه فرماندارى منطقه محل سكونتتان آن را به اداره ويژه ارائه كنيد و طى درخواست شمارا در تركيه مطلقه نشان دهند. در اين صورت متقاضى اصلى شهروندى را دريافت مى‌كند و همسر آن كه به تبعيت از آن شهروندى تركيه را اخذ خواهد كرد از شهروندى ساقط خواهد شد.

کدام نوع از اقامت ترکیه منجر به اقامت دائم و کدام اقامت منجر به شهروندی ترکیه میشود

 

اتباع خارجى كه شهروندى تركيه را دريافت كرده‌اند و صاحب فرزند شده‌اند و فرزند خود را در ايران بدنيا اورده‌اند براى دريافت كيمليك و پاسپورت تركيه بايد چه كارى انجام دهند؟

بايد ترجمه شناسنامه ایرانی فرزند را از کنسولگری ایران در استانبول درخواست دهند و به تایید کایم مکاملیک برسانند(اپوستیل) بعد پدر و مادر به همراه فرزندشان به اداره نفوس منطقه مراجعه كنند و درخواست کیملیک برای فرزندشان دهند.

آيا براى دريافت شهروندى تركيه ملك بايد بنام مرد باشد؟

فرقى ندارد كه ملك به نام كدام يك از زوجين (مرد و زن ) باشد. در هر دو حالت همسر و فرزندان زير ١٨سال مى‌توانند شهروندى تركيه را به تبع از سرپرست خانواده دريافت كنند.

ايگونوك بلگسى و اکسپرتیز چيست؟

ايگونوك بلگسى برگه‌اى است كه مبلغ موردنياز براى دريافت شهروندى تركيه ازطريق دولت تركيه تاييد مى‌شود و به سه مورد مبلغ سند،مبلغ اكسپرتير و گواهى تبديل ارز بستگى دارد.

اكسپرتيز همان قيمت كارشناسى ملك است كه از طرف دولت ملك ارزش يابى مى‌شود و براى اتباع خارجى داشتن اكسپرتيز الزاميست.

آيا براى دريافت شهروندى مى توان ملك را به صورت اقساطى خريدارى كرد؟

از سوالات متدوال در مورد ترکیه، يكى از مدارك اصلى براى دريافت شهروندى فيش واريزى كل مبلغ لازم براى اخذشهروندى است. اگر شهروندى ٢٥٠هزار دلار باشد و ملك موردنظر ٨٠٠هزار دلارباشد بايد ٢٥٠هزار دلار نقد پرداخت كنيد مابقى به صورت اقساطى پرداخت شود.

بنابراين درصورتی‌که ملك اقساطی خریداری شده باشد قسمت نقدی آن باید ۲۵۰ هزار دلار( با تغییرات جدید ۴۰۰ هزار دلار) یا بیشتر باشد تا در رهن دولت برود و مازاد آن می‌تواند اقساط باشد.

سوالات مربوط به بیمه

بسیاری از سوالات متداول در مورد ترکیه مربوط به بیمه است.

اگر شرکتی ثبت شود و از طریق پرداخت بیمه براى پنج نفر اقامت کاری گرفته شود مى‌توانيم با خرید نصف آن شرکت برای دو نفر اقامت کاری بگیریم؟

خير براى دو نفر ١٠ترك بايد استخدام كنيد.

نواع بيمه خودرو در تركيه

در كشور تركيه براى خودرو دونوع بيمه وجود دارد

نوع اول :بيمه شخص ثالث يا ترافيك سيگورتا

نوع دوم :بيمه بدنه يا كاسكو

در تركيه نيز مثل ايران داشتن بيمه شخص ثالث يا ترافيك سيگورتا اجبارى است در حاليكه داشتن بيمه بدنه يا كاسكو اختيارى مى‌باشد .در تركيه بيمه به نام خودتان صادر مى‌شود به طور مثال اگر شما خودرو خريدارى كرديد و يكسال بيمه شخص ثالث پرداخت كرديد اگر بعد از مدتى قصد فروش خودرو را داشتيد اين امكان وجود دارد كه بيمه را كه به نام خودتان است باطل كنيد و وجه باقى مانده از مدت بيمه را از شركت بيمه پس بگيريد براى اين كار كافيست نسخه سند انتقال مالكيت خودرو كه به نام مالك جديد كه در دفاتر رسمى و نوتر تنظيم مى‌شود را به همراه اصل بيمه نامه به دفتر بيمه ارائه داده و وجه باقى مانده از مدت بيمه را در خواست كنيد .بيمه بدنه يا كاسكو نيز به همين صورت مى‌باشد .

سوالات-متداول-در-مورد-ترکیه

سوالات مربوط به اقامت

آيا از طریق ثبت شرکت مى توان  برای خود و اعضای خانواده اقامت گرفت؟

ثبت شركت ارتباطى با اقامت ندارد.

ايا افرادى كه اقامت توریستی دارند مى‌توانند همزمان برای خرید ملک و شروع پروسه شهروندى اقدام کنند؟

بله مى‌توانند.

آيا قوانين جديد اداره مهاجرت در رابطه با اقامت در منطقه اسنيورت با خريد ملك  صحت دارد يا نه؟

در گذشته افرادى كه از طريق اجاره براى بار اول اقدام به دريافت اقامت مى‌كردند دولت تركيه درخواست اقامت آن‌ها را رد مى‌كرد و به آنها اقامت داده نمى‌شد اما جديدا اين قوانين ناديده گرفته مى‌شود و افرادى كه در متطقه اسنيورت اقامت دارند مى‌توانند درخواست اقامت توريستى دهند. تنها مشكل در هنگام در خواست راندوو است كه افراد نمى‌توانند آدرس محل زندگى خود را ثبت نمايند و آدرس ديگرى ثبت مى‌كنند. براى خريد ملك در منطقه اسنيورت هيج محدوديتى وجود ندارد. در استانبول براى اتباع خارجى جز مناطق مرزى و مشخص شده هيج محدوديتى براى خريد ملك آن‌ها وجود ندارد.

جريمه و مدت ديپورتى اتباع ايرانى از تركيه

جریمه اضافه ماندن از سوالات متدوال در مورد ترکیه است. همان طور كه مى‌دانيد اتباع ايرانى با پاسپورت خود مى‌توانند در سال شش ماه به صورت دو دوره ٣ماهه در خاك تركيه اقامت داشته باشند. در اين مدت مى‌توانند براى اضافه ماندن در تركيه درخواست اقامت تركيه را دهند. ميزان جريمه بدون ويزا و اقامت ماندن در خاك تركيه در يك ماه اول ٥٠ دلار و در ماه‌هاى بعدى به ازاى هر يك ماه ١٠دلار مى‌باشد. براى مثال اگر فردى ٥ ماه بدون اقامت در خاك تركيه بماند در كل بايد ٥٠+١٠+١٠+١٠+١٠كه ٩٠ دلار مى‌شود جريمه پرداخت كند كه اگر فرد بخواهد از تركيه خارج شود بايد در فرودگاه اين جريمه را پرداخت كند.

در غير اين صورت اگر پليس در اين مدت متوجه غير قانونى ماندن فرد در تركيه شود فرد ديپورت و ممنوعيت ورود برايش در نظر گرفته مى‌شود. اگر فرد بيش از يك ماه در تركيه غير مجاز مانده باشد علاوه بر ورود و خروج ممنوعيت ورود به مدت يك ماه برايش در نظر گرفته مى‌شود و به مدت يك ماه حق ورود به خاك تركيه را نخواهد داشت. به اين ترتيب اگر ميزان غير مجاز ماندن فرد بين سه تا شش ماه باشد براى فرد سه ماه ممنوعيت ورود در نظر گرفته مى‌شود و هرچه ميزان غير مجاز ماند در تركيه بيشتر باشد ممنوعيت ورودهاى بيشترى در نظر گرفته مى‌شود.

اقامت دانشجويى چند ساله صادر مى‌شود؟

اقامت دانشجويى نسبت به دوره تحصيلى و با توجه به میزان اعتبار پاسپورت براى متقاضيان صادر مى‌شود اما اين دوره‌ها قابل تمديد مى‌باشد براى نمونه اگر مدت دوره تحصيل در مقطع فوق ليسانس ٢سال باشد ولى در صورت عدم فارغ التحصيلى متقاضى مى‌تواند اقامت دانشجويى خود را تمديد كند.
براى دوره‌هاى فوق ليسانس بدون پايان نامه اقامت دانشجويى صادر نمى شود .براى دوره‌هاى آموزشى كوتاه مدت (كمتر از يكسال )اقامت كوتاه مدت صادر مى‌شود افرادى كه اقامت دانشجويى دريافت مى‌كنند تنها براى اعضاى خانواده يعنى همسر و فرزندان مى توانند اقامت درخواست دهند.

اقامت دانشجويى ترکیه چند ساله صادر مى‌شود؟
اگر دوره تحصیلی شما چهارساله باشد برای چهارساله صادر شدن اقامت تحصیلی لازم است شهریه چهارسال را پرداخت کرده باشید و پاسپورتتان بیشتر از چهارسال اعتبار داشته باشد. در اینصورت افسر اداره مهاجرت اگر تشخیص دهد میتواند اقامت تحصیلی چهارساله برای شما و همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال شما صادر کند.
اگر در مورد انواع اقامت ترکیه سوال دارید می‌توانید با موسسه بین المللی گلوبال کادرو استانبول تماس بگیرید.

تغيير آدرس بعد از دريافت اقامت تركيه

اتباع خارجى كه در كشور تركيه اقامت تركيه را دريافت كرده‌اند ممكن است پس از مدتى اقدام به تغيير آدرس محل سكونت خود كنند و يا قرارداد ملكى كه با آن اقدام به اخذ اقامت كرده‌اند تمام شده باشد و مجبور به تغيير آدرس محل سكونت خود باشند.

نكته قابل توجه در اين مورد كه حتما بايد تغيير آدرس محل سكونت خود را به اداره مهاجرت اطلاع دهند. كليه اتباع خارجى ساكن تركيه طبق قانون بعد از جابجايى و تغيير آدرس موظف هستند كه طى بيست روز به اداره نفوس و مهاجرت اطلاع دهند.

افراد مى‌توانند با استفاده از رمز الكترونيكى (e_Devlet ) نسبت به ثبت آدرس جديد اقدام نمايند.

اگر در شهر استانبول از منطقه‌اى به منطقه ديگر تغيير مكان داديد بايستى مداركى چون:گذرنامه،اجاره نامه به همراه كپى آن، اجازه اقامت، سند مالكيت در صورت خريد ملك در تركيه را به اداره نفوس منطقه خود ارائه دهيد و جهت ثبت آدرس جديد اقدام كنيد.

درصورت تغيير مكان از شهرى به شهر ديگر علاوه بر ثبت آدرس جديد در اداره نفوس بايد به اداره مهاجرت منطقه خود مراجعه كرده و مداركى گذرنامه، اجازه اقامت فعلى، اجاره نامه يا سند مالكيت و نيز فرم ثبت نام در اداره نفوس نسبت به دريافت كارت اقامت جديد اقدام نماييد.

قوانين جديد اقامت توريستى تركيه

اگر ملكى را در تركيه اجاره مى‌كنيد حتما بايد با صاحب ملك به اداره نوتر مراجعه كرده و با امضاى صاحب ملك اجاره نامه را نوتر كنيد.

تمكن مالى: براى افرادى كه بار اول اقدام به درخواست اقامت تركيه مى‌نمايند بايستى تمكن مالى ارائه دهند كه اين تمكن را مى‌توانند در تركيه و يا در ايران تهيه كنند و ارائه دهند اگر در ايران تهيه كنند بايد ترجمه و در سفارت تركيه تاييد نمايند.

مدارك نوماراتاژ، تاپو دوامى، كپى سند ملكى

اين مدارك در گذشته توسط اداره مهاجرت در خواست نمى شد جديدا براى صدور اقامت اين مدارك در خواست مى‌شود نوماراتاژ از شهردارى منطقه و تاپو داومى از اداره تاپو اخذ مى‌شود.

ثبت آدرس :در گذشته ثبت آدرس توسط اداره نفوس انجام مى‌شد كه اخيرا اين كار توسط اداره مهاجرت انجام مى‌شود.

سوالات متفرقه

تعيين وقت براى تاييد و ترجمه مدارك از سفارت ايران

از سوالات متداول در مورد ترکیه تععین وقت برای سفارت است. از بين مدارك رسمى كه بايد به اداره مهاجرت ارائه دهيد مداركى همچون شناسنامه ،سند ازدواج ،برگه تجرد، گواهينامه رانندگى بايد از طريق سفارت ايران در تركيه تهيه شود مداركى كه ازدارالترجمه‌ها تهيه مى‌شود قابل قبول اداره مهاجرت نمى‌باشد. افراد براى دريافت خدمات مى‌توانند در سامانه نوبت دهى اينترنتى ميخك در قسمت خدمات بدون كد رهگيرى ،ترجمه مدارك را انتخاب نمايند و نوبت دريافت كنند و نياز به ثبت نام در سامانه نمى‌باشد.

ترجمه شناسنامه (براى برگه تولد)صفحه اول)

ترجمه شناسنامه (افراد متاهل)تمام صفحات)

گواهى تاهل

آيا  آقایونی که چهار سال خارج از کشور هستند  مى‌توانند با رفتن به کنسولگری و زدن مهر سبز به پاسپورت سالی دو بار به ايران رفت و امد داشته باشند

بله مى‌توانند

 اگر پدر و مادرهمزمان با فرزند زیر هیجده سال از طریق اجاره نامه اقدام به درخواست اقامت كنند آيا نیازی به موافقت نامه برای فرزند است؟

خير نياز به موافقت نامه نيست.

شارژ ماهيانه ساختمان در تركيه

عايدات به معنى شارژ ماهانه هست كه هرماه بايد توسط صاحب خانه يا مستاجر پرداخت شود اين مبلغ نسبت به نوع ملك شما،امكانات و ميزان فضاهاى شما متفاوت است .براى مثال يك آپارتمان معمولى كه هزينه اى جز نظافت هفتگى راه پله هاو سرويس آسانسور ندارد ممكن است در ماه حدود ١٠٠لير باشد .عايدات يك مجتمع يا يك برج لوكس كه امكاناتى چون نگهبانى ،سالن ورزشى ،استخر و غيره خدماتى فنى مهندسى براى نگهدارى تاسيسات دارد در ماه حدود ٥٠٠تا ٣هزار لير تغيير مى‌كند .عايدات شامل هزينه قبوض و يا اينترنت نمى‌باشد. شما چه درخانه ساكن باشيد چه نباشيد بايد هرماه عايدات را پرداخت كنيد.

شارژ ماهيانه ساختمان در تركيه

بنام زدن قبوض در تركيه

باتوجه به قوانين اين كشور تمامى قبوض آب،برق و گاز بايد بنام مستاجر و كسى كه در خانه ساكن است باشد براى به نام زدن قبوض نياز به كارت اقامت هست. اگر شما هنوز كارت اقامت دريافت نكرده‌ايد مى توانيد قبوض را بنام كفيل ترك يا يكى از دوستانتان كه اقامت دارد انتقال دهيد و بعد از دريافت اقامت به نام خودتان تغيير دهيد. براى بنام زدن قبوض آب حتما بايد بيمه زلزله يا همان داسك براى واحدتان داشته باشيد. براى بنام زدن قبوض گاز از صاحب ملك شماره اشتراك و يا يكى از قبوض قبلى را به همراه اجاره نامه يا سند و كارت اقامت به اداره گاز منطقه مراجعه كنيد وشما بابت به نام زدن قبوض بايد ديپوزيت پرداخت كنيد كه مى‌توانيد اين را به صورت قسطى يعنى هرماه روى مبلغ قبوض اضافه مى شود پرداخت كنيد.

افراد دو تابعيتى از کدام پاسپورت استفاده کنند؟

از سوالات متداول در مورد ترکیه پاسپورت افراد دوتابعیتی است. اتباع ايرانى كه شهروندى و پاسپورت تركيه را دريافت كرده‌اند براى خارج شدن از كشور تركيه مى‌توانند از گذرنامه تركيه يا گذرنامه ايرانى خود استفاده نمايند اما اگر با گذرنامه ايرانى خارج مى‌شوند حتما بايستى كارت شهروندی خود را همراه خود داشته باشند تا با مشكل اقامت بيش از حد مجاز در تركيه مواجه نشوند. براى ورود به ايران بايستى با گذرنامه ايرانى خود وارد شوند چه با گذرنامه ترك و چه با گذرنامه ايرانى از تركيه خارج شده باشند.

ورود و خروج افراد دو تابعيتى با گذرنامه ايرانى به كشور ايران الزاميست. اما براى خروج از كشور تركيه آنها مى‌توانند از گذرنامه ايرانى يا ترك استفاده نمايند. طبیعتا وقتی از گذرنامه ترک استفاده می‌کنند قاعدتا لازم است عوارض خروج از کشور بپردازند که این موضوع با نشان دا‌ن پاسپورت ایرانی نیاز نخواهد بود.حتى در صورت عدم اعتبار گذرنامه ايرانى آنها مى‌توانند در هنگام ورود از گذرنامه بدون اعتبار و قديمى خود استفاده كنند و در ايران اقدام به تمديد آن نمايند.

قوانين انحصار وراثت در كشور تركيه

طبق قانون مدنى تركيه به شماره ٤١٢٧اموال و دارائى‌هاى فرد متوفى بعد از فوتش به وارثان حقوقى و وصيت شدگانش تعلق مى‌گيرد وارث حقوقى افرادى هستند كه با فرد متوفى وابستگى خونى دارند و وارث‌هاى وصيت شده افرادى هستند كه نامشان در وصيت نامه فرد متوفى قيد شده است .طبق ماده ٥٠٦قانون تركيه ميزان سهمى كه افراد به ارث مى‌برند بستگى به وابستگى آن‌ها به فرد متوفى دارد.اگر فرد متوفى وارث حقوقى و وصيت شده نداشته باشد اموال وى مستقيما به همسر در قيد حياتش منتقل مى‌شود .به اين نكته توجه كنيد در كشور تركيه فرزندان به طور مساوى سهم مى‌برند.

كار كردن در تركيه

براى كار كردن در تركيه در ابتدا بايد زبان تركى را يادبگيريد در هر كشورى اولويت استخدام با كسانى هست كه زبان آن كشور را بلد باشند و بايد واقع بين باشيد كه يك فرد خارجى در هنگام استخدام از همان ابتدا نبايد توقع حقوق به اندازه يك شهروند ترك را داشته باشد .بايد به اين نكته توجه كنيد كه كشور تركيه نيرو جوان زياد دارد .اما اگر شخصى تخصص خاصى داشته باشد و زبان بلد باشد راحت تر مى‌تواند كار پيدا كند براى كاريابى در تركيه علاوه بر پيگيرى از طريق آشناها و دوستان چندين راه وجود دارد يك سرى سايت‌هاى معتبر وجود دارد كه مى‌توانيد انواع شغل در هر زمينه‌اى را پيدا كنيد.

تولد فرزند در تركيه

زايمان و تولد نوزاد در تركيه براى اتباع خارجى بسيار آسان است در واقع مى‌توان گفت در كشور تركيه هيج محدوديتى براى تولد فرزند وجود ندارد ولى بايد در نظر داشته باشيد كه موضوع ذكر شده به اين معنى نيست كه با تولد نوزاد ايرانى در تركيه بتواند تابعيت اين كشور را به دست آورد .در واقع دريافت تابيعت تركيه با تولد نوزاد غير ممكن است چون در اين كشور قانون خاك وجود ندارد و مهم ترين اصل مسئله رابطه خونى مى‌باشد.

براساس قانون در صورتى كه پدر تابعيت ترك داشته باشد و مادر تابعيت خارجى و ازدراج آن‌ها به صورت رسمى ثبت نشده باشد براساس قوانين در صورتى كه اصول و اساس مربوط به ايجاد رابطه خونى به جاى آورده شود براى كودك مى‌توانند تابعيت تركيه را اخذ نمايند اما در صورتى كه ازدواج به صورت رسمى ثبت شده باشد كودك از بدو تولد تابعيت تركيه را بدست مى‌آورد اما زايمان ايرانى در تركيه در صورتى كه هيج كدام از والدين شهروند تركيه نباشند هيج نوع حق و حقوقى شامل نوزاد نمى‌شود.

تولد فرزند در تركيه

ماليات بر ارزش افزوده از سوالات متداول در مورد ترکیه

كلمه KDV مخفف عبارت katma değer veregisi يا ماليات بر ارزش افزوده است. نرخ اين ماليات از ١تا١٨درصد متغير مى‌باشد كه براى تمامى اجناس خريدارى شده در تركيه اين ماليات دريافت مى‌شود. در قيمت‌ها علاوه بر قيمت خود جنس KDVنيز اضافه مى‌شود و مجموع قيمت نوشته مى‌شود اگر KDVجداگانه نوشته نشده باشد معمولا KDV به دو حالت (KDV Dahil ,KDV Hariç )وجود دارد. KDV Dahil يعنى اينكه در قيمت نهايى ،قيمتى كه نوشته شده مجموع قيمت و ماليات جنس است كه بايد بپردازيد.KDV Hariçيعنى اينكه عدد نوشته شده فقط قيمت جنس است كه در هنگام تسويه حساب ماليات به عدد فوق اضافه مى شود كه بايد پرداخت كنيد.

ماليات بر ارزش افزوده در صنف‌هاى مختلف مانند خدمات ،صنعت غذايى و املاك با درصدهاى مختلف هزينه اعمال مى‌شود. هنگامى كه شما از يك شركت خريد انجام مى‌دهيد در فاكتور ماليات بر ارزش افزوده آن مشخص شده است كه بايد پرداخت كنيد.

در خصوص املاك و خريد ملك در تركيه اگر ملك نوساز خريدارى كنيد بايد 18% ماليات بر ارزش افزوده آن را پرداخت كنيد اما ملك‌هاى دست دوم ماليات بر ارزش افزوده ندارند. اگر هنگام خريد ملك مى‌خواهيد از ماليات بر ارزش افزوده معاف شويد ملك دست دوم خريدارى كنيد.

برخى از عوامل ديپورت شدن در تركيه

از سوالات متداول در مورد ترکیه عوامل دیپورتی است. همانطور كه اطلاع داريد در صورتى كه فرد بدون ويزا و اقامت تركيه در اين كشور سكونت داشته باشد طبق قوانين كشور تركيه فرد به صورت غير قانونى در خاك اين كشور حضور دارد بنابراين به دليل غير قانونى بودن بايد جريمه پرداخت كند در غير اينصورت از تركيه ديپورت خواهد شد. افرادى كه در تركيه درخواست پناهندگى مى‌دهند و از طرف دولت درخواستشان رد مى‌شود به منزله ديپورت شدن است .نداشتن تمكن مالى در هنگام درخواست اقامت در تركيه منجر به ردشدن اقامت فرد خواهد شد.

ارائه مدارك و يا استفاده از گذرنامه جعلى و نامعتبر در هنگام ورود به تركيه يكى از دلايل ديپورت شدن در اين كشوراست .فعاليت در اين كشور بدون اجازه كار باعث ديپورت شدن فرد از تركيه خواهد شد.

مدارك مورد نياز جهت ثبت آدرس در اداره مهاجرت

١-كارت اقامت
٢-بنام زدن قبوض آب يا برق
٣-نوتر كردن اجاره نامه
٤-برگه نوماراتاژ

براى ثبت آدرس در اداره مهاجرت نياز به راندوو نمى‌باشد و با مراجعه به اداره مهاجرت فاتيح مى‌توانيد با ارائه مدارك آدرس خود را ثبت كنيد پس از ثبت آدرس در اپليكيشن E DEVLET مى‌توانيد آدرس ثبت شده خود را مشاهده كنيد براى ثبت آدرس در اداره مهاجرت هيج هزينه‌اى پرداخت نمى‌كنيد.

سرمايه ام در تركيه را سپرده كنم و از سود آن بهره مندشم و يا ملك خريدارى كنم

متداول ترين روش‌هاى كسب درآمد در تركيه سپرده گذارى و خريد ملك و اجاره دادن ملك است. انتخاب يكى از اين دو روش براى كسب درآمد بر عهده فرد مى‌باشد و نسبت به نيازهاى فردى متفاوت است .
در اينجا مى‌خواهيم به مزايا و معايب آن اشاره كنيم

مزاياى دريافت سود بانكى

ميزان سود بانكى بيشتر از اجاره ملكى است اگر با مناطق و بازار مسكن تركيه آشنايى نداريد بهتر است در خريد ملك عجله نكنيد.

معايب دريافت سود بانكى

باتوجه به شرايط نرخ لير در حال كاهش مى‌باشد و در بلند مدت ميزان سود در قياس با ارزش ملك باتوجه به رشد نرخ دلار قيمت ملك افزايش پيدا خواهد كرد و با خريد ملك سود بيشترى حاصل مى‌كنيد و علاوه بر اين سرمايه تان حفظ خواهد شد.

معايب خريد ملك

باتوجه به قوانين اين كشور افزايش اجاره در تركيه به صورت اختيارى نمى‌باشد و ميزان افزايش توسط دولت تعيين مى‌شود. بنابراين در صورت ايجاد تورم شما نمى‌توانيد اجاره را افزايش دهيد.

اخيرا افرادى كه در تركيه سپرده دارند سپرده‌هاى خود را از بانك‌هاى تركيه خارج كرده و در زمينه خريد ملك سرمايه گذارى كرده‌اند.

نرخ سود سپرده ايندكس به چه صورت مى باشد؟

نرخ سود ايندكس نرخ ثابتى ندارد اگر شما با نرخ ١٦يا١٧درصد سپرده انجام دهيد زمان انتهاى سپرده بانك محاسبه مى‌كند اگر دلار افزايش پيدا كرده باشد سودى كه بانك به شما داده به طور مثال ١٧درصد اگر از نرخ رشد دلار پايين‌تر باشد اندازه نرخ رشد دلار بانك به شما سود مى‌دهد. اگر دلار كاهش قيمت داشته باشد بانك اختلاف آن را حساب نمى‌كند و طبق تعهد عمل خواهد كرد.

مراكز بهداشت و خدمات رايگان در تركيه از سوالات متدوال در مورد ترکیه

براى استفاده از خدمات درمانى و پزشكى رايگان در كشور تركيه بايد به اداره نفوس منطقه مراجعه كنيد و با در دست داشتن برگه نفوس و كارت اقامت در قسمت سلامت درخواست پزشك عائله دهيد و فرم مربوطه را پركنيد. بعد از پر كردن فرم شما را به مركز بهداشت منطقه سكونتتان معرفى مى‌كنند.

در مراكز بهداشت محله پزشك عمومى، كودكان و پرستار خدماتى چون معاينه، تزريقات، واكسناسيون و برخى از آزمايشات را ارائه مى‌دهند كه كاملا به صورت رايگان مى‌باشد. مراكز بهداشت در طول هفته از دوشنبه تا جمعه از صبح تا ٥ بعدازظهر خدمات ارائه مى‌دهند. افراد مى‌توانند از اپليكيشن اى نبيض براى ثبت نام نيز استفاده كنند و پزشك عائله خود را انتخاب كنند و از خدمات آن استفاده نمايند.

در اجاره خانه به یک خارجی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در قرارداد اجاره باید شماره پاسپورت نوشته شود و کپی پاسپورت گرفته شود. اگر طرفی وجود دارد که ترکی بلد نیست، این قرارداد اجاره باید با حضور مترجم قسم خورده امضا شود. مترجم باید مدت اجاره، ابتدا و مقالات مربوطه را به طور دقیق به مستاجر برساند.

كاربردهاى رمز الكترونيك در تركيه (E-Devlet)

رمز الكترونيكى در تركيه يك برنامه اينترنتى است كه در آن خدمات مربوط به دولت تركيه در اختيار شهروندان و اتباع خارجى كه به صورت قانونى و با دريافت اقامت در اين كشورحضور دارند قرار داده مىشود كه دسترسى به آن بسيار راحت و آسان است.

رمز الكترونيك را مى‌توانيدبا كارت اقامت (كيمليك ) از اداره پست دولتی ترکیه (PTT) محل سكونت خود با پرداخت ٥ لير دريافت كنيد. با ورود به سايت E-develet شماره كيمليك و رمز عبور خودرا كه از PTTدريافت كرده‌ايد مى‌توانيد براى تغيير رمزتان اقدام كنيد.

فرد تنها در صورتى مى‌تواند در اين سامانه ثبت نام كند كه داراى كارت كيمليك باشد. اين را به خاطر داشته باشيد كه E-Devlet در تركيه بسيار كاربردى و حائز اهميت است پس رمز الكترونيكى خود را در اختيار كسى قرار ندهيد. افراد بالاى ١٥سال مى‌توانند از سامانه ا دولت استفاده كنند. برخى از خدمات را با استفاده از رمز الكترونيك بدون مراجعه به اداره جات مى‌توانند دريافت كنند.

خدمات دولت الكترونيك E_Develet

•پيگيرى بيمه اجتماعى و درمانى
•پيگيرى تخلفات و هزينه جريمه‌ها
•مشاهده بدهى مالياتى
•مشاهده اسناد ملكى
•مشاهده آدرس ثبتى
•اخذ برگه دانشجويى
•اخذ گواهى سو پيشينه

كد مالياتى (Vergi Noumarası)

كدمالياتى يك كد ده رقمى است كه افراد خارجى در انجام معاملاتى همچون خريد ملك و فروش، افتتاح حساب، درخواست اجازه كار، درخواست اقامت تركيه، اجاره كردن ملك يا مغازه، خريد و فروش خودرو و غيره …در كشور تركيه به آن نياز دارند. برخلاف تصور غلط برخى از افراد دريافت شماره مالياتى در تركيه لزوما براى پرداخت ماليات نمى‌باشد. شماره مالياتى براى انجام برخى از كارها در كشور تركيه الزامى مىب‌اشد. يكى از مهمترين آنها درخواست براى دريافت اقامت تركيه است.

اتباع خارجى كه در تركيه با پاسپورت خود اقدام به دريافت كد مالياتى مى‌كنند مى‌توانند در صورت گم كردن كد مالياتى اقدام به دريافت كد مالياتى كنند و هر فرد مكررأ مى تواند كد مالياتى دريافت كند.

نحوه‌ى دريافت پاسپورت سبز تركيه

از سوالات متداول در مورد ترکیه پاسپورت سبز است. پاسپورتى كه براى شهروندان عادى در تركيه صادر مى‌شود قرمز رنگ مى‌باشد و ليست كشورهايى كه به آنها مى‌توان بدون ويزا سفر كرد مشخص شده است. براى سفر به كشورهايى مانند حوزه شينگن و امريكاى شمالى بايد درخواست ويزا كرد. افرادى كه پاسپورت تركيه را دريافت كرده‌اند نسبت به افرادى كه پاسپورت ايرانى دارند به اسانى مى‌توانند درخواست ويزاى حوزه شينگن دهند اما كماكان سختگيرى‌هايى براى دريافت ويزا از طريق سفارت وجود دارد كه درخواستشان براى صدور ويزا موردبررسى قرار مى‌گيرد كه احتمال دارد درخواست از طريق سفارت رد يا قبول شود.

اما در تركيه پاسپورتى وجود دارد كه به آن پاسپورت سبز گفته مى‌شود كه اين نوع پاسپورت براى شهروندان ممتاز و افراد دولتى رده بالا صادر مى‌شود. با پاسپورت سبز مى‌توان به چندين كشور ديگر علاوه بر آن كشورهايى كه شهروندان ترك مى‌توانند بدون ويزا كنند سفر كرد. با پاسپورت سبز به اسانى مى‌توان درخواست ويزاى كشورهاى كانادا، امريكا و حوزه شينگن را داشت سختگيرى‌هاى معمول براى دريافت ويزا براى افرادى كه داراى پاسپورت سبز هستند اعمال نمى‌شود.

همانطور كه اشاره شد اين نوع پاسپورت براى افراد دولتى رده بالا مانند اعضاى پارلمان، وزراء و شهردار در تركيه صادر مى‌شود و علاوه بر آن به ورزشكاران تيم ملى تركيه نيز پاسپورت سبز صادر مى‌شود .در سال٢٠١٧ قانونى تصويب شد كه مطابق آن تُجارى كه در تركيه صادرات انجام مى‌دهند اگر در طول سه سال به طور ميانگين هرسال حدود ٥٠٠ هزار دلار صادرات داشته باشند اين اشخاص نيز مى‌توانند درخواست پاسپورت سبز دهند.

ماليات‌هاى اتباع خارجى در تركيه

در كشور تركيه هيج فرقى نمى‌كند كه شما شهروندى تركيه را اخذ كرده‌ايد يا به عنوان يك فرد خارجى در آن زندگى مى‌كنيد. اگر در كشور تركيه اقامت كنيد بايد همانند ديگر شهروندان تركيه ماليات پرداخت نماييد. در اين كشوربراى شما به عنوان يك فرد خارجى ماليات بيشترى در نظر گرفته نمى‌شود.

اگر در كشور تركيه شما فعاليتى انجام دهيد و درآمدى از آن حاصل كنيد درآمد حاصل شده مشمول ماليات بر درآمد مى‌شود و بايد ماليات آن را به دولت تركيه پرداخت كنيد اما بر دارائى شما مالياتى در نظر گرفته نمى‌شود.

اتباع خارجى كه در كشور تركيه اقدام به خريد ملك مى‌كنند سالانه مالياتى را براى آن پرداخت مى‌كنند كه به اين ماليات در كشور تركيه ورگى مى‌گويند كه اين ماليات نسبت به مساحت و منطقه ملك محاسبه مى‌شود بنابراين اتباع خارجى فكر مى‌كنند كه در كشور تركيه براى همه چيز ماليات تعلق مى‌گيرد اما مالياتى كه سالانه پرداخت مى‌شود همان عوارض سالانه شهردارى است. در كشور تركيه تنها درآمدهايى كه حاصل مى‌كنيد شامل ماليات مى‌شوند.

 آيا دريافت اقامت توريستى از طريق تمكن مالى امكان پذير است؟

ارائه تمكن مالى در هنگام درخواست اقامت الزاميست ولى دليل كافى براى دريافت اقامت نيست.

انتقال پول از طريق سيستم تاپوتاكاس هنگام خريد ملك به چه صورت مى‌باشد؟

سيستم تاپوتاكاس به اين صورت است كه اول بايد دويز اليم بلگسى تهيه كنيد پول را انتقال ندهيد و در بانك بلوكه كنيد و از اداره تاپو اقدام به سند كنيد و نوع پرداخت را تاپوتاكاس انتخاب كنيد.

آيا برای خرید خودرو هم دویز الیم بلگسی نیاز است؟

خير نياز نيست فقط براى خريد ملك براى اتباع خارجى گواهى تبديل ارز نياز است.

آيا فردى كه دانشجو است مى‌تواند روى ملكى كه پدر و مادرش اقامت دريافت كرده است ثبت ادرس انجام دهد؟

بله افراد دانشجو مى‌توانند ثبت ادرس انجام دهند.

اگر از يك شهر ديگر اقامت داشته باشيم و بخواهيم يك شهر ديگر سكونت داشته باشيم بايد چيكار كنيم؟

بايد درخواست تغيير ادرس از اداره مهاجرت دهيد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *