وبلاگ, وبلاگ ترکیه

درگاه دولت الکترونیک در ترکیه یا همان e-Devlet

4.7/5 - (16 امتیاز)

درگاه دولت الکترونیک در ترکیه یا همان e-Devlet

درگاه دولت الکترونیک e-Devlet یکی از کاربردی ترین سایتها و نرم افزارها در ترکیه است که افراد می توانند بسیاری از کارهای اداری خود را از این طریق انجام می دهند.

 

تماس با کارشناس

شما می توانید با کلیک بر دکمه های زیر به طور مستقیم با کارشناس متخصص مربوطه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره و راهنمایی رایگان برخوردار شوید

نحوه دریافت و فعالسازی e-Devlet

زمانی که برای شما کیملیک یعنی کارت هویت و شماره ملی ترکیه یا همان TC Kimlik Numarası  و در صورتیکه خارجی باشید مثلا ایرانی، شماره شناسایی خارجی یا Yabancı Kimlik Numarası   صادر می شود، شما می توانید با مراجعه به دفاتر پست یا همان PTT  با دادن کارت کیملیک و مبلغ ناچیزی ( هنگام نگارش مقاله مبلغ 2 لیر برای مراجعه بار اول و مبلغ 4 لیر برای مراجعات بعدی در صورتیکه رمز خود را فراموش کنید و درخواست رمز مجدد کنید) ، رمز ورود به سایت یا نرم افزار دولت الکترونیک برای شما صادر می شود. هنگام مراجعه درخواست E-devlet Şifresi  (ادولت شیفرسی ) یعنی رمز دولت الکترونیک می کنید. پس از آن وارد سایت www.turkiye.gov.tr یا نرم افزار e-Devlet می شوید و رمز خود را تغییر می دهید. نرم افزار آن هم با همین اسم در گوگل پلی برای گوشیهای اندروید و اپ استور برای گوشیهای آیفون  دانلود کنید.

 

کاربردترین بخشهای دولت الکترونیک

 در زیر تعدادی از کاربردهایی که بیشتر مورد استفاده است را در زیر می آوریم:

1- وقتی شما آدرس اقامتگاه خود را در اداره نفوس ثبت کردید باید در نرم افزار رویت شود. کافیست واژه İkametgah را در قسمت جستجو بنویسید تا هر آنچه به این کلمه مربوط می شود بیاید و بعد هر کدام را که نیاز داشتید باز کرده و از خدمات آن بهره مند شود. البته در نرم افزار شما می توانید در همان صفحه اول قسمت پروفایل وارد شوید و در قسمت Kimlik ve adres bilgileri  مشخصات خود و آدرس ثبت شده خود را مشاهده کنید. توجه داشته باشید ثبت آدرس در ترکیه اهمیت زیادی دارد زیرا بدون ثبت آدرس شما نمی توانید از بسیاری خدمات استفاده کنید.

2- کاربرد مهم دیگری که این نرم افزار دارد استعلام مالیاتهایی که دارید و پرداخت آنهاست. در ترکیه نیز همانند دیگر کشورها انواع مالیاتها وجود دارد. ایرانیهایی که در ترکیه خانه می خرند می توانند در اینجا مالیاتهای مربوط به ملک خریداری شده را ملاحظه کنند. حتی اگر در ترکیه ماشین سواری خریده اید در اینجا می توانید مشخصات آن را دیده و درباره جریمه ها و مالیاتهای مربوطه استعلام کنید. توجه داشته باشید دیرکرد در پرداخت مالیاتها معمولا جریمه های سنگینی دارد از این رو بهتر است با مراجعه مرتب به نرم افزار و استعلام مالیاتهایی که احتمالا به نام شما یا ملک و خودروتان وجود دارد، نسبت به پرداخت آنها اقدام کنید.

3- در این نرم افزار شما می توانید همه سازمانها و ادارات را مشاهده کنید و از خدماتی که ارائه می کنند بهره مند شوید یا اگر کار اداری با آنها دارید از این طریق انجام دهید.

4- یکی از کاربردی ترین بخشهای نرم افزار دولت الکترونیک گرفتن وقت مراجعه یا همان راندوو Randevu  از نهادها مختلف از جمله شهرداری و فرمانداری و اداره نفوس برای کارهای مختلف است.

5- ثبت نام مدرسه و دانشگاه از این طریق امکانپذیر است و در واقع این نرم افزار شما را به سایت مربوطه منتقل می کند.

6- دریافت انواع فرمها برای ارائه به ادارات مختلف از طریق این نرم افزار امکانپذیر است. یکی از این فرمها ، فرم آدرس محل اقامت یا همان Yerleşim  است که وقتی درخواست می دهید از شما اداره ای را که می خواهید فرم را به آن تحویل دهید پرسیده و مطابق آن نامه محل اقامت صادر و به صورت فرمت پی دی اف Pdf  در اختیار شما قرار می گیرد که شما می توانید آن را چاپ کنید. از دیگر فرمهای پرکاربرد که معمولا اداره مهاجرت برای تمدید اقامت شما نیاز دارد، فرم عدم سوء سابقه است که آن را نیز از درگاه دولت الکترونیک می توانید دریافت کنید. کافی است که در قسمت جستجو عبارت Adlı sicil kaydı را که به معنای سابقه قضایی است وارد کنید تا به قسمت مربوط رفته و پس از انتخاب گزینه های مربوطه و انتخاب یا نوشتن اسم سازمانی که می خواهید فرم را به آن ارائه کنید، فرم آماده دانلود و چاپ می شود.

7- در درگاه دولت الکترونیک دریافت و پرداخت انواع قبوض از جمله آب و برق و گاز در صورتیکه به نام شما باشد، قابل انجام است.

8- از طریق این نرم افزار شما می توانید مشخصات ملکی را که صاحب آن هستید از نظر قیمت منطقه و وضعیت سند یا همان تاپو و مسائل مرتبط با آن مشاهده کنید.

9- در این نرم افزار شما می توانید مراحل به نام زدن اشتراک آب و برق و گاز را دنبال کرده و برای مراجعه به سازمانهای مربوطه نوبت بگیرید و همچنین می توانید در همین نرم افزار اشتراک خود را لغو کنید و در صورتیکه مبلغی را به عنوان ودیعه سپرده باشید ، با معرفی شماره حساب پس بگیرید.

آخرین مطالب وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *