مهاجرتی

تفاوت اقامت توریستی با اقامت ملکی چیست؟

تفاوت اقامت توریستی با اقامت ملکی
4/5 - (4 امتیاز)

Table of Contents

تماس با کارشناس شهروندی ترکیه

شما می توانید با کلیک بر دکمه های زیر به طور مستقیم با کارشناس متخصص مربوطه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره و راهنمایی رایگان برخوردار شوید

وقتی فردی خرید ملک خود را از کشور ترکیه انجام می دهد می تواند پس از آن درخواست اقامت ملکی کند که به آن تاشینمازمال نیز گفته می شود. دولت ترکیه به دلیل اینکه این فرد از نوعی مال که غیرمنقول و غیر قابل جابه جایی است برخوردار شده است به او اقامت در کشور خود را می دهد و از آن پس آن فرد دارای اقامت قانونی ترکیه خواهد شد و پس از پنج سال این شخص می تواند اگر دلیلی برای اقامت در ترکیه داشته باشد، درخواست شهروندی خود را اعلام نماید و آن را دریافت کند.

تفاوت اصلی اقامت توریستی با اقامت ملکی در همین موضوع خلاصه خواهد شد که فردی اگر دارای اقامت تاشینماز یا اقامت ملکی در ترکیه باشد پس از پنج سال می تواند درخواست شهروندی خود را اعلام کند. اگر فردی که درخواست اقامت تاشینماز داده است دارای زن و فرزند باشد باید همسر و فرزندان زیر هجده سال او از اقامت توریستی این حق شهروندی را پیگیری کنند اما اگر این ملک به نام هردو باشد و زن و مرد با هم این ملک را خریداری کرده باشند، می توانند با هم درخواست اقامت ملکی دهند.

باید به این موضوع دقت نمایید که از طریق یک ملک تنها دو نفر می توانند حق اقامت ملکی را دارا باشند و نمی تواند اقامت ملکی یا توریستی را به بیش از یک نفر روی این ملک درخواست داد. اگر هم با پدر و مادر و وابستگانتان شروع به خرید ملکی در ترکیه می کنید باید دقت داشته باشید که تنها یک نفر می تواند این اقامت ملکی را از آن خود کند.

چگونه باید درخواست اقامت در ترکیه را از طریق خرید ملک انجام دهیم؟

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که قصد مهاجرت و زندگی در کشور ترکیه را دارید باید بدانید که در صورتی که ملکی را در کشور ترکیه خریداری کنید می توانید درخواست خود را برای اقامت ارسال کنید و این درخواست برای ملک به صورت یکساله برایتان صادر می شود و در صورتی که سر هر سال ملک همچنان به نامتان باشد این اقامت دوباره به صورت یکساله تمدید خواهد شد.

اگر اعضای خانواده و فرزندانی به همراه دارید که زیر 18 سال هستند می توانید برای آن ها نیز درخواست اقامت نمایید که در صورتی که 5 سال این اقامت را تمدید نمایید می توانید درخواست شهروندی ترکیه را طبق نکات گفته شده در اول مطلب اعلام نمایید.

افراد زیر 18 سال برای خرید ملک در ترکیه چه شرایطی دارند؟

برخی شرایط هستند که اگر برای فرزند زیر 18 سال خود به دنبال خرید ملک در ترکیه هستید باید قبل از این اقدام با آن ها آشنا باشید.

  • مورد مهم این است که در زمان خرید ملک در ترکیه باید پدر و مادر این فرزند در اداره تاپو حاضر باشند و حضور به عمل برسانند.
  • باید دقت نمایید که اگر این خانه را برای فرزند خود خریداری کرده اید این ملک نباید در رهن بانک باشد یا بدهکاری قبلی داشته باشد.
  • همچنین از این ملک نمی توانید درخواست وام بانکی نمایید زیرا وام به این ملک تعلق نخواهد گرفت. کشور ترکیه به افراد زیر 18 سال وامی نخواهد داد و اجازه نمی دهد که بدهکار نیز باشند.

اخذ اقامت در ترکیه برای والدین به همراه فرزندان بالای 18 سال چگونه است؟

اگر به همراه خانواده خود روی خرید یک ملک سرمایه گذاری می کنید و این ملک را به صورت شریکی خریداری کرده اید باید بدانید که تنها یک فرد از روی این خانه می تواند درخواست اقامت ملکی نماید. یکی از افرادی که در خرید این ملک شراکت دارد باید در دفاتر نوتر در ترکیه یک توافق نامه تنظیم نماید تا اعضای این شراکت تعهد دهند که دیگر هیچ اهداف اقامتی از این خانه مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

در این صورت نام دیگر اعضا باید از این سند حذف شود تا بتواند تنها یکی از افراد که حال صاحب اصلی است اقامت ملکی را دریافت کند. اگر هم نمی خواهید هیچ سندی را در اداره تاپو تنظیم کنید و هزینه ای نمی خواهید انجام دهید، باید فرزندان و افرادی که نمی خواهند دریافت اقامت را داشته باشند موافقت خود را برای عدم دریافت اقامت اعلام نمایند و اهداف آن ها مشخص شود. همچنین در زمانی که مدارک از طریق والدین برای اخد اقامت ارسال می شود باید این موافقت نامه ها که توسط فرزندان و افراد دیگر پر شده است ارسال گردند.

صفر تا صد خريد ملك در تركيه برای اخذ اقامت ملكى

قبل ها هیچ محدودیتی برای خرید ملک در ترکیه وجود نداشت و افراد نیز به راحتی می توانستند از اقامت ملکی برخوردار شوند و با هر مبلغی این ملک می توانست در هر منطقه ای از این کشور خریداری شود و به اقامت منجر شود اما در حال حاضر دولت ترکیه قوانینی وضع کرده است که باعث محدودیت هایی برای خرید ملک و دریافت اقامت ملکی برای اتباع خارجی گردیده است که باید آن ها را با هم بررسی نماییم.

صفر تا صد خريد ملك در تركيه برای اخذ اقامت ملكى

اگر آماده خرید ملک هستید و بسیار روی اقامت خود برنامه ریزی کرده اید باید حتما این قوانین جدید را بدانید تا با خرید یک ملک اشتباه با مشکل روبرو نشوید.

  1. باید در نظر بگیرید که باید این ملک حتما ارزشی بالای 75 هزار دلار داشته باشد پس حتما در بین خانه هایی که برای خرید به شما پیشنهاد می شود به دنبال خانه هایی بالای 75 هزار دلار باشید یا حداقل با کسی که به دنبال فروش خانه است طی کنید که در قسمت ارزش ملک به صورت توافقی 75 هزار دلار را ذکر کند و بخشی از پول را به او بپردازید.

2. مورد دوم این است که باید حتما در زمان خرید ملک دسته دوم به گزارش اکسپرتیز نیز دقت نمایید زیرا گزارش اکسپرتیز مبنی بر ارزش گذاری ملک نیز بررسی خواهد شد و یک کارشناس موردتایید کشور ترکیه برای بازدید از ملکتان حضور پیدا می کند و تمامی قسمت ها و بخش های خانه را ثبت خواهد کرد. این بررسی قیمت باید حتما به گونه ای صحیح انجام شود و به هزینه ای بالای 75 هزار دلار دست پیدا کنید وگرنه باعث مشکلاتی نیز خواهد شد. دقت نمایید در هنگام خرید و فروش ملک، ارزش ملک را شهروندان ترک برای فرارمالیاتی پایین تر نشان می دهند و این موضوع را حتما باید مورد بررسی قرار دهید.

 3. نکته بعد آن است که طبق قانون جدید حتما باید در زمان خرید ملک، مبلغ پرداخت شده از حساب خریدار به حساب فروشنده ملک به صورت ارزهایی از قبیل دلار، پوند و یورو پرداخت شود.

4. محدودیت دیگری که دولت ترکیه پیش رویتان در زمان اقامت قرار خواهد داد برخی مناطق ممنوعه است که هیچ زمان نمی توانید به عنوان یک اتباع خارجی در آنجا اقامت پیدا کنید. پس در زمانی که در حال خرید ملک هستید باید ملک و موقعیت مکانی آن را به خوبی بررسی کنید زیرا باید حتما در منطقه ای که این ملک واقع شده باشد اتباع خارجی آن منطقه باید زیر 15 درصد باشند. نکته دیگر این است که این ملک باید از نوع مسکونی بوده و برای دریافت اقامت باید در آن ملک حضور داشته باشید.

 5. تنها کسانی می توانند به همراه شما درخواست اقامت ملکی دهند که یا همسرتان باشند یا فرزندان زیر 18 سال شما باشند و حتما باید در این سند ملکی، نام آن همسر و فرزندانتان هم ذکر شده باشد.

 6. نکته دیگر این است که زمانی می خواهید برای اقامت ملکی اقدام کنید باید مدرک تمکن مالی نیز ارائه دهید تا به دولت ترکیه نشان دهید از پس هزینه های موجود در این کشور برخواهید آمد و اگر می خواهید یک اقامت دو ساله ملک را دریافت کنید باید یک نامه تمکن مالی دو ساله را ارائه دهید و بیمه دو سال خود را بپردازید. همچنین باید پاسپورتتان بالای دو سال اعتبار داشته باشد. در حالی که اقامت برایتان ثبت شد و آن را دریافت کردید باید از طریق ادولت یا اداره مهاجرت آدرس خود را ثبت کنید.

7. نکته آخر این است که نباید ملکی که با آن اقامت دریافت کرده اید به اجاره بگذارید زیرا اگر ادامه مهاجرت از این موضوع باخبر شود اقامتتان باطل خواهد شد و باید حداکثر تا ده روز خاک ترکیه را نیز ترک کنید.

 !! مطالبی که دارای نوار زرد رنگ هستند از اهمیت بالاتری برخوردارند

مهم ترین نکات دریافت اقامت ترکیه با خرید ملک با اقساط

اگر شما جزو افرادی هستید که به دنبال اخذ اقامت به صورت ملکی می باشید باید توجه کنید که ملکی که خریداری کرده اید باید دارای سند بوده و قابل سکونت باشد. همچنین اگر این ملک در رهن بانک است نیز باز هم می توانید از آن سند برای اخذ اقامت استفاده نمایید.

سندی که دارای این مشخصات باشد و از مسکونی بودن و قابل سکونت بودن برخوردار باشد دارای دو عبارت konut و daire در خود می باشد که آن ها را در سند حتما مشاهده خواهید کرد. قابل سکونت بودن ملک همان علامت مسکونی بودن آن است که این موضوع باعث خواهد شد که اگر این سند در رهن بانک هم باشد به دلیل اینکه مسکونی است باز هم بتوان از ابن سند ملکی برای دریافت اقامت ترکیه استفاده نمود.

در زمان خرید ملک دسته دوم در ترکیه این نکات را در نظر داشته باشید

باید در نظر داشته باشید که اگر به دنبال فروش خانه و ملکی در ترکیه هستید دولت ترکیه از شما مالیات بر درآمد دریافت می کند و این موضوع به این صورت است که اگر یک ملک را یک سال پیش با قیمت 500 هزار لیر خریداری کرده باشید و در سند نیز همین هزینه قید شده باشد و در زمان فروش این ملک گران شود، وقتی بخواهید در سند قیمت جدید را قید کنید باید روی میزان مبلغی که سود کردید مالیات بر درآمد را به دولت پرداخت نمایید.

به همین دلیل برخی افراد وقتی می خواهند ملک خود را به فروش برسانند قیمت ملک خود را در سند پایین نشان می دهند تا از دادن مالیات فرار کنند و بقیه پول را که باقی می ماند به صورت غیر رسمی و دستی از خریدار ملک دریافت می کنند. این کار بین شهروندان ترکیه مرسوم است اما کاری که انجام می شود با قانون کشور مغایرت دارد و اگر دولت ترکیه از این خطا باخبر شود با فروشنده به شدت برخورد کرده و جریمه های سنگینی نیز درنظر گرفته می شود.

اگر اتباع خارجی بخواهند با استفاده از این ملک که خریداری کرده اند از اقامت و شهروندی ترکیه اقدام کنند تنها در شرایطی می توانند ملک های دسته دوم را برگزینند که یا قیمت اصلی ملک را بتوانند در سند نشان دهند یا مالیات را خودشان بپردازند و یا صاحب قبلی ملک بیش از 5 سال ملک را خریداری کرده باشد که در این صورت قیمت اصلی ملک بدون هیچ مشکلی می تواند در سند نشان داده شود.

تاپو به چه چیزی اطلاق می شود؟

تاپو به سند ملکی در ترکیه گفته می شود که در تمامی کشورها نشان دهنده حق مالکیت یک سند ملکی به صورت رسمی است که قابل صدور نیز می باشد. این سند ملکی در ترکیه تاپو نامیده می شود و صادرکننده آن اداره کل تاپو می باشد. اگر ملک به صورت چند نفری و شریکی خریداری می شود باید سهم هر شخص در تاپو معین شود. این اسناد تاپو همانند شهروندان ترکیه برای اتباع خارجی نیز قابل صدور و ارائه است.

در کشور ترکیه تنها اداره ثبت املاک و مستغلات با نام تاپو و کاداستر برای اینکه کنترل و انتقال اسناد و اموال مرکز رسمی دولتی انجام شود وجود دارند که این ارگان ها به صورت مستقیم زیر نظر دولت فعالیت می کنند. اداره تاپو و کاداستر به صورت کاملا قانونی وظیفه معاملات ملکی را در کشور ترکیه بر عهده دارند و می توانند سند رسمی صادر کنند. همچنین این ارگان ها می توانند استعلام معتبر بودن اسناد را انجام دهند و خریدار ملک نیز باید برای دریافت سند خود به این اداره مراجعه نماید.

انواع سندهای ملکی در کشور ترکیه

شاید برایتان جالب باشد که در کشور ترکیه سند  ملکی با دو رنگ آبی و قرمز نمایش داده می شود که تاپو با رنگ آبی نشان دهنده خرید زمین می باشد و تاپو قرمز مربوط به انواع مالکیت های دیگر است. زمانی پس از خرید ملک می توان گفت که ملک در مالکیت شما قرار دارد که تاپو این ملک نیز به نامتان باشد که اتباع خارجی در همین حالت می توانند درخواست اقامت و پاسپورت ترکیه را ثبت کنند.

در مورد این سند های ملکی که در ترکیه وجود دارند و وضعیت اقامت و شهروندی را مشخص می کنند که در گذشته بسیار روی رنگ هایی که تاپوها دارند تاکید میشد اما امروزه مثل قبل دیگر از ارزش زیادی برخوردار نیستند و حتی ممکن است یک سند که از نظر تاپو باید آبی باشد و اداره تاپو آن را با رنگ نارنجی نیز صادر کند. بنابراین دیگر نیازی نیست حتما روی رنگ ها تاکید بورزید اما باید بدانید که به طور کلی این تاپوها به سه دسته تقسیم می شوند که خاصیت های زیر را دارا می باشند:

انواع سند های ملکی در ترکیه
  • سندهایی با رنگ آبی: این نوع سندها ویژه زمین ها می باشند و توسط آن ها نمی توان اقامت ترکیه را به دست آورد و فقط در صورتی می توانید روی این سندها اقامتی دریافت کنید که در سند صحبتی از مسکن نیز شده باشد.
  • نوع دوم سندها که به رنگ نارنجی هستند به صورتی می باشند که نشان می دهند شما تنها مالک بخشی از زمین هستید و رنگ و متراژی که سهم شماست در آن سند ملکی ذکر خواهد شد که در این سندها قراری بر اسکان نیست اما این سندها قابلیت گرفتن اقامت و شهروندی ترکیه را به صاحب خود خواهند داد.
  • نوع سوم سند ها سندهای ملکی با رنگ قرمز هستند که بعد از اینکه مراحل را طی کردید در پایان کار برایتان صادر خواهند شد. این سند نشان دهنده این نیست که سهمی از این ملک ندارید و تنها نشان می دهد که یک ملک به پایان ساخت و ساز خود رسیده است و مقامات شهرداری برای بازدید در آنجا حضور پیدا می کنند و پس از بررسی یک پروانه سکونت را تحت عنوان اسکان اعطا می نمایند که برای شهروندی و اقامت نیز مناسب می باشد.

چگونه بدهی ملک را برای انتقال سند در ترکیه استعلام بگیریم؟

اتباع خارجی که قصد خرید ملک در کشور ترکیه را دارند می توانند برخی اعمال را برای گرفتن استعلام مربوط به ملک انجام دهند و بدهی های مالیاتی این ملک به شهرداری را نیز مشخص نمایند. افراد این امکان را دارند که از طریق دفاتر اسناد رسمی درخواست استعلام را صادر کنند و حتی اگر یکی از این دفاتر درخواست خرید خانه را که توسط این فرد خارجی در حال اجرا است رد کند این فرد می تواند با استفاده از اداره منطقه به طرح، درخواست را دوباره پیگیری کند.

 تا وقتی که از بدهی ملک اطمینان پیدا نکرده اید هیچ زمان به دنبال خرید ملک نروید زیرا بسیاری افراد کلاهبردار، به دنبال فردی خارجی هستند که اطلاعی در این زمینه نداشته باشد چون پس از انجام این معامله به طور قطع دیگر حق هیچ گونه اعتراضی را به صورت قانونی نخواهید داشت. بنابراین همیشه توصیه ما در خصوص خرید ملک این است که بسیار باید سنجیده رفتار کنید و به تمامی جوانب خرید ملک دقت نمایید.

شماره گذاری ملک یا نوماراتاژ چیست؟

اتباع خارجی که می خواهند در کشور ترکیه بیش از سه ماه اقامت پیدا کنند باید برای اینکه اقامت خود را از کشور ترکیه دریافت نمایند نوماراتاژ داشته باشند. افرادی که قصد گرفتن اقامت ملکی را دارند و می خواهند از این راه درخواست شهروندی نمایند نیاز دارند که برگه نوماراتاژ با خود داشته باشند. اداره مهاجرت اخیرا به دلیل اینکه کسی قانون را دور نزند برخی مدارک را مبنی بر آدرس ملکی درخواست می نماید.

نوماراتاژ به خودیه خود یه برگه است که از طرف شهرداری قابل صدور بوده و در آن مشخصات ملک مانند کروکی آدرس و ... موجود می باشد که توسط شهرداری تایید شده است. مالک یا مستاجر این ملک، می تواند با مراجعه به شهرداری محله خود به دریافت این برگه بپردازد.

ارائه این برگه نوماراتاژ به همراه سند یا قرارداد اجاره به شهردازی الزامی می باشد پس حتما برای گرفتن آن نیز باید اقدام نمایید. اگر می خواهید اقدام به دریافت نوماراتاژ کنید باید با استفاده از سند یا قرارداد اجاره خود به شهرداری منطقه خود مراجعه کرده و مبلغ 50 لیر بپردارید و یک مدرک با نام خودتان دریافت نمایید. اگر هم روی این ملک برای چند نفر اقدام به گرفتن اقامت کرده اید باید برای هر فرد به صورت جداگانه اقدام به گرفتن نوماراتاژ کنید تا بتوان در پرونده اقامتی آن فرد درج کرد.

کارشناسی املاک یا اکسپرتیز در ترکیه چیست؟

هنگامی که یک فرد که از شهروندان ترکیه نیست و جزو اتباع خارجی ترکیه محسوب می شود اقدام به خرید یک ملک می کند باید نرخ کارشناسی املاک یا همان اکسپرتیز را در نظر داشته باشد. برای اتباع خارجی قیمت نرخ کارشناسی ملک باید ارزیابی شود زیرا بسیاری از خریداران ملک در ترکیه ارزش واقعی این ملک را به دلیل اینکه مالیات را نپردازند نشان نمی دهند و شرکت های اکسپرتیز یک سری شرکت های مستقل هستند که از شورای تنطیم بازار دارای مجوز هستند و نقش مهمی در ارزیابی نرخ قیمت ملک ها برعهده دارند.

شرکت های اکسپرتیز نمی توانند قیمت های پرتی را برای یک ملک اعلام نمایند اما ممکن است کمی هم متفاوت آن را نشان دهند. اعتبار شرکت اکسپرتیز را در زمان ارزیابی قیمت ملک در نظر داشته باشید زیرا بسیار این موضوع مهم و تاثیرگذار خواهد بود. در مورد گزارش اکسپرتیز اگر می خواهید ملک را با هدف اقامت یا شهروندی ترکیه خریداری کنید حتما باید دقت لازم را به خرج دهید که اشتباهی صورت نگیرد.

کارشناسی املاک یا اکسپرتیز در ترکیه چیست؟

دریافت سند ملک در ترکیه چه مراحلی دارد؟

اولین مرحله برای خرید ملک در ترکیه به بستن قرارداد ملک مربوط خواهد شد که بررسی ملک باید توسط کارشناس اکسپرتیز در این مرحله انجام می گیرد. شرکت های مربوط به اکسپرتیز یک سری شرکت های نیمه خصوصی هستند که قیمت ملک را بررسی می کنند و براساس آن نظر می دهند. پروسه این ارزیابی قیمت می تواند بین یک تا دو روز کاری زمان ببرد.

شرکت اکسپرتیز پس از اینکه این کار را انجام داد نتیجه این ارزیابی قیمت را به اداره ثبت سند ارسال می کند که این ارزیابی اکسپرتیز برای دریافت شهروندی ترکیه کاملا الزامی نیز می باشد. پس از اینکه اداره ثبت سند این کار را انجام داد باید یک زمان اختصاص داده شود و پس از این درخواست وقت، پس از چند روز فرد خریدار و فروشنده می توانند از طرف اداره ثبت سند دعوت به حضور پیدا کنند حضور به عمل برسانند تا سند را به نام بزنند.

سند بدون هیچ مشکلی در همان روز آماده ی تحویل خواهد شد و اگر به زبان ترکی استانبولی تسلطی نداشته باشید باید یک مترجم رسمی دادگستری نیز در این جلسه حضور پیدا کند. به طور کلی مراحل گرفتن سند حدود 4 روز کاری زمان خواهد برد و در برخی شهرهای بزرگ به دلیل شلوغی ممکن است تا 1 هفته هم این پروسه به طول بینجامد.

هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه چیست؟

در هر کشوری که بخواهید اقدام به خرید ملک کنید برخی هزینه های جانبی هستند که در کنار خرید ملک باید با آن ها نیز آشنایی داشته باشید. خرید ملک در ترکیه هم نیازمند برخی هزینه های جانبی است که باید توسط خریدار یا فروشنده یا حتی توسط دو طرف پرداخت شود. در ادامه به این هزینه های اضافی می پردازیم:

هزینه سند زدن ملک

مهمترین هزینه ای که در زمان خرید ملک در ترکیه با آن مواجه خواهید شد، هزینه به نام زدن ملک می باشد که هزینه زیادی هم تقریبا دارد که 4 درصد از ارزش کل ملک می باشد و باید به اداره ثبت سند پرداخت شود. این هزینه هم مربوط به فروشنده و هم خریدار است و معمولا بین دو طرف تقسیم می شود.

مالیات بر ارزش افزوده

در مالیات بر ارزش افزوده عوامل زیادی دخیل هستند که برای آن  می توان مساحت، مکان ملک و موقعیت جغرافیایی آن را مورد بررسی قرار دارد. مبلغ مالیات بر ارزش افزوده چیزی حدود 1 تا 18 درصد از ارزش ملک را به خود اختصاص می دهد و این هزینه باید توسط خریدار ملک صورت پذیرد.

هزینه کارشناسی برای خرید ملک

هزینه بعدی که باید برای خرید یک ملک انجام گیرد و پرداخت شود هزینه کارشناسی ملک می باشد. باید قبل از سند زدن ملک، قیمت کارشناسی ملک هم به اداره ثبت ارائه شده و بررسی شود. اگر خریدار ملک به زبان ترکی تسلط نداشته باشد باید یک مترجم که موردتایید هم باشد به همراه او حضور پیدا کند و هزینه را به صورت جداگانه پرداخت نماید.

خرید آبونگی و کنتور

اگر در حال خرید ملکی هستید که صفر می باشد نیاز است که کنتور آب و برق را به نام خود بزنید اما اگر دسته دوم بوده و قبل از شما کسی در آن ساکن باشد تنها نیاز است که آبونگی را به نام خود بزنید.

اقامت زن و شوهری با یک ملک

وقتی در کشور ترکیه اقدام به گرفتن اقامت ملکی می کنید باید دقت کنید که حداقل قیمت برای خرید خانه باید 75 هزار دلار باشد و در شهرهای کوچک این مبلغ تا 50 هزار دلار امکان پذیر می باشد. نکته قابل توجهی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر یک خانه ملکی را خریداری کنید این سند می تواند برای درخواست همسر و فرزندان زیر 18 سالی که دارید برای اقامت کافی باشد.

اما زمانی که بخواهند بررسی کنند که نام اعضای خانواده در سند وجود دارد ممکن است با این موضوع روبرو شوید که آیا باز هم سهم هر فرد بالای 75 هزار دلار خواهد رفت یا خیر؟ دقت داشته باشید که ارزش ملک باید بالای 75 هزار دلار قیمت داشته باشد اما ارزش سهم هر فرد از اگر تنها 50 درصد از این ملک هم باشد باز هم می تواند درخواست اقامت نماید و مهم این است که از این خانه 75 هزار دلاری سهم داشته باشد.

نکته دیگر این است که ارزش ملک تنها براساس گزارش کارشناسی و ارزشی که روی سند ذکر شده است قابل استناد است و در حال حاضر دولت ترکیه تنها قیمت اکسپرتیز را به عنوان ملاک قرار می دهد اما باید قیمت سند هم بالای این رقم باشد تا درخواست اقامت به ثمر برسد.

اقامت زن و شوهری با یک ملک در ترکیه

سوالات متداول

پاسخ: بله به فرزند بالای 18 سال اقامت نمی دهند اما پدر و مادر می توانند اقامت ترکیه را دریافت کنند.

پاسخ: برای گرفتن اقامت مشکلی وجود ندارد.

پاسخ: بله مشکلی وجود ندارد.

پاسخ: اگر آدرس این خانه در سیستم شهرداری ثبت شده باشد و یکی از انشعابات آن مثل آب یا برق و گاز وصل باشد، امکان درخواست اقامت وجود دارد.

پاسخ: بله وکالت خرید ملک باید داده شود.

پاسخ: باید به شهرداری منطقه خود مراجعه کنید و با سند ملکی که دارید برایتان میزان مالیات محاسبه خواهد شد. البته این مالیات نیست و همان عوارض شهرداری سالانه است که بسته به متراژ و منطقه ملک روی بهای رایج شهرداری از فرد گرفته می شود.

پاسخ: بعضی شهرها فروش به افراد خارجی را ممنوع کرده اند و شهری مرزی همچون وان نیز به همین صورت می باشد.

پاسخ: مشکلی ندارد و فروشنده هم می تواند این درخواست را ارائه دهد.

پاسخ: باید به نوتر مراجعه کرد.

پاسخ:بله این امکان وجود دارد.

پاسخ: بله این امکان وجود دارد و نیاز نیست سند به نام تمامی اعضای خانواده بخورد.

پاسخ: فرمت وکالت فروش در ترکیه به صورت عکسدار است و این فرمت در ایران به صورت عکسدار نیست و به همین علت باید این وکالت در استانبول داده شود.

پاسخ: آیپوتکلی دارای سند است ولی در رهن می باشد که این امکان وجود دارد که بتوان اقامت گرفت.

پاسخ: خیر مشکلی پیش نمی آید.

پاسخ: خیر این ملک باید حتما مسکونی باشد.

پاسخ: می توانید آن را به عنوان اقامتگاه دوم نشان دهید ولی باید دقت کنید که مستاجر نباید آدرس را ثبت کند زیرا شما حق درآمد از آن ملک را نداشته اید.

پاسخ: هر دو حالت امکان پذیر است و تفاوتی ندارد.

پاسخ: اگر روی این ملک درخواست اقامت نداده باشد هیچ مشکلی وجود ندارد.

پاسخ: بعد از 18 سالگی باید جداگانه اقدام کنید.

پاسخ: خیر باید دقیقا همان رقم باشد.

پاسخ: تا اعتبار کارت اقامت، حضور در ترکیه مشکلی ندارد.

مالیاتی که اتباع خارجی باید در ترکیه بپردازند

در کشور ترکیه هیچ تفاوتی ندارد که شما شهروند ترکیه باشید یا به عنوان یک فرد خارجی به زندگی در آن می پردازید. اگر در کشور ترکیه اقامت می کنید باید مانند دیگر شهروندان حاضر در این کشور مالیات را پرداخت کنید و به عنوان یک فرد خارجی هزینه مالیات بیشتری هم از شما گرفته نخواهد شد. دقت نمایید که اگر شما در ترکیه فعالیتی انجام دهید و از آن کار درآمدی را کسب نمایید به این درآمد، مالیات تعلق خواهد گرفت که باید آن را به دولت ترکیه پرداخت نمایید.

البته که بر دارایی تان مالیاتی تعلق نمی گیرد اما درآمدتان دارای مالیات بر درآمد است و باید پرداخت شود. اتباع خارجی که در کشور ترکیه اقدام به خرید یک ملک کرده باشند باید سالانه مالیات آن را پرداخت کنند که به این مالیات ورگی گفته می شود و در ترکیه رایج است. این مالیات یک روش خاص برای محاسبه دارد و به نسبت مساحت و منطقه خانه بستگی خواهد داشت.

برخی اتباع خارجی گمان می کنند که در کشور ترکیه بر روی هر چیزی مالیات تعلق خواهد گرفت اما این طور نبوده و این مالیاتی که سالانه پرداخت می شود همان عوارض شهرداری است که به صورت سالانه باید صورت پذیرد. در کشور ترکیه همانطور که گفته شد تنها از درآمدی که حاصل می کنید مالیات خواهد گرفته شد.

برای سودآوری و سرمایه گذاری بهتر است ملک مسکونی بخریم یا تجاری؟

این نکته بسیار مهم است که سرمایه گذاری تان در ترکیه به گونه ای باشد که ارزش پولتان حفظ شود که باید برای همین اطلاعات کافی را در حوزه سرمایه گذاری در این کشور داشته باشید. سرمایه گذاری در حوزه املاک همیشه بازاری بوده که بسیار امن است و در اولویت اول قرار دارد. باید دقت کنید که کدام یک از گزینه های ملک تجاری یا مسکونی برای سوددهی مناسب تر است.

خرید ملک مسکونی و تجاری همیشه باعث سود است

در بازار مسکن به اولین چیزی که باید توجه کنید این است که دقت نمایید بیشتر به کدام سمت این بازار مایل است و کدام یکی از آن ها بیشتر موردتقاضا قرار گرفته است. دومین نکته برای اینکه باید آن را بررسی کنید این است که در گذر زمان کدام یکی از بازارها ممکن است با رونق گرفتن، نرخ سود بیشتری را تجربه کنند و از قیمت بیشتری برخوردار شوند.

اما به صورت کلی می توان به این موضوع دقت داشت که معمولا تقاضای بیشتر در بازار ملک به صورت مسکونی بیشتر دیده می شود چراکه این خانه ها هستند که در آخر گزینه بهتری برای خرید هستند و حتی فرآیند خرید و فروش سریعتری دارند. زیرا یک نیاز طبیعی، خرید مسکن بوده و قیمت پایین تری نسبت به یک ملک تجاری داشته و امکان درخواست وام مسکن نیز روی آن ها فراهم است و در مقابل، یک ملک تجاری دارای قیمت بیشتری است و طیف کمتری به دنبال خرید آن هستند و تقاضای کمتری به تبع خواهد داشت.

ملک مسکونی یا تجاری در ترکیه؟

نکاتی که باید در زمان خرید ملک و گرفتن اقامت به آن ها توجه نمایید

در این قسمت هدف ما تنها افرادی هستند که قصدشان از خرید ملک در ترکیه گرفتن اقامت این کشور می باشد. نکاتی در این بحث قرار دارد که بهتر است بدانید و این است که دولت ترکیه افرادی را که از طریق اجاره ملک درخواست به اقامت می کند رد خواهد کرد و این اقامت توریستی داده نخواهد شد و تمدیدی ها نیز در اکثر موارد با پاسخ منفی روبرو خواهند شد.

  • همانطور که حتما اطلاع دارید هیچ نوع اقامت توریستی در ترکیه وجود ندارد و هدف از این اقامت هم تنها برای اتباع خارجی است که قصد مهاجرت داشته و می خواهند با خرید ملک یا سرمایه گذاری در ترکیه ماندگار شوند که کشور ترکیه به این افراد یک سال فرصت می دهد تا تصمیم خود را در مورد این قضیه بگیرند و سپس اقدام کنند.
  • دولت ترکیه از این رو قانون جدیدی را برای گرفتن اقامت توریستی روی کار آورد و آن این بود که افرادی که دارای ملکی با ارزش 75 هزار دلار هستند و کارشناسی این ملک هم به تایید رسیده باشد که ارزش آن به طور صحیح است، می توانند از اقامت ترکیه بهره مند شوند. پس حتما باید به این موضوع توجه لازم را داشته باشید که قبل از خرید ملک حتما از قیمت کارشناسی آن خانه مطمئن شوید و سپس خانه را خریداری کنید.
  • نکته دوم این است که در ترکیه حدود چند ماه پیش هم می توانست 25 درصد از یک منطقه را اتباع خارجی تشکیل دهند. اما در حال حاضر این عدد به 20 درصد رسیده است و باید برای همین موضوع هم دقت نمایید که خانه خود را در مناطقی خریداری کنید که درصد اتباع خارجی به حد نساب نرسیده باشد. در گذشته مناطق ممنوعه در ترکیه حدود 780 منطقه بود و امروز این تعداد به 1200 منطقه افزایش پیدا کرده است.
  • موضوع مهم دیگر این است که ملکی که جهت اخذ اقامت از آن استفاده کرده اید و توسط شما خریداری شده است هیچ اجازه ای برای اجاره دادن آن نخواهید داشت و با ملکی که دولت روی آن به شما اقامت داده است نباید هیچ درآمدی کسب کنید.
  • نکته مهم دیگر این است که ملک هایی که پیش ساخته شده هستند و آماده سکونت و اقامت هم نباشند، نمی توانند برای اقامت کشور ترکیه مورداستفاده قرار گیرند و روی آن ها نمی توانید اقامت را دریافت نمایید.
  • در کشور ترکیه موضوع مهم دیگر ثبت آدرس می باشد که موردی الزامی هم هست و باید روی همان ملک ثبت آدرس انجام دهید. اگر فردی از قبل روی ملک ثبت آدرس انجام داده باشد نمی توانید روی آن درخواست ثبت آدرس دهید و درخواستتان رد خواهد شد.
  • اگر یک خانواده یک ملک را خریداری کنند به همسر و فرزندان زیر 18 سال این خانه نیز اقامت ترکیه داده خواهد شد.
  • اگر ملک را به صورت شریکی خریداری کرده باشید تنها به یک نفر از افرادی که نامش در داخل سند ذکر شده است اقامت ملکی داده خواهد شد.

نكات مهم جهت دریافت اقامت ملكى

افراد پس از اینکه یک ملک را خریداری کردند با رعایت برخی نکات می توانند پس از 5 سال درخواست شهروندی ترکیه را داشته باشند. افراد باید تا زمانی که 5 سالشان برای درخواست شهروندی کامل شود حداقل تا 4 سال را در کشور ترکیه حضور داشته باشند و افرادی که قبل از درخواست شهروندی از این کشور خارج می شوند دیگر نمی توانند درخواست شهروندی ترکیه را بدهند زیرا در تمام روزهایی که این فرد خارج از خاک ترکیه حضور داشته باشد دولت ترکیه از طریق پاسپورت او ورود و خروجش را حساب می کند.

مهمترین نکته در مورد کار افراد هم این است که فردی اجازه ای برای شروع کار ندارد و باید حتما در ابتدا یک شرکت تاسیس کند و به 5 فرد ترک کار دهد تا اجازه کار داشته باشد. یا از طریق کارفرما درخواست دهند تا بتوانند در ترکیه شغلی داشته باشند.  اگر هم در ترکیه بیزنسی را شروع کرده اید و درآمدی هم از آن کسب می کنید و پولش به حساب بانکی تان واریز می شود، دولت ترکیه این واریزی ها را پس از پنج سال در زمان دادن شهروندی بررسی می کند و از شما دلیل این واریزی ها را خواهان خواهد بود و شاید به دلیل فرار مالیاتی با شهروندی تان مخالفت شود.

گرفتن اقامت ملکی در ترکیه

 

شما باید به دولت ترکیه اثبات نمایید که درآمدتان در خارج از ترکیه بوده یا نشان دهید که از این پول برای مایحتاج زندگی خود استفاده می کرده اید. پس به این نکات حتما توجه لازم را داشته باشید.

اگر هم ملک خریداری شده را اجاره دهید در این صورت ممکن است مستاجر، آدرس را ثبت نماید و دولت در صورتی که متوجه این موضوع شود اقامتتان را باطل کرده و شما را از خاک کشور ترکیه خارج می کند.

برخی افراد فکر می کنند که می توانند در کشور ترکیه بدون اینکه نیاز باشد مالیاتی بپردازند کار کنند.

 اما این موضوع درست نیست و مالیاتتان در صورت درآمد باید کامل پرداخت شود و حتی زمانی که برای افتتاح حساب اقدام نمایید یک شماره مالیاتی به شما داده خواهد شد و این هم به این دلیل است که اگر خرید و فروشی داشته باشید، مشمول مالیات شوید. دقت داشته باشید که اگر خانه خود را اجاره داده اید باید مالیات آن را نیز به دولت ترکیه پرداخت نمایید.

سوالات متداول

پاسخ: بله این ملک به ورثه به ارث خواهد رسید.

پاسخ: خیر با دریافت اقامت ملکی اجازه کار نخواهید داشت و برای دریافت اجازه کار باید جداگانه اقدام نمایید.

پاسخ: اداره تاپو می تواند صاحب قبلی ملک را بررسی کند.

پاسخ: بله ممکن است.

پاسخ: بله اگر به آن شخص وکالت بدهید این فرد وکالتا می تواند تبدیل ارز داشته و از حساب آن فرد این حواله به حساب فروشنده انجام گیرد.

پاسخ: در چند مرحله هم می توانید این کار را انجام دهید.

پاسخ: بله اتباع خارجی باید گواهی تبدیل ارز را  تهیه کنند.

پاسخ: بله اجازه از شهرداری لازم می باشد و هیچکس خودش نمی تواند این کار را بدون دریافت اجازه انجام دهد و باید توسط یک شرکت پیمانکار که مجوز این کار را داشته باشد اقدام نماید.

پاسخ: بله فرآیند انتقال سند در ترکیه برای اتباع خارجی هیچ مشکلی ندارد و حتی می توانند پس از خرید ملک سند را به ایرانی دیگری انتقال دهند.

پاسخ: سند باید در اداره تاپو وجود داشته باشد. تنها در این صورت مشکلی ندارد و چوبی یا سنگی بودن ملک اهمیتی نخواهد داشت.

پاسخ: با قانون ایران انجام می پذیرد.

پاسخ: روی دو ملک نمی توان اقامت دریافت کرد.

پاسخ: فاصله خرید و فروش باید طبق نرم افزار محاسبه شود و درصد خاصی ندارد. موضوع اصلی این است که چند سال ملک را در اختیار داشته اید و در این زمان چه میزان سود کرده اید که برحسب این دو مالیاتتان مشخص خواهد شد.

پاسخ: اکسپرتیز در واقع یک گزارش کارشناسی برای ملک است که قرار است در معامله قرار داشته باشد و اگر این گزارش تهیه نشود هیچ اجازه ای برای انتقال ملک وجود نخواهد داشت. اکسپرتیز برای تمام افراد خارجی که قصد خرید ملک در ترکیه را دارند کاملا الزامی می باشد.

پاسخ: اعتبار برگه اکسپرتیز سه ماه است و چنانچه پروسه نقل و انتقالات ملک به زمان بینجامد باید دوباره درخواست اکسپرتیز داده شود و در غیر این صورت انتقال سند امکانپذیر نخواهد بود.

پاسخ: باید آن مقدار ارز به لیر ترکیه تبدیل گردد که قیمت کامل ملک را بتوان پوشش داد به معنایی باید میزان ارز تبدیل شده معادل باید قیمت ملکی باشد که قصد خریداری آن را دارید.

پاسخ: بله اگر دارای سند باشد می توانید آدرس را ثبت کنید.

پاسخ: بله کاربری سند قابل تغییر می باشد و می توان آن را به مسکونی تغییر داد.

پاسخ: براساس متراژ نمی باشد و براساس منطقه و قیمتی که در سند ذکر شده است و سهم از عرصه قید خواهد شد.

پاسخ: بله باید این کار را انجام دهید.

پاسخ: 4 درصد سند، باید هزینه پرداخت و 3 درصد هم هزینه املاکی آن خواهد شد.

مراحل پرداخت هزینه برای خرید ملک در ترکیه چگونه است؟

خرید و فروش املاک در کشور ترکیه هم همانند ایران به صورت تدریجی امکان پذیر نمی باشد و این به این معنی است که امکان اینکه به صورت پیش پرداختی و قولنامه ای بتوان خانه را دریافت کرد و به تدریج مبالغ را پرداخت کرد در ترکیه وجود ندارد. نحوه خرید ملک در ترکیه کاملا با ایران متفاوت است و باید مبلغ اولیه را که مبلغ قابل توجهی هم نیست در حدود ده هزار لیر بپردازید.

سپس می توانید تا حدود دو هفته که زمان نیار دارید پول را در حساب خود جمع آوری کنید زیرا برای انتقال پول در ایران یک محدودیت 200 میلیون تومانی وجود دارد که باید آن را نیز در نظر داشته باشید. در آخر برای انجام تراکنش خرید سند ملکی حتما این پول را در حسابتان بین 1 یا دو هفته آماده کنید.

ارز مناسب برای خرید ملک در ترکیه چیست؟ (طبق قانون جدید)

طبق بخشنامه ای که اخیرا در سال 2021 برای خرید ملک در ترکیه صادر شد مشخص شد که ختما باید مبلغ معامله به صورت دلار، پوند یا یورو باشد و از طریق بانک مرکزی به حساب فروشنده واریز نماید و سپس این ارز خارجی توسط بانک باید به لیر تبدیل گردد و برگه و گواهی این تبدیل ارز را گفته و با خود به همراه داشته باشد. دقت نمایید که تمامی این مراحل مهم است و در صورت رعایت نکردن آن ها در هنگام انتقال سند حتما با مشکل روبرو خواهید شد.

اتباع خارجی باید دقت داشته باشند که در زمان نقل و انتقال وجه، پول را به صورت لیر انتقال ندهند زیرا دیگر طبق این مصوبه ارز لیر برای انتقال پذیرفته نیست و حتما باید ارز پایه یکی از ارز های معرفی شده باشد.

چه مدارکی برای دریافت سند ملکی باید به همراه داشته باشید؟

افراد برای اینکه بتوانند سند ملکی که خریداری کرده اند را دریافت نمایند باید مدارکی همچون ترجمه شناسنامه و پاسپورت را که توسط نوتر نیز تایید شده باشد به همراه داشته باشید. برای ترجمه این مدارک نگران نباشید زیرا زمان زیادی نخواهد گرفت و تنها با 500 لیر قابل انجام می باشد. بعد از اینکه دو مدرک بالا ترجمه شد باید دقت کنید که باید ورگی نوماراسی یا شماره مالیاتی خود را در اختیار داشته باشید، عکس بیومتریک و گواهی تبدیل ارز که به آن دویز آلیم بلگسی هم گفته می شود، رسید انتقال وجه و فرمی که اطلاعات فروشنده و خریدار و فروشنده در آن موجود باشد در دست داشته باشید.

دقت کنید که در کشور ترکیه، اداره تاپو وظیفه انتقال املاک و مستقلات را به عهده دارد و باید برای اینکه به آن مراجعه کنید از قبل وقت قبلی داشته باشید. فروشنده می تواند به صورت آنلاین و از طریق وب سایت هم این قرار ملاقات یا راندوو را ثبت نماید که این بین 2 روز تا دو هفته ممکن است به طول بینجامد تا روز ملاقات مشخص گردد و از طریق پیامک به فروشنده یا خریدار ارسال خواهد شد.

در روز مشخص شده فرد خریدار به همراه وکیل خود به همراه فروشنده باید جهت انتقال سند به اداره تاپو مراجعه نمایند که حدود یک ساعت هم این انتقال از خریدار به فروشنده انجام خواهد شد. اگر فرد خریدار به زبان ترکی استانبولی تسلطی نداشته باشد باید یک مترجم رسمی دادگستری نیز همراه او در اداره تاپو حضور پیدا کند.

مدارک موردنیاز برای خرید ملک

  • اصل با کپی سند مالکیت
  • اصل به همراه کپی مدارک هویتی همچون کارت ملی، شناسنامه و پاسپورت با ارائه ترجمه رسمی به زبان ترکی.
  • یک قطعه عکس از فروشنده و دو قطعه عکس از خریدار
  • برگه پایان کار شهرداری
  • در صورت عدم تسلط به زبان ترکی باید یک مترجم رسمی همزمان حضور داشته باشد.

چگونه ملک را در ترکیه گران نخریم؟

باید برای اینکه ملک را در ترکیه خیلی گران تر نخرید برخی نکات را در زمان معامله و قبل از آن دقت کنید که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

یکی از موارد مهم در زمان خرید ملک در ترکیه توجه به قیمت کارشناسی یا همان اکسپرتیز می باشد. در زمان خرید ملکه باید دقت کنید که بنابر گفته های شما یا سایر دلایل ممکن است قیمت ملک بالاتر جلوه دهد اما این کارشناسی ملک باید توسط قیمت گذاری مشخص شود پس دقت کنید زیرا افزایش قیمت ملک در ترکیه با تورم 12 درصد سنجیده می شود و بهتر است از رشد خرید و فروش در آن منطقه هم آگاه باشید و به خرید و فروش زنده در آن مناطق توجه نمایید.

در هنگامی که می خواهید خانه ای در ترکیه خریداری کنید باید حتما به پروژه ها و تسهیلاتی که در آینده توسط شهرداری به آن منطقه اضافه می شود دقت نمایید. دسترسی هایی همچون مترو، تراموا، اتوبوس و متروبوس و سایر وسایل نقلیه بسیار ارزشمند است و می تواند در محاسبه قیمت نهایی موثر باشد، برای این کار هم می توانید از کارشناسان مجرب موسسه ای در زمینه قیمت گذاری کمک بگیرید زیرا به شما کمک شایانی خواهند کرد.

خرید ملک در ترکیه توسط ایرانی های ساکن اروپا و آمریکا

این روزها بازار خرید ملک در ترکیه علاوه بر ایرانی هایی که برای خرید ملک به ترکیه مهاجرت می کنند برای ایرانی هایی که در اروپا و آمریکا هستند هم داغ است. اکثر این افراد حتی نیازی به شهروندی ترکیه هم ندارند و تنها برای اینکه هزینه های ارزان تری را در سپری کردن زمان با عزیزان خود تجربه می کنند برایشان ارزشمند است. همچنین ترکیه را به عنوان کشوری که می تواند این خواسته ها را برآورده کند انتخاب می کنند.

ترکیه همچنین از لحاظ فرهنگی بسیار به ایران نزدیک و شبیه است و به همین دلیل همیشه مورد استقبال ایرانیان از هر نظر قرار گرفته است و همان حس ایرانی بودن را برای ایرانیان تداعی می کند. اکثر افرادی که از اروپا و آمریکا به ترکیه مهاجرت می کنند به دنبال لذت بردن از طبیعت و آب و هوای ترکیه هستند و به دلیل اینکه نمی توانند به ایران مهاجرت کنند، ترکیه را به عنوان کشور مقصد انتخاب می کنند.

وجود افراد ایرانی که در اروپا و آمریکا هستند و قصد اقامت در ترکیه را دارند باعث می شود که در فضای گرم و صمیمی ترکیه بتوانند اقامت کنند و داشتن یک خانه در این کشور باعث می شود تا بیشتر بتوانند با افراد ایرانی این کشور در ارتباط باشند و به همان حس ایرانی خود بازگردند. برای خرید ملک در ترکیه باید از اینکه ملکتان در منطقه خوبی باشد اطمینان حاصل کنید.

موضوعاتی مانند انتقال وجوه، افتتاح کردن حساب و خریدن ملک به صورت قانونی باید انجام گیرد و سایر موارد نیز نیاز به مشاوره با شرکت های معتبر دارد. موسسه گلوبال کادرو یکی از شرکت های بزرگ در همین حوزه در کشور ترکیه است که 11 سال در این کشور فعالیت داشته و بسیار هم مجرب است که می توانید از کارکنان با تجربه آن استفاده نمایید.

چه شهرهایی برای خرید ملک در ترکیه مناسب هستند؟

ترکیه به عنوان یکی از زیباترین کشورهایی که در جهان وجود دارد دارای مردمان خونگرم و مهمان نوازی نیز می باشد. این کشور از ساحلی زیبا با آب و هوایی فوق العاده و املاکی با قیمت مناسب برخوردار است که تسهیلات فراوانی برای خریداران خارجی خود در نظر می گیرد.

در یک دید کلی می توان گفت که شهر استانبول با توجه به امکانات شهری فوق العاده ای همچون حمل و نقلی که دارد به صورت عمومی به بهترین شهر ترکیه برای خرید ملک تبدیل شده است و رشد قیمت ملک هم در استانبول نسبت به دیگر شهرها در این کشور رو به افزایش می باشد. در کنار استانبول، شهرهای آنتالیا، ازمیر و بدروم هم جزو شهرهای توریستی هستند که می تواند جزو بهترین گزینه ها برای خرید ملک در ترکیه باشند.

شهر های مناسب برای خرید ملک در ترکیه

ایرانیان و خرید ملک در ترکیه

طبق تحقیقات انجام شده که در ماه فوریه سال 2022 انجام شد نشان داده شده که با خرید 717 خانه، ایرانیان بیشترین خریداران ملک در ترکیه نسبت به دیگر خارجی ها هستند. همچنین شهر استانبول از پرطرفدارترین شهرهای ترکیه برای خرید ملک است که جزو بهترین شهرهای این کشور هم محسوب می شود.

مزايايى خريد ملك در تركيه

از مزایایی که می توان در خرید ملک در ترکیه به آن اشاره داشت هزینه های مناسب زندگی در این کشور نسبت به کشورهای اروپایی است. امکان تحصیل در بهترین دانشگاه ها وجود دارد و سرمایه خود را بر روی یک کشور پیشرفته سرمایه گذاری می کنید و هزینه هایی تقریبا یکسان در بخش مسکن با ایران دارد که بسیار باعث می شود به جای خرید مسکن در ایران به خرید مسکن در ترکیه روی آورد.

سوالات متداول

پاسخ: برای دریافت اقامت ملکی در ترکیه تقریبا یک ماه باید زمان صرف کنید تا بتوانید این اقامت را دریافت نمایید.

پاسخ: بله این امکان وجود دارد. می توانید شرایط شهروندی را در هنگام خرید ملک رعایت نمایید و پس از اینکه ملک های دیگر را اضافه کردید اقدام به درخواست شهروندی نمایید.

پاسخ:

خیر هم عرصه و هم اعیان در اختیار خریدار قرار دارد.

پاسخ:

ترجمه شناسنامه و کارت ملی مورد نیاز می باشد.

پاسخ: برای دریافت اقامت ملکی، مبلغی که در سند و در برگه اکسپرتیز ذکر می شود تنها اهمیت دارد.

پاسخ: بله در فروش ملک هیچ محدودیتی وجود ندارد.

پاسخ:

اگر مستاجر خانه تان ثبت آدرس انجام ندهد این اتفاق نمی افتد اما اگر ثبت آدرس توسط او انجام شود، اداره مهاجرت اقامتتان را ابطال خواهد کرد.

پاسخ: بله باید ترکیه را ترک کنند و در این مدت پیگیری را انجام دهند.

پاسخ: قانونا باید 5.3 درصد پرداخت شود به علاوه مالیات فروش خانه که حدود 3 درصد خواهد شد.

پاسخ: بله باید درخواست شهروندی داده شود تا پرونده فرد مورد بررسی قرار گیرد و سپس از شما دعوت به مصاحبه نیز می شود و در این مصاحبه اگر پرونده تان مورد تایید قرار گیرد این اقامت شهروندی به شما تعلق می گیرد و به تبع فرزندانتان نیز شهروند ترکیه خواهند شد.

پاسخ: هر دو اهمیت دارد.

پاسخ: خیر روی یک سند تنها یک فرد یا یک خانواده می توانند درخواست اقامت دهند.

پاسخ: بعد از 5 سال شما می توانید درخواست شهروندی دهید و در آخر پرونده تان مورد بررسی قرار داده می شود و اگر مورد تایید بود این شهروندی به شما تعلق خواهد گرفت.

پاسخ: خیر این ثبت آدرس تنها برای افرادی انجام می گیرد که دارای اقامت باشند.

پاسخ: برای دریافت سند ملک، باید دو مدرک کارت ملی و پاسپورت حاضر باشد. برای اقدام جهت اقامت شناسنامه فرزندان و همچنین سند ازدواج مورد استفاده است.

پاسخ: خیر از فرد ترک باید این خانه خریداری شود تا بتوان درخواست شهروندی ارائه داد.

پاسخ: بله از اداره تاپو این موضوع قابل درخواست است و نام این برگه تمیز بلگسی می باشد.

پاسخ: یکی از مالکین می تواند آن را ارائه دهد.

2 دیدگاه در “تفاوت اقامت توریستی با اقامت ملکی چیست؟

  1. داود گفت:

    برای تبدیل اقامت توریستی به اقامت از طریق خرید ملک چه کار باید کرد؟ برای تغییر آدرس چه طور؟

    1. گلوبال کادرو (ادمین) گفت:

      سلام وقت بخیر
      لطفا با شماره ۰۰۹۰۵۵۳۷۱۰۴۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *