حقوقی و ثبتی, وبلاگ

موضوع ارث برای خارجی ها در ترکیه ( قسمت دوم)

4.7/5 - (17 امتیاز)

موضوع ارث برای خارجی ها در ترکیه (قسمت دوم)

کسانی که شهروند ترکیه نیستند اموالی را که به ارث می برند، به ویژه زمانی که غیرمنقول است، تابع برخی محدودیتهاست. برای کسانی که شهروند ترکیه نیستند ، قوانینی که درباره نقل و انتقال و مالکیت اموال غیرمنقول از طرق دیگر غیر از ارث حاکم است ، آن قوانین درباره ارث و کسب ارث نیز صادق است. مالکیت اموال غیر منقول و نظیر آن برای خارجیها طبق ماده 35 قانون 2644  اداره ثبت اسناد و املاک ترکیه موسوم به اداره تاپو انجام می شود.

 

تماس با کارشناس

شما می توانید با کلیک بر دکمه های زیر به طور مستقیم با کارشناس متخصص مربوطه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره و راهنمایی رایگان برخوردار شوید

محدودیتها در حق ارث برای خارجیها در ترکیه

این ماده قانونی می گوید: « با رعایت محدودیت‌ های قانونی، در صورت لزوم در چارچوب منافع کشور و در چارچوب روابط بین‌المللی، افراد حقیقی با تابعیت کشورهای تعیین شده توسط رئیس‌ جمهور، می ‌توانند در ترکیه املاک و حقوق محدود به دست آورند. مساحت کل املاک و اموال غیرمنقول مشابه آن که افراد حقیقی با تابعیت خارجی می‌توانند به دست آورند، از لحاظ مالکیت خصوصی نمی ‌تواند بیش از ده درصد از مساحت کل شهرستان باشد و همچنین نمی ‌تواند بیش از سی هکتار برای هر فرد در سراسر کشور باشد. رئیس‌ جمهور مجاز است حداکثر میزان مجاز برای مالکیت خارجی ها را در سراسر کشور به دو برابر افزایش دهد.»

همانطور که دیده می‌شود، حقوق افراد غیرترک برای مالکیت اموال غیرمنقول در ترکیه محدود شده است. بر اساس این مقررات، برای یک فرد غیرترکیه‌ ای (کسی که شهروند ترکیه نباشد) که می خواهد املاک و حقوق محدود مرتبط با آن را در ترکیه به دست آورد شروط زیر باید محقق شود:

  1. در ابتدا، باید شهروند یکی از کشورهایی باشد که توسط رئیس‌ جمهور تعیین شده است.
  2. علاوه بر شرط اولیه مرتبط با شهروندی، مساحت کل املاک و حقوق محدود به دست آمده باید زیر یک حد معین باشد. طبق قوانین ترکیه، این محدودیت به این معناست که مجموع مساحت املاک و حقوق محدود باید کمتر از ده درصد از مساحت کل شهرستان مربوطه و کمتر از سی هکتار برای هر فرد در کل کشور باشد.

با توجه به اینکه این محدودیت‌ها درباره اموال غیرمنقول که از ارث به دست می آید نیز اعمال می شود، حتی در صورت به ارث رسیدن املاک و حقوق مشابه آن، در صورتیکه فراتر از محدودیتهای ذکر شده باشد ، امکان تملک آنها وجود ندارد.

در صورتی که املاک و حقوق مشابه آن که فرد غیرترک به علت محدودیتهای موجود نمی ‌تواند مالک آنها شود ، به او به ارث برسد، این املاک به فروش رسیده و به پول تبدیل خواهند شد. به عبارت دیگر، اگر اموال غیرقابل تملک برای یک غیرترک به ارث برسد، آن فرد نمی‌ تواند خود مالک آن املاک شود، بلکه فقط می‌ تواند مقدار پول معادل ارزش املاک را دریافت کند.

آیا گواهی وراثت که در یک کشور خارجی صادر شده است، در ترکیه معتبر است؟

برای اینکه احکام دادگاه که در کشور خارجی صادر شده‌ اند در ترکیه اعتبار پیدا کنند، لازم است که به رسمیت شناخته شود و قابلیت اجرا پیدا کند. بدون انجام این دو کار، امکان ندارد تصمیم دادگاه صادر شده در خارج ترکیه ، در این کشور اعتبار پیدا کند. حتی برای احکام طلاقی که در کشوری خارجی صادر شده‌ اند، نیاز است آن حکم در ترکیه به رسمیت شناخته شود یا اینکه به صورت قابل اجرا در آید.

از طرف دیگر، گواهی وراثت یا تقسیم نامه ارث و انحصار وراثت نشان ‌دهنده این است که اموال، حقوق و بدهی‌های فرد متوفی به وراث، ارث رسیده است و از این اسناد برای اثبات وراثت استفاده می‌ شود. وراثی که می ‌خواهند بر اموال متوفی دخل و تصرف کنند و آنها را مالک شوند، باید ابتدا گواهی وراثت را از دادگاه های مدنی صلح یا همان دادگاههای حل اختلاف یا از نوترها یا همان دفاتر ثبت اسناد رسمی ترکیه دریافت کنند. به عبارت دیگر، گواهی وراثت یا همان تقسیم نامه ارث و انحصار وراثت نشان ‌دهنده این است که وراث چه کسانی می‌ باشند و دادگاه به آن استناد می کند. حتی اگر این مدرک در یک دادگاه صادر شده باشد، بخاطر ماهیت آن که حکم قطعی دادگاه نمی ‌باشد، امکان به رسمیت شناختن و تأیید و قابل اجرایی کردن آن وجود ندارد. به طور کلی، این یک قانون است که گواهی وراثت یا تقسیم نامه ارث و انحصار وراثت که در خارج از ترکیه صادر شده است، در ترکیه معتبر نمی‌ باشد.

دریافت گواهی وراثت یا انحصار وراثت توسط افراد خارجی در ترکیه

در مورد افراد خارجی، به نظر نمی ‌رسد که موانع قانونی برای دریافت گواهی وراثت یا انحصار وراثت در ترکیه وجود داشته باشد. بنابراین، این امکان هست که یک شخص خارجی در مورد ارثی که در کشور دیگری وجود دارد، از دادگاه های مدنی صلح یا همان دادگاههای حل اختلاف ترکیه گواهی وراثت دریافت کند.

دادگاه صلاحیت دار برای رسیدگی به دعاوی ارث با عنصر خارجی

صلاحیت بین ‌المللی دادگاه‌های ترکیه در رسیدگی به موضوعات مرتبط با میراث در ماده 43 قانون شماره 5718 در مورد حقوق خصوصی بین المللی و رویه مرتبط با آن موسوم به MÖHUK   تعیین شده است. بر اساس این ماده، به دعاوی مرتبط با میراث باید در دادگاه آخرین محل اقامت متوفی در ترکیه، و در صورتی که آخرین محل اقامت متوفی در ترکیه نبوده است، در دادگاه محل وجود دارایی‌ های ارثی رسیدگی می ‌شود.

 

برخی سوالات متداول 

بله. بر اساس قانونی مدنی ترکیه، داشتن تابعیت کشور خارجی، مانعی برای وراثت در ترکیه نمی ‌باشد. با این حال، برای تشخیص اینکه فرد خارجی می تواند وارث ماترک متوفی شود یا خیر، باید با استناد به اطلاعات سجلی فرد در ثبت احوال این مسئله را به وضوح اثبات کرد.

در صورتی که مال موضوع ارث مال غیرمنقول و ملک در ترکیه باشد، قانون ترکیه درباره آن به اجرا در خواهد آمد. با این حال، اگر موضوع ارث یک دارایی منقول باشد، قانون کشور متبوع فرد متوفی اعمال خواهد شد.

خیر. مهم قوانین کشور متبوع فرد متوفی است.

ممکن است که هیچ سابقه و اطلاعاتی از فرد متوفی و ورثه‌ های خارجی او در اداره نفوس ترکیه برای وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی، ورثه باید اسنادی از دادگاهها یا اداره ثبت احوال کشور متبوع فرد متوفی داشته باشند که نشان دهد آنها وارثان فرد متوفی هستند و سپس باید با این مدارک و اسناد برای دریافت گواهی وراثت به دادگاههای ترکیه مراجعه کنند.

خیر. وراثت حقی است که منحصر به انسان است و نمی‌ تواند به اشخاص حقوقی تعلق بگیرد. با این حال، افراد حقوقی با تابعیت خارجی می توانند از طریق وصیتنامه مالک اموال ورثه ای شوند.

آخرین مطالب وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *