مهاجرتی

راهنمای کامل اقامت الکترونیک و ثبت شرکت استونی

اقامت الکترونیک استونی
3.7/5 - (3 امتیاز)

Table of Contents

تماس با کارشناس اقامت الکترونیک استونی

شما می توانید با کلیک بر دکمه های زیر به طور مستقیم با کارشناس متخصص مربوطه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره و راهنمایی رایگان برخوردار شوید

استونی کشوری است واقع در شمال اروپا با جمعیت 1.3 میلیون نفر در همسایگی روسیه، لیتوانی و خلیج فنلاند. پایتخت کشور استونی شهر تالین است و واحد پول آن کشور یورو است. زبان رسمی این کشور، استونیایی است همچنین دومین زبان پرمخاطب این کشور نیز زبان فنلاندی است. استونی کشور توسعه یافته، با درآمد بالا و اقتصادی پیشرفته است که در رتبه بسیار بالا در شاخص توسعه انسانی قرار دارد. 69 درصد از مردم این کشور از تبار استونیایی هستند و حدود ۲۵ درصد نیز از تبار روس‌ هستند.

امتیاز آزادی اقتصادی استونی 78.2 است و اقتصاد آن را در رتبه 8 در شاخص جهانی سال 2021 قرار داده است. امتیاز کلی آن 0.5 درجه افزایش یافته است که در درجه اول به دلیل بهبود در کارآیی قضایی می باشد. استونی در بین 45 کشور منطقه اروپا در رتبه 4 قرار دارد و امتیاز کلی آن بالاتر از میانگین منطقه ای و جهانی است. استونی به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا، 45 قرارداد تجاری ترجیحی در حال اجرا دارد. نرخ تعرفه وزنی معاملات تجاری (معمول بین اعضای اتحادیه اروپا) 3 درصد است. استونی به‌عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا، از نظر بانک جهانی دارای اقتصادی با درآمد بالا و پویا می باشد. نفت، نساجی، محصولات شیمیایی، مخابرات، خدمات بانکی، غذا و ماهیگیری، الوار، کشتی‌سازی، الکترونیک و حمل و نقل بخش‌های اصلی اقتصاد استونی را تشکیل می‌دهند.

استونی دارای اقتصادی شفاف  است به‌طوری که در رده ۶ جهانی و رده ۲ اروپا در شاخص آزادی اقتصادی قرار دارد. تمرکز زیاد در بخش فناوری اطلاعات منجر به خدمات عمومی بسیار سریعتر، ساده و کارآمد شده‌است که برای مثال ثبت اظهارنامه مالیاتی در این کشور کمتر از پنج دقیقه زمان میبرد. 

کشور استونی در دو دهه گذشته بیشتر از این جهت شناخته شده که یکی از پیشرفته ترین جوامع الکترونیکی در دنیاست. تقریبا همه خدمات عمومی در استونی به صورت الکترونیکی امکانپذیر است و تنها کاری که در استونی نمیتوان آنلاین انجام داد ثبت ازدواج و طلاق است!

به دلیل ماهیت دیجیتال خدمات عمومی که اکنون به حوضه خدمات خصوصی نیز متصل شده است، استونی کشوری فوق العاده کار آفرین است به طوری که هر استونیایی که ملاقات کنید دارای یک شرکت یا استارتآپ جانبی است.

اقامت الکترونیک استونی چیست؟

اقامت الکترونیک استونی یک هویت دیجیتال است که به شما امکان دسترسی به خدمات الکترونیک را می دهد و شما را بصورت انلاین شناسایی میکند و به شما این امکان را میدهد تا با ایجاد امضای دیجیتال امن، قرارداد های خود را امضا کرده و اسناد خود را رمز گذاری کنید. همچنین شما را به شبکه جهانی دارندگان اقامت الکترونیک متصل می کند که حدود 100 هزار نفر از کل دنیا در آن عضو هستند.

مزایای دریافت اقامت الکترونیک استونی

میتوان  100%  آنلاین و بدون نیاز به سفر به استونی یک شرکت در اتحادیه اروپا راه اندازی کرد! زیر ساخت الکترونیک مناسب این کشور به افراد اجازه می‌دهد علاوه بر ثبت شرکت، اسناد تجاری مختلف در استونی را امضا کنند، اسناد را به صورت رمزنگاری شده مبادله کنند، بانکداری آنلاین داشته باشند، اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند، و نسخه‌های پزشکی دریافت کنند. شرکت های ثبت شده در استونی می توانند از مقررات اتحادیه اروپا مانند جابجایی آزاد کالا و خدمات بهره مند شوند. محیط کسب و کار در حال حاضر عمدتاً به زبان انگلیسی نیز قابل دسترسی است و دائماً در حال بهبود است.

طبق ادعای خود مسئولین این طرح، اقامت الکترونیک به ویژه برای کسب و کارهای اینترنتی در بازارهای در حال ظهور که دسترسی به خدمات پرداخت آنلاین ندارند کارایی دارد. و البته برای استارت‌آپ‌هایی که از کشورهایی مثل اوکراین، بلاروس، و ایران که به دلیل سیاست‌های مالی به شبکه جهانی بانکی دسترسی ندارند می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

برنامه اقامت الکترونیکی گزینه‌ای بسیار ارزان برای استارت‌آپ‌هایی است که در زمینه صادرات و ارائه محصولات به کشورهای اروپایی فعالیت می‌کنند برای بازاریابی در این کشورها محسوب می‌شود. صاحبان شرکت‌ها با داشتن این اقامت می‌توانند به راحتی شعبه شرکت خود را در اتحادیه اروپا ثبت کرده و از حساب بانکی مربوط به این اتحادیه نیز برخوردار شوند. به این ترتیب بسیاری از وبسایت‌های ارائه دهنده خدمات آنلاین با دریافت این اقامت می‌توانند خدمات خود را به کشورهای اروپایی گسترش دهند.

این برنامه راه‌کار بسیار مفیدی برای این دسته از کسب و کارها محسوب می‌شود چرا که از طریق آن می‌توانند به بازارهای اروپایی دسترسی پیدا کنند. بدون استفاده از این برنامه، کسب و کارها برای داشتن همین امکانات لازم است یک شعبه در یکی از کشورهای اروپایی ایجاد کنند. این کار علاوه بر هزینه‌های بسیار بالا، شامل فرایندی بسیار پیچیده می‌شود. این برنامه با کاهش دادن هزینه‌ها و همچنین تسهیل این شرایط، به کسب و کارهای مرتبط اجازه می‌دهد به ساده‌ترین شکلی راه خود را به سوی بازارهای اروپایی باز کنند.

فرایند دریافت اقامت الکترونیک کاملا مجازی و آنلاین بوده و نیازی به شریک محلی جهت ثبت شرکت و مدیریت آن ندارد. محیط کسب و کار استونی شفاف و قابل اعتماد است. به عنوان مثال، جزئیات کلیدی در مورد همه شرکت‌های استونی، از جمله مالکیت و داده‌های مالی آن‌ها، در دسترس عموم است و از طریق استفاده از هویت دیجیتال تأیید می‌شود. این بدان معناست که می‌توان به‌راحتی برای شرکای بالقوه به‌صورت آنلاین بررسی‌های لازم را انجام داد.

استونی همچنین از نظر سهولت انجام تجارت در رتبه بالایی قرار دارد (هجدهمین رتبه از 190 کشور).

شرایط و مدارک

متقاضیان 18 سال به بالا که سابقه ی منفی در اداره ی پلیس نداشته باشند، می توانند برای دریافت اقامت الکترونیکی استونی درخواست بدهد. امکان درخواست برای اقامت الکترونیک استونی به صورت کاملا آنلاین بوده و پروسه ای تقریبا 2 ماهه دارد.

مدارک مورد نیاز:

  1. 1. عکس یا اسکن پاسپورت دارای اعتبار
  2. 2. عکس بیومتریک که طی 6 ماه گذشته گرفته شده باشد
  3. 3. متن انگیزش نامه جهت شرح دلایل و انگیزه متقاضی برای دریافت اقامت الکترونیک استونی

4 . رزومه به زبان انگلیسی

شرایط اقامت الکترونیک در استونی

دریافت نتیجه کارت اقامت الکترونیک

بعد از دریافت مدارک و آپلود در سایت، اطلاعات توسط پلیس استونی بررسی می شود و پس از تکمیل فرآیند از طریق ایمیل به شما اطلاع داده می شود. این روند حدود 3 الی 8 هفته زمان خواهد برد.

پلیس استونی ممکن است اطلاعات اضافی در حین انجام بررسی پیشینه شما درخواست کنند که این امر زمان پردازش را افزایش خواهد داد.

در صورت تأیید درخواست شما که ممکن است 2 تا 5 هفته زمان ببرد، کیت اقامت الکترونیکی شما به محل تحویل انتخابی شما خواهد رسید. پس از رسیدن، از شما دعوت می شودکه کیت را در محل انتخاب شده در درخواست خود دریافت نمایید.

متقاضی باید کیت الکترونیک خود را شخصاً و با ارائه پاسپورت دریافت کند. در زمان دریافت کیت، انگشت نگاری انجام می شود و کارت های شناسایی ملی، گواهینامه و سایر مدارک برای احراز هویت فرد در هنگام تحویل کیت الکترونیک پذیرفته نمی شود و حتما باید حتما باید فرد مراجعه کننده پاسپورت خود را ارائه کند.

هنگامی که کیت اقامت الکترونیکی شما به محل تحویل شما رسید، ایمیلی حاوی دستورالعمل ها یا دعوت نامه ای برای برنامه ریزی زمانی برای تحویل گرفتن آن دریافت خواهید کرد. توجه داشته باشید، باید مدرک هویت خود را (یک کپی از آن همراه با درخواست خود ارسال کرده اید) همراه داشته باشید و برای انگشت نگاری آماده شوید. پس از آن سند به استونی بازگردانده می شود و از بین می رود. لطفاً توجه داشته باشید که دریافت شناسه دیجیتالی اقامت الکترونیکی شما در کشور ترکیه، در یکی از شهر های آنکارا یا استانبول انجام می شود. قبل از انتخاب شهر مورد نظر و ارسال درخواست خود، لطفاً بررسی کنید که امکان مسافرت به ترکیه و دریافت کارت را دارید.

توجه داشته باشید، هنگامی که شناسه دیجیتالی اقامت الکترونیکی شما به محل تحویل گرفتن رسید، باید آن را ظرف مدت 6 ماه دریافت نمایید، در غیر اینصورت ابطال خواهد شد.

کارت شناسایی دیجیتال اقامت الکترونیک به مدت 5 سال اعتبار دارد.

پس از دریافت شناسه دیجیتالی اقامت الکترونیکی میتوان اقدام به ثبت شرکت نمود.

 !! مطالبی که دارای نوار زرد رنگ هستند از اهمیت بالاتری برخوردارند

اقامت الکترونیک چه چیزی نیست ؟

توجه داشته باشید که اقامت الکترونیک یک سند سفر نیست به این معنی که داشتن اقامت الکترونیک به شما امکان سفر بدون ویزا به اتحادیه اروپا یا استونی را نمیدهد. همچنین به شما امتیاز شهروندی، ویزا یا اجازه اقامت در خاک این کشور را نمی دهد. همچنین راهی برای فرار از پرداخت مالیات نیست.اگر در آن کشور شرکتی تاسیس کنید، به شما حساب بانکی شخصی ارائه نمی کند.

دلایل رد درخواست اقامت الکترونیک

  • داشتن هرگونه ممنوعیت‌های تجاری و یا کسب‌وکار برای متقاضی یا شرکت‌های متقاضی
  • سابقه جرم کیفری یا جنایی یا مشمول در یک جنایت در حال تحقیق
  • سابقه هرگونه دست داشتن در تروریسم، پولشویی و جرایم مالی یا سایبری
  • عدم قرار داشتن در فهرست تحریم های بین المللی
  • سابقه رد شدن (Reject) در روند دریافت ویزای سایر کشور ها
  • عدم داشتن سابقه ممنوعیت ورود به سایر کشور ها

سوالات متداول

پاسخ: آیا با داشتن کارت اقامت الکترونیک استونی میتوان به این کشور یا کشور های اتحادیه اروپا سفر کرد؟

پاسخ: خیر، همچنین راهی برای فرار از پرداخت مالیات نیست.اگر در آن کشور شرکتی تاسیس کنید، به شما حساب بانکی شخصی ارائه نمی کند.

پاسخ: خیر تمامی فرآیند ها به صورت کاملا الکترونیک انجام میشود.

پاسخ: خیر نیاز به سفر به کشور استونی نیست ولی برای دریافت کارت باید به یکی از کشور های لیست زیر سفر کنید

  • https://www.e-resident.gov.ee/pick-up-locations/

پاسخ: از ابتدای فرآیند تا دریافت کارت شما حدود 3 ماه کاری زمان لازم است.

پاسخ: خیر

پاسخ: بله تمامی اعضاء هیئت مدیره باید کارت اقامت الکترونیک استونی را دارا باشند.

اقامت الکترونیک استونی

اقامت الکترونیک استونی در سال 2014 معرفی شد و هدف از آن جذب فرصت های تجاری و سرمایه گذاری، حمایت از رشد اقتصادی کشور و همچنین گسترش آگاهی از زبان و تاریخ و فرهنگ استونیایی است. این برنامه به افرادی که تبعیت استونی ندارند اجازه می‌دهد به خدمات این کشور مانند تاسیس شرکت، افتتاح حساب بانکی، پردازش پرداخت، و مالیات این کشور دسترسی داشته باشند.

استونی به دلیل خدمات پیشرفته دولت الکترونیکی و محیط کسب و کار دیجیتال، به دلیل بوروکراسی پایین شهرت دارد. و به لطف E-Residency، حتی غیر استونیایی ها نیز می توانند از محیط تجاری کم بوروکراسی کشور استفاده کنند.

استونی با در نظر گرفتن این که تجارت جهانی دیگر فقط برای شرکت‌های بزرگ نیست ، اقداماتی را برای کمک به شرکت‌های کوچکتر و فریلنسرها برای انجام تجارت در سطح جهانی انجام می‌دهد که یکی از نمونه‌های آن پروژه اقامت الکترونیکی است. هدف اصلی اقامت الکترونیکی این است که به ساکنان الکترونیک اجازه دهد تا کسب و کار خود را در اتحادیه اروپا، مستقل از موقعیت مکانی به صورت آنلاین اداره کنند و همه ابزارهای مورد نیاز برای انجام تجارت در سطح جهانی را در اختیار داشته باشند.

طراحان اقامت الکترونیکی اظهار کرده‌اند که اگر چه هدف پیشرفته پروژه جذب میلیون‌ها فرد دارای اقامت الکترونیک است، لیکن نیت اولیه از آن چیزی جز افزایش کارآفرینی فعال در استونی نبوده است. بخش خصوصی باید بتواند انواع خدمات مورد نیاز را بر پایه پلتفرم حقوقی و فنی که توسط اقامت الکترونیک مهیا شده ایجاد کند. در همین حین دولت نیز به به توسعه چارچوب حقوقی متناسب با نیازهای کارآفرینان ادامه خواهد داد.

علاوه بر این در رسانه‌های استونی هم این بحث مطرح شده که اقامت الکترونیک می‌تواند در گسترش شناخت راجع به فرهنگ استونی به صورت آنلاین نقش داشته باشد و به این ترتیب در توسعه صادرات فرهنگی موثر باشد.

برنامه اقامت الکترونیک استونی به افرادی که آن را دریافت می‌کنند یک کارت هوشمند می‌دهد که از طریق آن می‌توانند مدارک خود را ارسال کنند. برنامه اقامت الکترونیک در اصل برای ترغیب کارآفرینان مستقل از نظر مکانی مانند توسعه‌دهندگان نرم‌‌افزار و نویسنده‌ها طراحی شده است. برنامه اقامت الکترونیک از سوی بعضی از کشورهای دیگر مثل آذربایجان، سنگاپور، ژاپن و … نیز دنبال می‌شود و در کشور ژاپن هم در شرف اجراست.

هویت دیجیتال استونی در سال ۲۰۲۰ میلادی این امکان را فراهم کرد تا حدود ۹۹ درصد از خدمات دولتی به صورت آنلاین انجام شود. مردم از شناسه های الکترونیکی خود برای پرداخت قبوض، رای دادن به صورت آنلاین، امضای قرارداد، خرید آنلاین، دسترسی به اطلاعات سلامتی خود و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌کنند.جالب است بدانیم که در استونی:

  • 98% از جمعیت دارای کارت شناسایی الکترونیک هستند.
  • 99% خدمات دولتی آنلاین هستند.
  • 95% اظهارنامه های مالیاتی بصورت آنلاین تکمیل می شود.
  • 98% از شرکت ها به صورت آنلاین تاسیس می شود
  • 99%امور بانکی به صورت آنلاین انجام می شود.

کل کشور با broad band connection  پوشانده شده و بدین ترتیب  2% از تولید ناخالص داخلی با استفاده از امضای دیجیتال ذخیره می شود.

هر شخصی از هر جای دنیا می تواند نسخه خود را با استفاده از کارت هویتی استونی داشته باشد و یک شرکت تاسیس کند و بدون ورود به این کشور به صورت آنلاین شرکت خود را از راه دور اداره کند.

اقامت الکترونیکی استونی مناسب چه کسانی است؟

اقامت الکترونیک برای افراد از همه کشورها، از آلمان تا اوکراین، برزیل تا اسپانیا و ایران و ... آزاد است و برای افراد زیر بسیار مناسب است:

1-کارآفرینان مستقل از موقعیت مکانی که اقامت الکترونیکی را یک فرصت و پلتفرم برای آینده می بینند.

2-افرادی که به یک حساب بانکی اروپایی یا یک حساب چندارزی نیاز دارند.

3-کسب و کارهای فناوری محوری که گردش نقدی بزرگی ندارند. مانند فریلنسرها، برنامه نویس ها، گرافیست ها، تولیدکنندگان محتوا، ...

4-صاحبان تجارت که به دنبال بدون کاغذ شدن و اداره یک شرکت کاملا دیجیتال در اتحادیه اروپا هستند

5-افرادی که می‌خواهند کسب و کاری در استونی راه‌اندازی کنند تا برای مثال به بازار اروپا دسترسی داشته باشند.

6-افرادی که می‌خواهند به بانکداری نوین که از هر جایی قابل مدیریت است دسترسی داشته باشند.

7-افرادی که دوستان، خانواده، یا مشتریانی در این کشور دارند.

8-کسانی که می خواهند در زمان صرفه جویی کنند و فرآیندهای صورتحساب خود را خودکار یا تفویض کنند

9-افرادی که می‌خواهند بخشی از دارایی خود را به کشوری منتقل کنند که حکومت آن مدام کاهش بودجه‌ کلان ارائه نمی‌دهد.

راهنمای ثبت شرکت در استونی

1- مرحله اول از پروسه ثبت شرکت در استونی، تصمیم گیری در مورد نام شرکت شماست.

به خاطر داشته باشید که فقط می توانید از حروف لاتین برای نام شرکت خود استفاده کنید، هیچ کاراکتر خاصی مجاز نیست. همچنین، نام کسب و کار شما باید متمایز و منحصر به فرد باشد، به این معنی که هیچ تشابه اسمی با شرکت ها و علائم تجاری ثبت شده در استونی و اتحادیه اروپا نداشته باشد. اگر قصد دارید یک وب سایت و حساب های رسانه های اجتماعی برای شرکت خود ایجاد کنید، توصیه می شود قبل از ثبت شرکت، نام دامنه وب سایت و حساب رسانه های اجتماعی مورد نظرتان را بررسی کنید.

همچنین می توانید بررسی کنید که آیا نام شرکت مورد نظر شما هنوز در سرویس درخواست ثبت نام تجاری موجود است یا خیر. اگر نام شرکت شما رد شد، می توانید درخواست جدید را ارسال کنید.

 مرحله بعد انتخاب حوزه اصلی فعالیت شرکت شما است و منبع اطلاعاتی مهمی برای دولت استونی و اتحادیه اروپا است. فعالیتی را انتخاب کنید که با منبع اصلی درآمد برنامه ریزی شده شما مطابقت داشته باشد. هیچ محدودیتی برای داشتن فعالیت های اضافی به جز فعالیتی که انتخاب کرده اید وجود ندارد.

شرکت‌هایی که توسط افراد دارای اقامت الکترونیکی ثبت شده‌اند، دارای ویژگی‌های مشترک هستند. اکثریت این شرکت‌ها کاملاً آنلاین از راه دور اداره می‌شوند و فعالیت تجاری اصلی در خارج از استونی انجام می‌شود. اکثر شرکت های ثبت شده توسط دارندگان اقامت الکترونیکی خدمات مشاوره کسب و کار و سایر خدمات مشاوره مدیریت، برنامه نویسی کامپیوتر، خدمات مشاوره فناوری اطلاعات را ارائه می دهند. اینها فعالیت های تجاری هستند که برای فعالیت به مکان ثابت نیاز ندارند.

2-در مرحله بعد باید کسب کار خود را تعریف کنید. برای ثبت شرکت خود و اداره آن به عنوان یک مقیم الکترونیکی پاسخ سوالات زیر را آماده کنید:

  • آیا شما یک شرکت سهامی هستید؟
  • زمینه فعالیت شما چیست؟
  • محل دائمی شرکت شما کجا خواهد بود؟
  • آیا سهم سرمایه سهام خود را در حال حاضر انجام خواهید داد یا پرداخت را به آینده موکول خواهید کرد؟
  • بهتر است قبل از ثبت شرکت، نام کسب و کار، دامنه و علامت تجاری مورد نظر خود را تأیید کنید تا مطمئن شوید که مالکیت کامل برند خود را دارید.

پس از تصمیم گیری در مورد نام و حوزه فعالیت شرکت باید ساختار شرکت خود را انتخاب کنید.در استونی امکان ثبت شرکت های مختلفی وجود دارد.

برخی از کاربردی ترین انواع شرکت در استونی

1-جواز کسب تجاری: ثبت این شرکت نیاز به اعلام سرمایه اولیه و داشتن اساس نامه و آگهی تاسیس شرکت ندارد. موسس می تواند خدمات یا کالا را با اسم خودش عرضه کند همچنین در مقابل دارایی هایش مسئول است.این شرکت می تواند به صورت مقطعی فعالیت داشته باشد و نیاز به ارائه گزارش سالانه سود و زیان هم ندارد. این نوع جواز کسب از طریق گلوبال کادرو قابل دریافت می باشد.

2-شرکت مسئولیت محدود: حداقل سرمایه اولیه برای ثبت این شرکت 2500 یورو است که نیاز به اظهار سرمایه در مراحل ثبت ندارد و فقط اعلام آن کافی می باشد. موسس این شرکت می تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد. داشتن اساس نامه و آگهی تاسیس شرکت الزامیست. حتما باید هیئت مدیره داشته باشد(حداقل یک نفر) و ارائه گزارش سالانه سود و زیان الزامیست. این نوع شرکت از طریق گلوبال کادرو قابل ثبت می باشد.

3- شعبه ای از یک شرکت خارجی: یک شرکت خارجی می تواند در صورت تمایل به ارائه خدمات یا کالاهای خود در استونی با ثبت این نوع شرکت به صورت دائمی و با اسم خودش این امر را میسر سازد.شرکت خارجی مادر مسئول در مقابل کالاها یا خدمات در این شعبه می باشد. مدیر شرکت مادر این شعبه را نیز مدیریت میکند و در مقابل مسائل مالی آن مسئول است. این نوع شعبه از طریق گلوبال کادرو در استونی قابل ثبت می باشد.

4- شرکت سهامی عام: موسس این شرکت میتواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد(حداقل دو نفر).این شرکت دارای سهام است و کلیه سهامداران ملزم به عضویت در هیئت مدیره هستند.ارائه گزارش سالانه شرکت الزامی ندارد مگر اینکه یکی از شرکا یک شخص حقوقی باشد. این نوع شرکت از طریق گلوبال کادرو قابل ثبت می باشد.

 

5- شرکت سهامی خاص: این شرکت در قالب یک قرارداد شراکت فعالیت می کند که میزان شراکت هر نفر را مشخص میکند. شرکا میتوانند شخص حقیقی یا حقوقی باشند. تأیید کنید تأیید کنید در ثبت این شرکت حضور حداقل دو شریک الزامیست که درصد سهام هرکدام مشخص است و هریک به اندازه درصد سهامش در سود و زیان شرکت مسئول می باشد. در این شرکت سهامدار اصلی در مقابل دارائی ها و امور شرکت مسئولیت اصلی را بر عهده دارد.شرکا نمی توانند شخص دیگری را جایگزین خودشان کنند مگر اینکه صورت جلسه عمومی یا فوق العاده مسئولیت و سهام همزمان انتقال پیدا کند. این نوع شرکت از طریق گلوبال کادرو قابل ثبت می باشد.

6- موسسه غیر تجاری: این شرکت مناسب موسساتی است که هیچ نوع فعالیت تجاری ندارد. اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند این شرکت راثبت کنند.بالاترین مقام در این شرکت موسسین هستند.داشتن هیئت مدیره در این شرکت الزامیست( میتواند یک نفر باشد).ارائه گزارش سالانه در این شرکت الزامیست. فعالیت اتحادیه های بازرگانی،احزاب سیاسی، انجمن های هنری وانجمن های مذهبی در این نوع شرکت میگنجد.

7-مشارکت در ساخت و توسعه زمین: در این شرکت مشارکت در مدیریت توسط کلیه موسسین انجام میشود. موسسین مالک سیستم توسعه زمین هستند یا افرادی که به صورت داوطلبانه از این موسسه سودی میبرند. علاوه بر مدیریت مشترک، انجمن توسعه زمین می تواند در طرح های توسعه مشارکت جمعی عام المنفعه در قالب توسعه زمین که منفعت جمعی اعضا را به دنبال دارد، مشارکت کند. بالاترین مقام تصمیم گیرنده در این شرکت هیئت مدیره می باشد و داشتن هیئت مدیره الزامیست همچنین ارائه گزارش سالانه سود و زیان الزامیست.

شایان ذکر است، شرکت شما تنها در صورتی می تواند به صورت آنلاین در پورتال ثبت شرکت ثبت شود که همه شرکا، سهامداران و بنیانگذاران دارای کارت شناسایی دیجیتال اقامت الکترونیکی استونی باشند.​

محیط قانونی استونی به نفع کارآفرینی و ذهنیت کارآفرینی است. همه اتباع خارجی می توانند مانند افراد محلی در استونی شرکت ایجاد کنند و تجارت خود را انجام دهند. هیچ تفاوتی بین شرکت های تحت مالکیت و مدیریت خارجی ها و شرکت های تحت مالکیت و مدیریت ساکنان استونی وجود ندارد.

بیشتر مشاغل استونیایی کوچک هستند. بیش از 90 درصد شرکت‌های استونیایی کمتر از 10 نفر را استخدام می‌کنند و تنها حدود 0.1 درصد شرکت‌ها بیش از 150 نفر را استخدام می‌کنند. کارفرمایان اصلی شرکت های عمده فروشی و خرده فروشی، شرکت های تولیدی و شرکت هایی هستند که در فعالیت های حرفه ای، علمی و فنی فعالیت می کنند.

اکثر شرکت هایی که توسط ساکنان الکترونیکی تأسیس شده اند، 1-2 کارمند دارند. اغلب این شرکت‌ها «شرکت‌های تک نفره» هستند، که ساکنان الکترونیکی تنها سهامدار و تنها مدیر/عضو هیئت مدیره هستند.

مالیات و مشوق ها در استونی

بر خلاف کشورهایی مثل ترکیه که هر مبلغ خالص وارد شده به حساب شرکت (پس از کسر هزینه های هر ماه)شامل مالیات بر درآمد 20 درصد می باشد، در استونی تا زمانی که پول را نخواهید از حساب شرکت به بیرون انتقال دهید مالیاتی پرداخت نمی کنید.

چرا که در استونی به سود انباشته و سودی که مجدد سرمایه گذاری شود، مالیات بر درآمد تعلق نمی گیرد بلکه از سود توزیع شده 14 تا 20 درصد مالیات گرفته می شود. اظهار مالیات در استونی را می توان به طور کامل به صورت اینترنتی و آنلاین انجام داد. برای سرمایه گذاران خارجی در استونی انواع کمک مالی و مشوق های مفید وجود دارد.

مالیات بر درآمد شرکتها در استونی

هیچ مالیات بر درآمدی از سود انباشته و سوی که مجدد سرمایه گذاری شده باشد، گرفته نمی شود. یعنی در مقایسه با کشور ترکیه یا سایر کشور ها مجبور نیستید هر ماه خالص مبالغ ورودی و هزینه های خارج شده را حسابرسی و مالیات 20 درصد آن را پرداخت کنید.

این بدان معناست که شرکت‌های مقیم در استونی و تاسیسات دائمی موسسات خارجی در استونی (از جمله شعب آنها) مالیاتی برای سودهای انباشته و سودهایی که مجدد سرمایه‌گذاری شده است پرداخت نمی کنند و فقط 14 % الی 20%  مالیات بر درآمد برای سودهای توزیع و تقسیم شده (اعم از سود واقعی و سود مفروض) می پردازند. یعنی تا زمانی که مبلغ وارد شده به حساب شرکت را در چرخه فعالیت اقتصادی شرکت نگه داشته اید هیچ مالیاتی را پرداخت نمی کنید این در حالی است که در اکثر کشورها هر ماه باید مالیات خالص پول های وارد شده و خارج شده به حساب شرکت را اظهار و پرداخت نمایند.

سودهای تقسیم شده عبارتند از:

1-سود توزیع شده در دوره مالیاتی ( یکی از شرکا از شرکت پول برداشت کند)

2-هدایا، کمک های مالی، و هزینه های نمایندگی

3-هزینه ها و پرداخت های غیر مرتبط با تجارت اصلی شرکت

4-انتقال دارایی های مقر و تاسیسات دائمی به دفتر مرکزی آن شرکت یا سایر شرکت ها.

در استونی از اول ژانویه 2018 فقط در مواردی که سود سهام به اشخاص حقوقی پرداخت شود، نرخ مالیات بر درآمد شرکت از توزیع سود عادی از 20 درصد به 14 درصد کاهش یافت.

برای دریافت مشاوره بیشتر با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *