مهاجرتی

تحصیل در کشور ترکیه

تحصیل در ترکیه
2.9/5 - (77 امتیاز)

فهرست مطالب

تماس با کارشناس امور تحصیلی

شما می توانید با کلیک بر دکمه های زیر به طور مستقیم با کارشناس متخصص مربوطه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره و راهنمایی رایگان برخوردار شوید

شاید علت و اهمیت تحصیل در دانشگاه های ترکیه این باشد که اولا تعداد زیادی دانشگاه در ترکیه وجود دارد که دارای اعتبارات بین المللی بالایی هستند و همچنین برخی از دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی که در ترکیه وجود دارند مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز می باشند. متقاضیان این دانشگاه ها به همین دلایل بسیار زیاد شده اند. اما قبل از هرچیز بپردازیم به بررسی لیست دانشگاه های ترکیه در سال 2023-2024 که مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز بوده اند:

یکی از موارد بسیار مهمی که در پذیرش دانشگاه های ترکیه اهمیت دارد، به همراه داشتن انگیزه نامه و یک رزومه با ارزش است. می توانید برای برطرف شدن دیگر سوالات خود در این بحث با شماره های زیر تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید:

تماس با دفتر استانبول: ۲۱۲۲۱۲۴۴۰۱-۹۰+

تماس با واتساپ: ۵۵۳۷۰۶۴۴۰۱-۹۰+

از چه طریقی مجوز اقامت دانشجویی خود را بگیریم؟

مدارک موردنیاز برای اینکه بخواهید اقامت دانشجویی خود را دریافت کنید به شرح زیر می باشد:

  1. اصل و فتوکپی پاسپورت یا مدارکی به صورت معادل و برابر
  2. قطعه۴ عکس بیومتریک
  3. فرم درخواست
  4. بیمه سلامت
  5. گواهی اشتغال به تحصیل
  6. اعلام آدرس

همانطور که گفتیم برای اینکه پذیرش راحتی در دانشگاه های مختلف داشته باشید، دارا بودن یک انگیزه نامه همان چیزی است که درصد قبولی و گرفتن پذیرش را بسیار بالا خواهد برد. متقاضی که قصد دارد درخواست بورسیه کند و در یکی از دانشگاه های خارجی ثبت نام کند می تواند با تهیه یک انگیزه نامه فوق العاده، شانس خود را برای اینکه پذیرش شود بسیار افزایش دهد همچنین این انگیزه نامه باید در قالب خاصی باشد که مورد پذیرش دانشگاه ها قرار گیرد.

تحصیل اتباع خارجی در ترکیه چگونه است؟

برای اینکه بخواهید به عنوان یک فرد خارجی در کشور ترکیه تحصیل نمایید نیازمند نامه پذیرش هستید و آن را باید به اداره مهاجرت در ترکیه ارائه دهید تا بتوانید اقامت تحصیلی دریافت نمایید.

درخواست گواهی برابری یا معادل سازی در ترکیه

دانش آموزانی که می خواهند مدارک خود را معادل سازی کنند و گواهی آن را دریافت کنند می توانند به صورت آنلاین نیز با استفاده از آدرس https://edenklik.meb.gov.tr/ آن را اخذ نمایند، همچنین تمامی اطلاعات ریزتر و دقیق تر درسایت وجود دارد.

در کشور ترکیه مدرک Abitur به عنوان دبیرستان آناتولی و مدرک Fachabitur به عنوان مدرک دیپلم دبیرستان حرفه ای شناخته می شود و به عبارت دیگر هر دو این مدارک به عنوان فارغ التحصیلی و دیپلم دبیرستان محسوب خواهند شد. شما می توانید با استفاده از مدرک  Fachabitur (Fachhochschulreife) در یکی از دانشگاه های ترکیه تحصیل نمایید.

برای اینکه مدارک خارجی در کشور ترکیه اعتبار داشته باشند باید گواهی معادل دیپلم خود را از سازمان یوک یا YOK در ترکیه دریافت کنید البته این کار به صورت آنلاین هم ممکن می باشد که می توانید به نشانی Dengelik.yok.gov.tr رجوع کرده و درخواست خود را ثبت کنید.

مجوز اقامت دانشجویی در ترکیه

انگیزه نامه دقیقا چیست؟ نحوه تنظیم آن چگونه است؟

انگیزه نامه یک نامه از جنس بیان است که فرد متقاضی برای دانشگاه موردنظر خود ارسال می کند و در آن نامه از انگیزه های خود برای تقاضای پذیرش در آن دانشگاه صحبت خواهد کرد. انگیزه نامه در دو کشور انگلستان و آمریکا با نام SOP یا Statement of purpose شناخته می شود. در برخی کشورهای دیگر با نام های Letter of intent، Cover letter، Motivation letter نیز آن را معرفی می کنند اما در مفهوم همه آن ها به انگیزه نامه اشاره می کنند و دلیلی برای دریافت و درخواست پذیرش می باشد.

انگیزه نامه براساس ویژگی های فرد و مشخصات شخصی و علاقه ها و توانایی هایی که دارد شکل خواهد گرفت اما در حال باید استانداردهای انگیزه نامه رعایت شوند. انگیزه نامه جهت پذیرش از سوی داورهایی که وجود دارد، باید نکاتی در آن رعایت شود و علاوه براینکه بی نقص بودن باعث امتیاز مثبتی در آن خواهد شد باید به همراه آن یک رزومه نیز از فرد ضمیمه و ارسال شود.

رزومه چیست؟

رزومه یک متن است که به طور کلی پیشینه فرد را از لحاظ مختلفی همچون پیشینه شغلی، تحصیلی و مهارت های فردی که در طول زندگی خود کسب کرده و تجربیاتی که در حال حاضر در دست دارد نشان خواهد داد. رزومه نیز نشان دهنده ی همه توانایی ها و مهارت های کلی فرد می باشد و آن هم همانند انگیزه نامه باید دارای یک قالب عرف و مناسب باشد. برای اینکه انگیزه نامه خود را به صورت استاندارد طراحی کنید نیاز است تنها تجربه کافی را در ارائه رزومه های خود داشته باشید تا بتوانید از الگوهایی که مفید واقع شده است استفاده نمایید.

علت تقاضای زیاد ایرانیان برای تحصیل در دانشگاه های بدون کنکور در ترکیه

پذیرش در دانشگاه های دولتی ترکیه به این صورت است که شما باید در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کرده و بتوانید نمره لازم را کسب کنید. از جمله آزمون های ورودی که در زمان ورود به دانشگاه گرفته می شود آزمون YOS،  آزمون SAT و آزمون TOMER هستند.

یکی از نگرانی هایی که متقاضیان دارند، شرکت در دوره های آموزشی است که برای آمادگی در آزمون ها برگزار می شود همچنین هزینه شرکت در این آزمون ها بسیار بالا می باشد و در صورتی که نتوانید در آن ها قبول شوید، باید دوباره هزینه شرکت در آزمون ها را بپردازید و مجدد برای دوره های آموزشی ثبت نام کنید که در این صورت با هزینه زیادی روبرو خواهید شد.

دانشجویان خارجی که می خواهند در آزمون YOS شرکت کنند باید دقت داشته باشند که این آزمون نیاز دارد که شما مسلط به زبان ترکی باشید و در آزمون SAT هم دانشجو باید به زبان انگلیسی تسلط کافی را داشته باشد و این دو آزمون به دو زبان ترکی و انگلیسی برگزار خواهند شد.

علت تقاضای زیاد ایرانیان برای تحصیل در دانشگاه های بدون کنکور در ترکیه
 !! مطالبی که دارای نوار زرد رنگ هستند از اهمیت بالاتری برخوردارند

روش پذیرش شدن در دانشگاه های بدون کنکور در ترکیه

اکثر دانشگاه هایی که در کشور ترکیه خصوصی هستند، بدون آزمون ورودی نیز دانشجو می پذیرند و اخیرا برخی دانشگاه های دولتی نیز با شرط معدل امکان پذیرش بدون آزمون ورودی را ممکن ساخته اند. از شرایط دانشجویان برای پذیرفته شدن در دانشگاه های بدون آزمون ترکیه می توان به معدل بالا و تسلط به زبان انگلیسی اشاره داشت.

چه رشته هایی بدون آزمون در ترکیه وجود دارند؟

کسانی که می خواهند به صورت بدون آزمون در دانشگاه های ترکیه حضور پیدا کنند، می توانند در رشته های مهندسی، علوم انسانی و علوم پزشکی ثبت نام کنند که البته برخی زیر رشته های نام برده در بالا به صورت زیر می باشد:

در زمینه رشته های پزشکی، همچون داروسازی و دندان پزشکی، رشته های دیگری همچون معماری، هنر و مهندسی، گردشگری، طراحی و مد، روزنامه نگاری و ارتباطات، علوم اجتماعی، رشته فناوری اطلاعات، علوم طبیعی و...

پذیرش بدون کنکور در دانشگاه های پزشکی در ترکیه

تمامی دانشگاه های خصوصی که در کشور ترکیه هستن، این امکان را به متقاضی داده اند که با شرط معدل بتوانند در رشته هایی همچون رشته های علوم پزشکی، مهندسی، انسانی و هنر ثبت نام کنند.

دانشگاه های پزشکی در کشور ترکیه در رتبه بندی جهانی دارای رتبه بین 500 تا 1000 هستند. تحصیل در دانشگاه های پزشکی ترکیه به زبان انگلیسی و ترکی امکان پذیر است. در صورتی که مدرک زبان نداشته باشید باید در دوره های آموزش زبان شرکت کنید.

پذیرش در دانشگاه های مهندسی در ترکیه به صورت بدون کنکور

متقاضیان و دانشجویانی که قصد دارند ادامه تحصیل خود را در رشته های مهندسی، هنر یا علوم انسانی داشته باشند می توانند در دانشگاه های بدون کنکور حضور به عمل رسانند که باید نکاتی را از قبل در مورد این دانشگاه ها بدانند. مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی چهارساله بوده و در مقصد کارشناسی ارشد دو سال می باشد و مدت زمان مقطع دکتری 4 ساله است.

آموزش در این دانشگاه ها به زبان های ترکی و انگلیسی انجام می شود. اکثر دانشگاه های خصوصی که در ترکیه وجود دارند بیشتر در شهرهای استانبول، ازمیر، آنکارا و آنتالیا یافت می شوند. دانشگاه هایی همچون آجی بادم، مدیپل، باهچه شهیر، یدی تپه، ایستینیه، اطلس، بیرونی، گلیشیم، آیدین، اوسکودار، نیشانتاشی، ینی یوزییل و اوکان از جمله دانشگاه های بدون کنکور و مطرح در کشور ترکیه می باشند.

معرفی برخی دانشگاه های بدون کنکور در کشور ترکیه

دانشگاه باهچه شهیر استانبول

تحصیل کردن در دانشگاه بیلکنت استانبول در رشته های پزشکی و دندان پزشکی و علوم مهندسی و هنر بدون آزمون بوده و تحصیل در این دانشگاه به زبان انگیلسی برگزار خواهد شد. هزینه ای سالانه در این دانشگاه از دانشجویان گرفته می شود که حدود 8 تا 25 هزار دلار می باشد.

دانشگاه یدی تپه استانبول

دانشگاه یدی تپه استانبول امکان تحصیل در رشته های مختلفی همچون پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی را به صورت بدون کنکور فراهم کرده است. دانشجویان در این دانشگاه می توانند به زبان انگلیسی تحصیل داشته باشند و هزینه سالانه این دانشگاه حدود 18 تا 30 هزار دلار می باشد.

دانشگاه باشکنت آنکارا

در دانشگاه باشکنت آنکارا که یکی از دانشگاه های مطرح در کشور ترکیه می باشد، تدریس دروس با زبان ترکی استانبولی انجام می شود و امکان ثبت نام بدون کنکور و آزمون نیز برقرار است همچنین تحصیل در این دانشگاه حدود 10 هزار دلار می باشد.

دانشگاه اوکان استانبول

دانشجویان می توانند در این دانشگاه فوق العاده با نام اوکان استانبول به صورت بدون کنکور در رشته های دندانپزشکی، پزشکی و علوم مهندسی ثبت نمایند. هزینه تحصیل در دانشگاه اوکان استانبول سالانه حدود 4 تا 19 هزار دلار می باشد.

دانشگاه اکونومی ازمیر

در دانشگاه اکونومی ازمیر می توانید در رشته های همچون پزشکی و علوم مهندسی بدون کنکور و آزمونی ثبت نام نمایید. تحصیل در این دانشگاه به زبان انگلیسی می باشد و هزینه تحصیل در آن هم سالانه 4 تا 15 هزار دلار است.

آزمون یوس YÖS ترکیه

دانشجویانی که علاقه به شرکت در رشته های زیر در مقاطع مختلف دارند باید دقت داشته باشند که برای تحصیل در آن ها آزمون یوس YOS را شرکت کنند. این رشته ها به این شرح می باشد: رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی، روان شناسی، حقوق، مهندسی مکانیک و رشته معماری که برای تمامی متقاضیان تحصیل در مقاطع کارشناسی و دکتری را نیز این قوانین برقرار است.

در آزمون YOS از درس های مختلفی همچون ریاضی و هوش به زبان ترکی استانبولی سوال هایی مطرح خواهد شد. متقاضیانی که در این آزمون مدرک زبان ترکی استانبولی نداشته باشند یا نمره لازم را در زبان ترکی دریافت نکرده باشند، می توانند در دوره هایی که در دانشگاه های ترکیه برای آمادگی زبان ترکی برگذار می شود شرکت کنند تا بتوانند نمره لازم برای پذیرش در دانشگاه ها کسب نمایند.

آزمون YOS یک بار در سال در دانشگاه های مختلف ترکیه برگزار می شود و مدرک این آزمون دارای اعتباری سه ساله می باشد و اکثر دانشگاه های دولتی ترکیه این آزمون را به صورت جداگانه با سایر دانشگاه ها برگزار کرده و مدرک می دهند. در ادامه برخی توضیحات بیشتر در مورد آزمون YOS در ترکیه را خواهیم داد.

توضیحاتی از جزئیات آزمون YOS در کشور ترکیه

آزمون YOS شامل دو بخش مختلف می باشد، اولی مربوط به سنجشی برای دروس فیزیک، شیمی، هوش و جغرافیا و زیست شناسی می باشد که 80 سوال نیز دارد که 45 سوال آن هوش بوده و 35 سوال آن ریاضی می باشد. در مدت 90 دقیقه شما این بخش را مهلت دارید که پاسخگویی کنید و زبان این آزمون هم به ترکی استانبولی و انگلیسی می باشد.

بخش بعدی آزمون مربوط به مهارت دانشجو در زبان ترکی استانبولی می باشد که به مدت 60 دقیقه این آزمون برگزار خواهد شد. بعضی از دانشگاه های خصوصی در ترکیه به نمره زبان انگلیسی فرد اهمیت داده و برحسب مهارت فرد در زبان انگلیسی نمرات را لحاظ می کنند و اگر فردی در آزمون های معتبر زبان انگلیسی بتواند نمره لازمه را کسب کند دیگر نیازی به پاسخ دادن به بخش زبان ترکی نمی باشد.

معرفی آزمون SAT در کشور ترکیه

متقاضیانی که می خواهند ادامه تحصیل خود در خارج از کشور انجام دهند و به کشورهای همچون انگلیس، کانادا، استرالیا، آمریکا و… فکر می کنند می توانند در یک آزمون بین المللی و استاندارد با نام آزمون سات یا SAT شرکت داشته باشند که یک آزمون کاملا استاندارد برای پذیرش در دوره کارشناسی در دانشگاه ها محسوب می شود.

آزمون SAT برای افرادی مناسب است که قصد پذیرش در رشته های پزشکی در ترکیه را داشته باشند و سطح این آزمون از آزمون یوس دشوارتر است که باید به این موضوع دقت داشته باشید. دانشگاه هایی در ترکیه مانند دانشگاه حاجت تپه وجود دارند که به نمره دانشجو در آزمون سات دقت می کنند و این نمره را ملاک پذیرش در رشته های پزشکی قرار می دهند. دانشگاه های فنی که در ترکیه به زبان انگلیسی فعالیت می کنند، نمره این آزمون را لحاظ کرده و به آن اهمیت می دهند.

در آزمون SAT اطلاعات عمومی فرد و استعداد تحصیلی او سنجیده خواهد شد و به صورت عمومی یا GENERAL و یا SUBJECT برگزار خواهد شد که از این منظر شبیه به آزمون GRE می باشد. مهارت هایی در این آزمون سنجیده می شوند که مانند مهارت در ریاضی دوره دبیرستان و یا مهارت مقاله نویسی متقاضی در یک مدت زمان مشخص می باشد. آزمون SAT در سال 6 بار برگزار می شود و مجموع نمرات در این آزمون 1600 خواهد بود که 800 نمره آن را بخش عمومی و 800 نمره دیگر را بخش موضوعی تشکیل می دهد.

معرفی آزمون TOMER در ترکیه

یکی از معتبرترین آزمون هایی که متقاضی می تواند با داشتن آن به دانشگاه های دولتی ترکیه مراجعه کند، دارا بودن مدرک تومر یا TOMER  می باشد. دانشگاه های دولتی ترکیه بر مبنای زبان ترکی دانشجو می گیرند و دانشجویان جهت ثبت نام در این دانشگاه ها باید مدرک تومر با خود داشته باشند. داوطلبینی که مدرک زبان ترکی نداشته یا نتوانسته باشند نمره قبولی را در آزمون های سنجش زبان ترکی کسب کنند، به دوره های آمادگی برای آزمون تومر فرستاده خواهند شد.

ارائه مدرک زبان تومر به دو صورت می باشد که یکی به صورت یک گواهی CERTIFICATE داده شده و دیگری مدرک دیپلم (DIPLOMA) می باشد. تفاوت این دو مدرک تنها در مدت زبان اعتبار آن ها خواهد بود که اعتبار مدرک CERTIFICATE به صورت یک گواهی با اعتبار 6 ماه تا 2 سال می باشد اما مدرک دیپلم تومر اعتباری دائمی خواهد داشت و البته مناسب کسانی است که قصد کار در کشور ترکیه را دارند و در همه دانشگاه های ترکیه قابل ارائه است، برای قبولی در آزمون تومر باید حداقل از 100 نمره، 70 نمره را دریافت نمایید.

ازمون-tomer-ترکیه

معرفی آزمون ALES در کشور ترکیه

یکی دیگر از آزمون های مهمی که در طول ورود به تحصیل در دانشگاه های ترکیه در دوره کارشناسی ارشد و دکتری قابل ارائه است، آزمون ALES می باشد. متقاضیان خارجی که قصد دارند در دانشگاه های ترکیه تحصیل کنند می توانند برای پذیرش در این دانشگاه ها در این آزمون شرکت کرده چراکه نمره این آزمون در پذیرش در رشته های پزشکی دانشگاهی بسیار اهمیت دارد و نمره قبولی دانشجو در این آزمون در پذیرش داوطلبان در مقطع ارشد و دکترا تاثیر به سزایی خواهد داشت.

آزمون ALES در دو بخش برگزار خواهد شد که به بخش محاسباتی و کلامی تقسیم می شود. بخش اول که بخش محاسباتی است مربوط به سنجش دروسی مانند ریاضیات، هندسه و هوش خواهد بود و بخشی کلامی مربوط به ارزیابی تفکر، مفهوم و معانی و علم منطق می باشد. آزمون ALES دارای 100 سوال است که 50 سوال آن مربوط به بخش محسباتی و 50 سوال دیگر را بخش کلامی تشکیل خواهد داد و مدت زمان کل آزمون نیز 150 دقیقه می باشد.

متقاضیانی که علاقه به شرکت در رشته پزشکی در دانشگاه های ترکیه داشته باشند می توانند با نمره قبولی خود در آزمون ALES شانس بسیار خوبی برای ورود به دانشگاه ها داشته باشند تا شهریه کمتری نیز پرداخت نمایند. برگزاری این آزمون در ماه های اردیبهشت، مهر و آبان می باشد و برنامه ریزی این آزمون هم به عهده مرکز گزینش دانشجو ترکیه یا همان OSYM می باشد همچنین مدرک ALES دارای 5 سال اعتبار می باشد.

کشور ترکیه به دلیل اینکه دانشگاه های معتبری در خود جای داده است که همگی دارای تاییدیه های بین المللی می باشند، توانسته در سال های گذشته توجه دانشجویان ایرانی را به خود جلب کند. علت انتخاب این دانشگاه ها نیز این بوده که علاوه بر مدارک معتبر آن، هزینه ای رایگان یا به صرفه دارند و دانشجو می تواند برای آینده شغلی خود اطمینان داشته باشد. از مهم ترین دلایل انتخاب این دانشگاه ها برای تحصیل معتبربودن مدرک پزشکی با آزمون اس ای تی می باشد.

با وجود اینکه هزینه تحصیل در این کشور زیاد نیست، هزینه امرار معاش و زندگی کردن در کشور ترکیه نیز زیاد نیست و نسبت به کشورهای اروپایی هزینه ای معقول است و برای دانشجویان ایرانی که ریالی درآمد داشته اند، پول کشور ترکیه بسیار به صرفه تر از سایر ارزهای موجود در دنیا می باشد.

تعداد دفعات برگزاری آزمون SAT در هر سال

تعداد دفعات برگزاری آزمون SAT محدود می باشد و کالج برد آمریکا در طول هر سال تنها 7 بار این امتحان را برگزار خواهد کرد و در کشور ترکیه نیز آزمون SAT تنها 5 بار برگزار می شود. اگر شما تنها قصد دارید که در آزمون SAT شرکت کنید باید طوری زمان بندی انجام دهید که نتیجه آزمون برایتان تا خرداد قابل دسترس شود.

منابع آزمون SAT

منابع خاصی برای آزمون ورودی SAT وجود ندارد و بیشتر سوالاتی که در این آزمون وجود دارند در اطراف شما هستند و اطلاعاتی می باشد که در جهان کسب کرده اید که با آن ها شما ارزیابی می شوید. می توان گفت که کارهای روزمره و حرفه ای که در روز انجام می دهید می تواند منابع این آزمون باشند.

 

روش ثبت نام در آزمون SAT

برای اینکه بتوانید در آزمون SAT شرکت کنید نیازی به کسب پایان تحصیلی متقاضی نمی باشد و شما حتی می توانید در سال آخر دبیرستان خود، برای ثبت نام در این آزمون اقدام کنید. از سایت کالج برد نیز می توانید با وارد کردن اطلاعات دقیق خود ثبت نام را برای خود انجام دهید و پس از تکمیل تمامی فرم های مربوطه حوزه امتحانی تان مشخص می شود.

در پایان ثبت نام باید هزینه ثبت نام را که نزدیک به 300 دلار می باشد با استفاده از مسترکارت پرداخت کنید و البته اگر حساب بانکی در کشور ترکیه داشته باشید با استفاده از آن نیز می توانید پرداخت هزینه آزمون را انجام دهید. در صورتی که بخواهید حوزه آزمون خود را تغییر دهید باید 30 دلار بیشتر بپردازید.

 پس از اینکه هزینه ثبت نام خود را پرداخت کردید و ثبت نام به مراحل نهایی رسید شما می توانید کارت ورود به جلسه خود را دریافت کنید و البته دقت داشته باشید در زمان برگزاری امتحان حتما پاسپورت خود را به همراه داشته باشید.

اگر تغییری در تاریخ یا مکان آزمون انجام گیرد، حتما در پروفایلتان قابل رویت خواهد بود و به شما اطلاع داده می شود همچنین این اتفاق توسط کالج برد نیز برایتان ایمیل خواهد شد. البته پیشنهاد ما این است که حتما هر روز چند دقیقه ای را صرف چک کردن پروفایل خود کنید و از سایت کالج برد هم نمونه سوالات آزمون را مطالعه داشته باشید.

چه افرادی می توانند در آزمون های مخصوص دانشجویان خارجی شرکت داشته باشند؟

  • افرادی که می توانند در آزمون های مخصوص دانشجویان خارجی شرکت کنند به شرح زیر می باشند:
  • کسانی که دارای کارت آبی هستند و تابعیت ترکیه را ار طریق تابعیت خارجی به دست آورده باشند.
  • کسانی که شهروند ترکیه باشند و تحصیلات دوره متوسطه خود را در خارج از کشور ترکیه آغاز کرده اند و آن را در یک کشور خارجی به جز TRNC به پایان رسانده باشند.
  • کسانی که تحصیلات دبیرستان خود را در یکی از مدارس ترکیه وزارت آموزش ملی در کشوری به غیر از TRNC تمام کرده باشند.
ازمون های دانشجویان ترکیه

ترجمه رسمی مدارک تحصیلی و ریزنمرات در ایران و خارج از ترکیه

این روزها به گونه ای است که بسیار تقاضا برای تحصیلات خارجی زیاد شده است و متقاضیان زیادی هم مایل هستند که برای ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی باشند و مدارک خود را از کشوری معتبر تهیه کنند. کشور ترکیه دارای دانشگاه هایی است که همانطور که گفتیم همگی دارای اعتباری بین المللی هستند و متقاضیان زیادی از کشورهای مختلفی و غیر از ایران حتی برای تحصیل در این کشور به علت هزینه های پایین تر حضور پیدا می کنند.

ادامه تحصیل و دریافت پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور دارای برخی دستورالعمل ها و روندی می باشد که باید به درستی طی شود. اولین گام برای شروع پذیرش در دانشگاه ها آماده سازی مدارک موردنیاز است. برای apply کردن مدارک تحصیلی نیاز است که مدارک لازم را تهیه کرده و ترجمه کنید. پس باید در این مسیر شرایط ترجمه درست مدارک تحصیلی را بدانید تا احتمال قبولی مدارک بسیار زیاد افزایش یابد.

ترجمه مدارک تحصیلی به صورت رسمی

ترجمه مدارک تحصیلی آن هم به صورت رسمی گامی مهم برای پذیرش در دانشگاه ها می باشد. زیرا باید عناوین و مواردی که در مدرک شما ذکر شده است به خوبی و نهایت دقت بررسی شوند و ترجمه گردند. دقت و وسواس بسیار در این مراحل مهم است و باید این ترجمه توسط یک مترجم رسمی و مورد تایید اداره مترجمان قوه قضائیه انجام شود و از زبان فارسی به زبان موردنظر ترجمه شوند.

ارائه ترجمه مدارک تحصیلی به دانشگاه موردنظر باعث خواهد شد تا استاد دانشگاه مقصد یا مسئول پذیرش دانشگاه به راحتی به اطلاعات دسترسی داشته باشد و اطلاعاتی مانند: نمرات، مقطع تحصیلی و درس های گذرانده شده و دیگر اطلاعات که لازم است، را به سرعت پیدا کنند.

ترجمه مدارک تحصیلی

تأیید مدارک تحصیلی

بعد از اینکه ترجمه مدارک تحصیلی به صورت رسمی انجام شد و مهر ترجمه رسمی روی آن ها خورد باید این مدارک توسط وزارت دادگستری و امورخارجه ترکیه تایید شوند. البته قبل از تمام اینا ها باید مدارک تحصیلی توسط اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم تایید شوند. مهر تایید وزارت خارجه و دادگستری بر روی تمامی صفحات مدارک ترجمه شده قرار می گیرند تا رسمی بودن مدارک ترجمه شده را نشان دهند.

تنها وزارت امور خارجه و دادگستری هستند که می توانند بر روی مدارک ترجمه شده مهر بزنند و البته صحت مدارک توسط آن ها بررسی نمی شود. پس دقت داشته باشید که یک دارالترجمه مناسب و قابل اعتماد را برای خود انتخاب کنید تا بتوانند مدارک شما را به درستی و بدون مشکل ترجمه کنند. ترجمه تمامی مدارکی که صادره از دانشگاه های آزاد، سراسری و غیرانتفاعی در ایران است همگی معمولا شبیه هم انجام می شوند و تنها تفاوت در صدور مدارک از واحدهای مربوطه خواهد بود. در ادامه به بررسی چگونه تایید شدن برخی مدارک تحصیلی می پردازیم.

تایید و ترجمه مدارک تحصیلی  دانشگاهی

مدارک تحصیلی که در مقاطع ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی باشند باید برای تاییدشان، دارای مهر و امضای محل تحصیل و اداره آموزش و پرورش استان خود باشند. ترجمه مدارک در صورتی که در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا، همچنین فارغ التحصیلان رشته های دندان پزشکی، پزشکی، پرستاری، مامائی و تمامی زیرشاخه های آن تنها در صورتی تایید می شوند که مهر و امضای وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری در آن ها وجود داشته باشد همچنین باید برای تاییدیه ریز نمرات، اصل مدرک خود را ارائه نمایید.

تاییدیه ها دارای دو سال اعتبار هستند که این اعتبار از تاریخ تولید آن ها آغاز خواهد شد. در مورد دانشگاه های آزاد اسلامی، مدارک و گواهی های استاد و کارکنان این دانشگاه باید دارای مهر و امضا از سوی سازمان مرکزی دانشگاه اسلامی قرار گیرد. مدارک و دانشنامه هایی که از سوی سازمان استخدامی کشور صادر می شود باید به همراه مهر سازمان باشد و همچنین بلامانع بودن ترجمه وزارتخانه موردنظر در آن ها درج شود تا ترجمه موردتایید قرار گیرد.

مدارکی که از حوزه علمیه صادر شوند تنها با مهر و امضا قابل ترجمه و تایید هستند. گواهی مربوط به قبولی در دانشگاه های دولتی کشور باید سازمان سنجش و وزارت علوم آن را مهر کند. گواهی قبولی دانشگاه آزاد نیز باید دارای مهر و امضای سازمان مرکزی دانشگاه آزاد باشد تا مورد تایید قرار گیرد. برخی دیگر مدارک مثل کارنامه کنکور سراسری، کارت دانشجویی کلیه دانشگاه ها و ارزشنامه تحصیلی دانشجو قابل ترجمه و قابل تایید نمی باشند.

در مورد مدارس خارجی که داخل ایران است باید برای آن ها تاییدیه ای از سمت اداره امور روابط بین الملل وزارت آموزش و پرورش وجود داشته باشد. مدارکی هم که از مدارس ایرانی خارج از کشور صادر شود باید موردتایید اداره امور مدارس خارج از کشور و وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد. پروانه های پزشکی، پروانه مطب و پروانه تاسیس داروخانه باید دارای مهر وزارت بهداشت درمان و آموزش باشند تا مورد ترجمه و تایید قرار گیرند.

نکاتی در مورد ترجمه شدن ریز نمرات

از مهم ترین مدارکی که برای ورود و پذیرش در دانشگاه های خارجی اهمیت دارد، ریز نمرات یا همان کارنامه تحصیلی فرد می باشد. دانشگاه های مختلف البته که این ریزنمرات را به روش های متفاوتی ارائه خواهند داد. ریزنمراتی که از سوی دانشگاه آزاد صادر می شود باید دارای مهر دانشگاه باشد تا بتواند مورد ترجمه رسمی قرار گیرد البته این در صورتی است که روی این مدرک مهر غیر رسمی نخورده باشد. در ادامه بررسی خواهیم کرد که برای تایید ریز نمرات دو حالت امکان دارد.

ترجمه ریزنمرات

اگر دانشجو هنوز در حال تحصیل می باشد باید به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد علوم تحقیقات فناوری می باشد مراجعه کرده و ریز نمرات خود را در ابتدا مورد تایید قرار دهد. اگر هم فارغ التحصیل شده باشید، باید ریزنمرات شما توسط آقای علیرضا صامت یا طهمورث آقاجانی مورد تایید قرار گیرند.

برای اینکه ریزنمرات شما که از یک دانشگاه سراسری صادر شده است، ترجمه رسمی شود، همان مهر دانشگاه موردنظر کافی است. البته در صورتی که نیاز به تایید ریزنمرات توسط دادگستری و وزارت خارجه باشد، شما باید ریز نمرات خود را به تایید وزارت علوم برسانید.

نکاتی در مورد ترجمه مدارک تحصیلی

  1. اولین نکته قابل ذکری که باید به آن توجه کنید این است که برای تحصیل در کشوری خارجی و غیر از کشور خود باید علاوه بر مدارک تحصیلی و دانشگاهی که دارید و به تایید رسیده است، مدارک دیگری همچون مدارک شخصی خود را ترجمه و تایید نمایید. در ترجمه ای که برای مدارک تحصیلی انجام می شود به دلیل اینکه هر رشته نوعی خاص از اصطلاحات را دارد، ممکن است بعد از ترجمه نیاز باشد که اصلاحاتی انجام شود و به همین دلیل این ترجمه زمان بیشتری را نسبت به ترجمه مدارکتان خواهد گرفت که باید این موضوع را در زمان بندی خود دخیل کنید.
  2. یک مترجم رسمی اجازه ای برای تغییر دادن مدارک ندارد و اگر تغییرات یا اصلاحاتی باید در مدارک انجام شود، قبل از اینکه ترجمه ای انجام شود باید به سازمان مربوطه مراجعه کرده و در مدارک آن ها را تغییر دهید.

 3. برای ترجمه اسم ها و تاریخ ها و غیره باید در ترجمه ها دقت زیادی شود زیرا اسپل لاتین بسیار مهم است که درست نوشته شوند تا از نظر هویتی با مشکلی روبرو نشوید.

4. برخی موارد وجود دارند که از دانشجو اصل مدرک ترجمه شده درخواست می شود که در این صورت خواسته خواهد شد تا تطبیق مدرک ترجمه شده با مدارک اصلی انجام شود.

5. دارالترجمه موسسه گلوبال کادرو با تمام تلاش خود قصد دارد تا مدارک تحصیلی شما با کیفیت هر چه بهتر و در کمترین زمان برایتان مورد ترجمه رسمی قرار گیرد که می توانید برای ترجمه مدارک خود روی آن ها حساب کنید.

چرا تحصیل خود را در دانشگاه های ترکیه شروع کنیم؟

دلایل زیادی برای اینکه چرا باید در دانشگاه های ترکیه تحصیل کنیم را از اول این مطلب برشمردیم اما یکی از مهم ترین دلایل تحصیل می تواند این باشد که بسیاری از دانشگاه ها در ترکیه، علاوه بر زبان ترکی با زبان انگلیسی تدریس می کنند. همچنین در این کشور می توانید زبان ترکی که یکی از 5 زبان پرمحاوره دنیاست را فرا بگیرید. این شانس را دارید که یک زبان جدید را یاد گرفته و با یک فرهنگ غنی نیز آشنا شوید.

ترکیه به گونه ای است که در هر شهر حداقل یک دانشگاه دارد به کشوری طرفدار دانشجو تبدیل شده است و با باشگاه های اجتماعی و تیم های ورزشی و رویدادهای فرهنگی که در آن ها برگزار می کند همیشه دانشجویان را در دانشگاه گرد هم جمع می کند تا این جغرافیای دوری که در دانشگاه وجود دارد به خوبی دور هم قرار گیرد.

چرا داشتن مدرک دانشگاهی اهمیت دارد؟

نمی گوییم با داشتن مدرک دانشجویی دقیقا به شغل مورد نظر خود خواهید رسید اما شما با داشتن مدرک دانشگاهی فرصت های بیشتری خواهید داشت. گزینه های شغلی بیشتری دارید، شانس بیشتری برای ترفیع گرفتن از کارفرمای خود دارید و انعطاف پذیری تان در شغل ها بالاتر ازدیگران است که همه این ها با دریافت یک مدرک معتبر از دانشگاه های ترکیه به دست خواهند آمد.
دانشگاه هایی که در ترکیه وجود دارد از بهترین دانشگاه های سطح جهان هستند و یکی از بهترین مراکز آموزش علم به حساب خواهند آمد. در خاورمیانه سالیانه  دانشجویان زیادی در کشورهای مختلف مشتاق به تحصیل کردن هستند که در این بین تحصیل در ترکیه بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است.

دانشگاه های ترکیه دارای اعتبار علمی بالایی هستند در عین اینکه هزینه بسیار مناسبی دارند و آزمون های خود را زبان انگلیسی برگزار می کنند. رفت و آمد به این کشور بسیار آسان و سریع است و همچنین نسبت به تمامی کشورهای دیگر، ایرانیان بیشتری را ملاقات خواهید کرد. در بین دانشگاه های دولتی یا آزاد، دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه بوغازایجی، دانشگاه فنی استانبول، دانشگاه آنکارا و دانشگاه حاجت تپه به ترتیب در رتبه یک تا پنج در بین تمامی دانشگاه های ترکیه قرار می گیرند که پس از آن ها دانشگاه های اژه و آناتولو و غازی در رتبه های بعدی قرار خواهند گرفت.
تایید وزارت علوم و تحصیل در دانشگاه های کشور ترکیه
یکی از نکاتی که باید بدانید این است که حتما باید قبل از اینکه اقدام به پذیرش در یکی از دانشگاه های ترکیه کنید حتما دانشگاه هایی را بررسی کنید که مورد تایید از وزارت علوم باشند. حالا می توانید در این صورت دانشگاه موردنظر خود را انتخاب کنید اینگونه در هنگام بازگشت به ایران پس از اتمام تحصیلات با مشکلی مواجه نخواهید شد و اگر قصد این را دارید که در کشوری دیگر بمانید دیگر نیاز به بررسی نخواهد بود.

دوره های مختلف تحصیلی در ترکیه

 دوره ى کاردانى

دوره کاردانی به صورت دو یا سه ساله برگزار می شود و کاملا حرفه ای و آموزشی محور خواهد بود که پس از گذراندن این دوره می توانید وارد دوره ی کارشناسی شوید.

دوره ى کارشناسى

دوره ی کارشناسی پیرا پزشکی و پزشکی می باشد که در این دوره ها رشته هایی همچون دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی خواهد بود که به مدت پنج سال هم زمان خواهد برد. پس از اینکه این دوره پزشکی را دانشجو بگذراند، مدرک Diplomasi Tip Doktora در رشته پزشکی، مدرک Veterinerhekim در رشته دامپزشکی و مدرک Diplamasi در رشته دندانپزشکی به دانشجو داده خواهد شد.

دوره کارشناسى ارشد

دوره کارشناسی ارشد یک دوره دو ساله می باشد که باید برای ثبت نام در این دوره حتما مدرک Lisans Diplomasi  را داشته باشید. این دوره دو ساله به صورت پروژه محور خواهد بود و 1 سال و نیم هم به صورت آموزش محور می باشد.

دوره دکترى و تخصص پزشکى

دوره دکتری بین 3 تا چهار سال زمان میبرد و برای اینکه به دانشگاه های ترکیه در این مقطع ورود کنید و ادامه تحصیل دهید نیاز مند مدرک yuksek lisans Diplomasi خواهید بود. قبل از شروع دوره باید حتما در امتحان جامع قبول شوید و تحویل قبولی پایان نامه و دفاع از دیگر شروط ارائه مدرک دکترا می باشد.

 معرفی سیستم آموزشی در کشور ترکیه

در کشور ترکیه، سیستم آموزشی کاملا طبق استانداردهای آمریکا می باشد و دروس به صورت ترمی و واحدی ارائه خواهند شد و زبان آموزشی بسته به دانشگاهی که وجود دارد و رشته ای که انتخاب می کنید، می تواند به زبان انگلیسی، آلمانی و ترکی باشد. آغاز دانشگاه ها مانند دانشگاه های ایران از فصل پاییز می باشد.

کشور ترکیه به دلیل اعتباری دانشگاهی که در بین دنیا دارد، سال های گذشته بسیار مورد توجه دانشجویان ایرانی قرار گرفته است و نظر آن ها را جلب کرده است. هزینه های این دانشگاه ها بسیار مقرون به صرفه و حتی رایگان می باشد. مهم ترین دلیل انتخاب این دانشگاه ها می تواند مدارک بسیار با ارزشی باشد که ارائه می دهند و همچنین اساتید بسیار فوق العاده ای باشد که در این دانشگاه ها حضور دارند.

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات در سال تحصیلی 2023-2024

دانشگاه های خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت
  1. Istanbul Medipol University
  2. Bahçeşehir University
  3. Acibadem University
  4. Aydin University
  5. Yeditepe University
  6. Başkent University
  7. Koç University
دانشگاه های دولتی مورد تایید وزارت بهداشت
  1. Ankara University
  2. Gazi University
  3. Hacettepe University
  4. İstanbul University
  5. Marmara University
  6. Dokuz Eylül University
  7. Ege University
  8. Katip Çelebi University
  9. 19 Mayis Samsun University
  10. Atatürk Erzrum University

گروه الف (ممتاز)

Bilkent University / Bilkent Universitesi

Bogazici University / Bogazici Universitesi

Hacettepe University / Hacettepe Universitesi

Koc University / Koc Universitesi

Middle East Technical University / Orta Dogu Teknik Universitesi

Sabanci University

گروه ب (خوب)

 Ankara University / Ankara Universitesi

Anadolu University

Akdeniz University

Cankaya University

Cukurova University

Dokuz Eylul University

Ege University / Ege Universitesi

Erciyes University / Erciyes Universitesi

Gazi University / Gazi Universitesi

Istanbul Technical University / Istanbul Teknik Universitesi

Istanbul University / Istanbul Universitesi

Izmir Institute of Technology

Karabuk University

Marmara University / Marmara Universitesi

Yildiz Technical University / Yildiz Teknik Universitesi

گروه ج (متوسط)

Altinbas University Atılım University Bahçeşehir University (BAU) Beykent Univrersity Biruni University Eskisehir Osmangazi University Istanbul Bilgi University Istanbul Gelisim University Istanbul Okan University Istinye University Izmir University of Economics Kadir Has University Kocaeli Univerity KTO Karatay Universitesi Medipol University - Istanbul Ondokuz Mayis University Ozyegin University Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sakarya University Selcuk University / Selcuk Universitesi Uludag University / Uludag Universitesi

University of Gaziantep / Gaziantep Universitesi

10 دیدگاه در “تحصیل در کشور ترکیه

  1. Shshsb گفت:

    من می خواهم امتحان بور سیه بدهم وبخاطر ادامه تحصیل به کشور ترکیه سفر نموده ادامه تحصیل کنم

    1. گلوبال کادرو (ادمین) گفت:

      لطفا با بخش تحصیلی تماس بگیرید 5537064401

    2. گلوبال کادرو (ادمین) گفت:

      سلام وقت بخیر . لطفا با بخش تحصیلی تماس بگرید. ۰۵۵۳۷۰۶۴۴۰۱

  2. GhulamHussain گفت:

    تشکر از بابتی رهنمایی تان

    1. گلوبال کادرو (ادمین) گفت:

      خواهش میکنم

  3. GhulamHussain گفت:

    چی جوری میتوانیم ده بورسیه ثبت نام کنیم؟

    1. گلوبال کادرو (ادمین) گفت:

      سلام وقت بخیر . لطفا با شماره بخش تحصیلی تماس بگیرید ۰۵۵۳۷۰۶۴۴۰۱

  4. سلام علیکم من میخواهم که در بورسیه های تحصیلی در کشورهای خارج ثبت نام شوم

    1. گلوبال کادرو (ادمین) گفت:

      سلام وقت بخیر . برای ثبت نام در دانشگاه های ترکیه باشماره بخش تحصیلی تماس بگیرید
      آقای فیروزی. 5537064401

  5. امید آقاناصری گفت:

    سلام من امید هستم ودر مورد بورسیه ها تحقیق کردم ودانستم بهترین بورسیه از ترکیه است امید دارم قبول شم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *